Hur får man in hjullager i fälgen?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

Jag har precis haft mina fälgar inne på blästring och pulverlackering. För att kunna pulverlacka så var jag tvungen att ta ut alla hjullager ur fälgarna. Att få bort dem var inte så svårt, jag slog ut dem med hjälp av en hjärnstångsstump.

Nu är bara frågan hur fan jag får tillbaka dem på plats, det är skittight med plats. Är det bara till att smörja in dem med någon sorts smörjfett och sen smacka på med hammare slägga eller kan det vara så att blästringen har gjort att de inte längre passar pga att blästringen har "ruggat upp" godset en aning vilket medför att hålen för hjullagren behövs gås över med slippapper eller nåt?

Frågan är nog egentligen, hur tight brukar det vara att få in hjullager i fälgen och ska man använda smörjfett som glidmedel eller finns det någon annan metod? Jag vill ju inte ha sönder någonting.

Tacksam för svar,

/Tarzan

Last edited:
Gängstång genom hjulet, två stora hylsor som trycker på dom NYA lagrens ytterringar
(för jag hoppas att det är NYA lager och inte dom du bankade ut med slägga)

släng lagrena i frysen över natten och smörj lite, gör som nått av dom tidigare sagt sen. men slå bara inte med en ren stålhammare direkt på lagren..

Lycka till. /Sven

Last edited:
Jag bygger på med ytterligare ett sätt som funkat för mig.

Lagren i frysen över natten
Värm lagersätena med värmepickan ordentligt.
Knacka försiktigt i lagren genom att slå med gummiklubba eller plasthammare på en hylsa liten nog att passa i fälgen men stor nog att fördela kraften över ytterringarna. Ofta behöver man inte ens banka, de faller i läge av sig själva.

Men är det färg i lagerbanorna eller vad menar du?

Var det maskerat vid blästring men inte vid lack? Eller tvärtom?

Är lagerbanorna OK så behöver du inte smörja lagrena alls.

Se till att det inte finns några färgrester kvar i lagersätna.

Du kan med fördel låta lagren ligga i frysen, värm fälgcentrumet med en varmluftspistol så du inte längre kan hålla i centrumet.

Nu borde lagret väldigt lätt ramla på plats, glöm inte centrumdelarna innan du slänger dit andra sidans lager.

Du kan för säkerhets skull kontrollmäta att de nya lagren har samma diameter som de gamla så du inte fått fel lager :tummenupp

blästrade han lagerbanorna också? :confused: isåfall bör ju det gå lättare att få in dem, och att ytterbanan kan börja snurra?

Hur tänkte du nu? All form av finkorning blästring (aluminiumoxid, glas, etc) bygger material.

Detta betyder att om lagerbanorna inte var maskerade vid blästring så kommer lagerläget vara betydligt (i dom små toleransernas sammanhang) tightare. Normala toleranser på ett lagerläge brukar ligga mellan 2-5 hundradelar (0.02-0.05mm).

Hur tänkte du nu? All form av finkorning blästring (aluminiumoxid, glas, etc) bygger material.

Detta betyder att om lagerbanorna inte var maskerade vid blästring så kommer lagerläget vara betydligt (i dom små toleransernas sammanhang) tightare. Normala toleranser på ett lagerläge brukar ligga mellan 2-5 hundradelar (0.02-0.05mm).

jasså det visste jag inte, jag upplever att det försvinner material när jag blästrar på det, men tydligen inte då :)

jasså det visste jag inte, jag upplever att det försvinner material när jag blästrar på det, men tydligen inte då :)
när du blästrar så gör du småkratrat hela tiden,runt dessa blir det materialet som saknas i kratern så ni har båda rätt.toleransen bir mindre,men har man tillräkligt fina verktyg så blir diametern större.

Lagerbanorna var inte maskerade vid blästringen. Jag tyckte också att detta var lite märkligt men nu är skadan alltså skedd som det verkar. Vad gör jag nu då, smärgelduk eller?

Lagerbanorna var inte maskerade vid blästringen. Jag tyckte också att detta var lite märkligt men nu är skadan alltså skedd som det verkar. Vad gör jag nu då, smärgelduk eller?

Som många har skrivit kyl lagren.
Och sedan som GuW skrev.
Du kan putsa ytterst försiktigt med fin smärgelduk men tänk på att dom blästertopparna försvinner lätt.
Och så givet NYA lager.

Åk till en verkstad som har en press och be dem trycka i lagren. Galant lösning på ett icke-problem.

Press är givetvis det bästa sättet o få i lagrena. vi har använt lite olika sätt när vi monterat lager. Blandannat stålrör mot taket o en pelardomkraft under. Jag brukar även komplettera det frysta lagrat med kylspray och se till att alla detaljer som behövs för att pressa är redo när det skall i så man inte står o letar o lagret hinner bli varmt.
Men om du gör det själv var noga så lagret inte sätter sig snett precis när det skall in. för börjar det gå snett går det inte alls

Tusen tack för all hjälp, jag börjar med att kyla lagren så får vi se. Jag vill helst inte köra värmepicka då jag är rädd att lacken runt fälgcentrum blir skadad då. Vi får se hur det går.

Var hittar man en verkstad med press då? Ibland får jag en känsla av att alla som är på det här forumet har en egen mekanisk verkstad i sitt vardagsrum vilket inte är fallet för mig :va

Återigen stort tack. Jag återkommer med upplösningen.

Förresten bara kul att veta, vad skulle hända om man stoppade i de gamla lagren igen menar ni? Skär de mycket lättare för att man slagit några slag på dem eller vad är det som gör att det är en sån dödsynd att återanvända dem?

//T

Tusen tack för all hjälp, jag börjar med att kyla lagren så får vi se. Jag vill helst inte köra värmepicka då jag är rädd att lacken runt fälgcentrum blir skadad då. Vi får se hur det går.

Var hittar man en verkstad med press då? Ibland får jag en känsla av att alla som är på det här forumet har en egen mekanisk verkstad i sitt vardagsrum vilket inte är fallet för mig :va

Återigen stort tack. Jag återkommer med upplösningen.

Förresten bara kul att veta, vad skulle hända om man stoppade i de gamla lagren igen menar ni? Skär de mycket lättare för att man slagit några slag på dem eller vad är det som gör att det är en sån dödsynd att återanvända dem?

//T
Iom att du har slagit ut dom så har du redan försämrat dom avsevärt.
Lägg till att dom redan hade x antal mil på nacken och att du då istället för att kunna åka iväg med nya lager skulle förmodligen måsta riva isär hjulen en gång till inom kort för att byta lager. Det är inte en dödssynd, bara jävligt dumt.

Iom att du har slagit ut dom så har du redan försämrat dom avsevärt.
Lägg till att dom redan hade x antal mil på nacken och att du då istället för att kunna åka iväg med nya lager skulle förmodligen måsta riva isär hjulen en gång till inom kort för att byta lager. Det är inte en dödssynd, bara jävligt dumt.

Ok, tack - misstänkte att det var så det låg till...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph