Hur får man in hjullager i fälgen?

Förresten bara kul att veta, vad skulle hända om man stoppade i de gamla lagren igen menar ni? Skär de mycket lättare för att man slagit några slag på dem eller vad är det som gör att det är en sån dödsynd att återanvända dem?

//T

Dels har de flesta lager har väldigt låg tålighet för axiella krafter och dels är toleranserna extremt små, tiondels mikrometer eller mindre. Behövs alltså ingen stor kraft i fel riktning för att allvarligt skada lagret. Lagren du har kanske inte skulle skära första turen men även ett skadat/felaktigt monterat lager kan påverka vägegenskaperna mer än man tror.

Känns väl ganska troligt att du knackade ut dem genom att banka på innerringen. Om du gjort det så har du förkortat lagrets livlängd rejält om inte förstört dem redan. Helt beroende på hur hårt du var tvungen att slå för att få loss dem såklart. Men som tidigare skrivits så är det bara jävligt tråkigt att behöva göra om allt igen.

Jaha, imorse provade jag att stoppa i lagren efter en natt i frysen - det kändes som att jag kunde gett fan i att köra frysbehandlingen för det gjorde ingen skillnad alls. Det känns inte som att de ens är i närheten av att hamna på plats utan ganska mycket våld. Jävla skit.

Jag antar att om man slår in de nya lagren med våld så pajar man dem också... Ikväll ska jag gå på med smärgelduk men det känns som att det är rätt mycket som måste bort.

Någon som känner till en mekanisk verkstad i City som har en press som kan göra det här?

Last edited:
Jaha, imorse provade jag att stoppa i lagren efter en natt i frysen - det kändes som att jag kunde gett fan i att köra frysbehandlingen för det gjorde ingen skillnad alls. Det känns inte som att de ens är i närheten av att hamna på plats utan ganska mycket våld. Jävla skit.

Jag antar att om man slår in de nya lagren med våld så pajar man dem också... Ikväll ska jag gå på med smärgelduk men det känns som att det är rätt mycket som måste bort.

Någon som känner till en mekanisk verkstad i City som har en press som kan göra det här?

Ingen fara så länge du knackar på ytterbana, använd ett kilstål eller en hylsa från spärrskaftslådan som har samma ytterdiameter, lager i den storlek du ska montera behövs inte kylas men visst kan det underlätta men inte mycket.
Du kan lägga kilstålet på platten i början, rätt över lagret så det hamnar över ytter/innering och på så sätt få ner lagret rakt så det inte kantrar och nyper fast, när lagret är nere i hålet använder du ett kilstål eller ett dorn på ytterringen, men bäst är en hylsa/rörbit som passar exakt i hålet på ytterringen.

Lycka till.......

Som många redan skrivit, Värm lagercentrum med värmepicka samt kyl lagren, det är ingen fara för lacken med värmepickan. 100C på godset klarar all färg, och det är mer än tillräckligt varmt. Är lagerlägen blästrade så kommer det gå tyngre, diameter har minskat ngt pga av den råare ytan.

Nu så,

Jag har provat med att trycka i de gamla (jag har nya också men ville prova först med de gamla). Jag körde frysen (vilket fan inte gjorde någon skillnad alls) lite fint våtslippapper och sen körde jag med en hylsa som passade ytterringen på lagret - sen var det till att ta fram hammaren och bruka våld. Det funkade men det var jävlar tight asså. Mina innerstadsgrannar älskar ljudet av metall mot metall :).

Däremot har jag precis hämtat hjulen hos Wheeler Dealer (han är så jävla kung för övrigt) och han sa att det inte var nåt fel alls på lagren och att man brukar höra missljud från dem om de är dåliga när han kör balanseringsmaskinen. Det verkade på honom som att det inte finns någon anledningen att byta och det känns som att han har rätt bra koll på det mesta som rör mc-däck. Någon som vill kommentera på detta?

Nåväl, nu vet jag iaf hur man gör - det är alltför sällan man faktiskt BÖR bruka våld för fixa nåt så det kändes lite extra tillfredsställande.

Nu är det bara att bygga om hela hojen inför besiktningen för att sedan bygga tillbaka den till bobberskicket som den är i nuläget...

Stort jävla tack för engagemanget i den här tråden, forumet är jävligt grymt när det gäller att lära sig prylar och för att få snabba svar.

Fridens,

//Tarzan

Nu så,

Jag har provat med att trycka i de gamla (jag har nya också men ville prova först med de gamla). Jag körde frysen (vilket fan inte gjorde någon skillnad alls) lite fint våtslippapper och sen körde jag med en hylsa som passade ytterringen på lagret - sen var det till att ta fram hammaren och bruka våld. Det funkade men det var jävlar tight asså. Mina innerstadsgrannar älskar ljudet av metall mot metall :).

Däremot har jag precis hämtat hjulen hos Wheeler Dealer (han är så jävla kung för övrigt) och han sa att det inte var nåt fel alls på lagren och att man brukar höra missljud från dem om de är dåliga när han kör balanseringsmaskinen. Det verkade på honom som att det inte finns någon anledningen att byta och det känns som att han har rätt bra koll på det mesta som rör mc-däck. Någon som vill kommentera på detta?

Nåväl, nu vet jag iaf hur man gör - det är alltför sällan man faktiskt BÖR bruka våld för fixa nåt så det kändes lite extra tillfredsställande.

Nu är det bara att bygga om hela hojen inför besiktningen för att sedan bygga tillbaka den till bobberskicket som den är i nuläget...

Stort jävla tack för engagemanget i den här tråden, forumet är jävligt grymt när det gäller att lära sig prylar och för att få snabba svar.

Fridens,

//Tarzan

Grattis
Som jag skrev tidigare så ger det inte så mycket att frysa lagren (även om det förstås underlättar) som att värma navet. Prova det nästa gång, sliter mindre på lagerläget.

/J

och han sa att det inte var nåt fel alls på lagren och att man brukar höra missljud från dem om de är dåliga när han kör balanseringsmaskinen. Det verkade på honom som att det inte finns någon anledningen att byta och det känns som att han har rätt bra koll på det mesta som rör mc-däck.

Ett felaktigt hanterat lager är inte kasst på en gång men får en klart begränsad livslängd.
Det som händer när lagret utsätts för våld mot ex inner-ringen när det är en yttre passning är att lagerkulorna gör små avtryck i lagerbanan samt att kulorna kan bli tillplattade, sedan så kommer kulorna antingen att börja studsa i avtrycken som blir större o större (typ som tvättbräda på grusväg) eller så börjar kulorna glida istället för att rulla pga av att de ej längre är runda.
Vill minnas att så mycket som 70% av för tidiga lagerhaverier beror på felaktigt handhavande vid montering enligt SKF

Jag brukar ta rondellen, eller smärgeln, och fila ner det gamla lagret så det löper utan problem i lagerbanan, sen använder jag det och slår på ytterringen med lämpligt slagdon. Så vet man att man slår på ytterringen på nya lagret.

En gängstång genom hjulet och en lämpligt stor hylsa ur hylsnyckelsatsen (så att man får trycket på ytterringen) kan fungera istället för hydraulpress, jag har använt den metoden på flera lager och dom kryper in så fint så!

Lagren du har bankat på har garanterat mikropiska smågropar efter kulorna i lagerbanan samt att kulorna inte är helt runda.

Men visst, det kan gå att klämma ut ett par hundra mil till ur dom.

Last edited:
Gamla lagren mot de NYA, gängstång , två stora brickor 2 muttrar..
Kyl och smörj lagren... Skruva ihop prylarna..
Eller som sagts låt en verkstad fixa om du är osäker..
Hjullager som nyper i hög fart = Smärta

Så nu kan vi blästra en repig cylinder, sen är det bara att borra om den.:Bugar

En vanligt metod att rädda tvåtakstkolvar vid honing av cylindrar som glasat är att glasblästra och tvätta kolvarna innan man monterar nya ringar. Ger några hundradelar större diameter.

En vanligt metod att rädda tvåtakstkolvar vid honing av cylindrar som glasat är att glasblästra och tvätta kolvarna innan man monterar nya ringar. Ger några hundradelar större diameter.

Japp, men det lät på han som att det bara var köra på så byggde det mer o mer material.:D

Japp, men det lät på han som att det bara var köra på så byggde det mer o mer material.:D

Ja blästrar man länge/hårt på samma ställe så kör ju den eroderande effekten ifrån den expanderande effekten helt klart

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka