Hur får man ett smattrande ljud?

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Äger en Gladius och har lite funderingar om hur man kan få till den där smattrande ljud när man släpper till på gasen i högre varvtal? Länkar här nedan så förstår ni bättre
vid 7:40 där den åker förbi det ljudet låter bra. Undrar är det möjligt att få till på en Gladius och vad bör man köpa? Klart det inte blir kina utan äkta kvalitet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gissar på decat och kanske en något fetare blandning än original vid avslag.
Ett helsystem och en power commander.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har märkt att om avgaspipan inte tätar mot toppen, så låter det ungefär som på videon.
Alternativt om man har manuell tändförställning och drar ner tändningen vid avslag.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
du får börja med att byta mc till en med 4 cylindrar istället för 2 som det är på gladiusen sen är det bara och montera ett acra å gasa :tuttar
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag tycker det låter fint i mina öron, sen är det min första hoj och jag vet inte så mycket. Men alla ni som svarar normalt är jag tacksam nåt så in i helvete. Sen är jag helt ny här och brukar för den delen inte anstränga mig på forum för att jag ska veta allt. Illoco du menar att det inte går få till ljudet på min hoj eller vad menar du?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Förresten vad är power comander det ni skrev här innan?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker det låter fint i mina öron, sen är det min första hoj och jag vet inte så mycket. Men alla ni som svarar normalt är jag tacksam nåt så in i helvete. Sen är jag helt ny här och brukar för den delen inte anstränga mig på forum för att jag ska veta allt. Illoco du menar att det inte går få till ljudet på min hoj eller vad menar du?


Du frågar i den allmänna delen, och där kan svaren bli yvigare.
Vill du ha skittrista svar väljer man teknikforumet.


Anledningen till att du får svar som lockar till skratt är att somliga upplever din fråga som löjlig.
Dom som skojar med dig är snälla, på ett lite buffligt kompisvis.

Eftersom skoj inte går hem så skall jag berätta hur det verkligen ligger till, så får vi se om du tycker det är bättre.


Det antal mektimmar som lagts ner, världen över - since the dawn of man, på att få bort smatter vid avslag kan helt enkelt inte räknas, beräknas eller ens uppskattas.

Det har, tills för några år sedan ansetts som en brist, inte bara hos motorcykeln, utan framför allt hos dess skötare med hojar som smattrar på avslag. Det pekade på dålig avstämning mellan förgasare och avgassystem.

De som kunde och visste vad dom pysslade med kunde kombinera öppna system med bra effekt, mäktigt muller och oproblematisk motorbroms.

Klåparna fick inget av det ovanstående, och heller ingen rytm i kurvserier eftersom dom var mer sysselsatta med att försöka maskera hojens smatter. Knepen kunde vara att växla upp ett par hack inför kurvan istället för ner, dra in kopplingen och frirulla, eller helt enkelt hålla kvar lite driv på rullen medans man tvingade ner farten med bromsarna.
...så länge dom nu höll. Trumbromsar tog tid på sig att gå ner i temperatur, och detta var dessutom ett utmärkt sätt att glasa ytan på backarna.

Men, när man ledsnade på att bli frånkörd och dessutom fnissad åt för att man inte hade koll så lade man nya timmar i garaget för att bli av med problemet.

Felet kan vara så enkelt som otäta avgasventiler.

Oftast är det mer komplicerat än så. På avslag arbetar motorn med en mycket mager bränsleblandning.
Mager bränsleblandning brinner långsamt, och generar dessutom mycket onödig hetta, hetta på fel ställe.
Det är därför man ibland kan se singlar som tänder upp och rödglödgar en bra bit av avgaskröken när dom står för länge på tomgång.

Denna långsamma förbränning under avslag är det som ger sig tillkänna som en typ av smatter - den typen som hörs tydligare på höga varv än på låga. Det är så enkelt att förbränningen helt enkelt hinner avslutas "på rätt plats" på lägre varv, men "följer med ut" på högre.

Back in the days var detta den värsta typen av efterförbränning eftersom den höjde upp temperaturen på avgasventiler och -säten långt över vad dom klarade av. Nyare material har högre toleranser, men då på den tiden var detta en garanterad väg till brända avgasventiler.

En annan anledning till smatter på avslag har redan nämnts: otätt avgassystem.
Drar det in syre mellan topp och krök blir det återantändning av ofullständigt förbrända avgaser.

En ytterligare, mycket irriterande anledning till oljud på en i övrigt väl injusterad hoj är tändsystem med wasted spark.
En meningslös gnista när avgasventilen fortfarande står på glänt - tack så jävla mycket för det.
Omöjligt att arbeta bort, och på en single ger det ett irriterande rytmiskt "puff-puff-puff" som absolut inte skall vara där.

Så långt förgasarmaskiner.

Enter insprutning och sedermera sofistikerad motorstyrning.
Här finns alla chanser att styra förbränningen, och de 10-tals timmarna tillbringade på garagegolvet för att få bukt med irriterande smatter på avslag reduceras till delar av en minut framför ett tangentbord.

Allt frid och fröjd? Kunde varit...

Plötslig får någon, kanske samma andas barn som vänder bakhjul fel och sätter dem fram istället, att det är ball med smatter på avslag och börjar designa tändkurvor och insprutningscykler så att det skall smattra, dåna och leva djävulen även när man inte ens gasar.

Den som har en backspegel att titta i, och vet hur mycket arbete som lagts ner på att eliminera, eller i vart fall dämpa smatter på avslag står frågande till hur dagens fantastiska resurser används.

Ändå löjligare blir det på bilsidan, där tyska premiumbilar för över miljonen förses med öppnare avgassystem, och programvara som duschar in bränsle hinkvis vid helt fel tillfälle bara för att det skall bluddersmattra när dom saktar av...?

Så, nu har du fått en ärlig och utförlig beskrivning till varför somliga hojar smattrar.
Känns det bättre?

Det första svaret, som du reagerade negativt på, var ungefär lika nära sanningen som mitt.
Varje seriös motorcyklist, som vill fortsätta köra MC med så lite restriktioner som möjligt i framtiden är angelägen om att fjärma sig från barnet med pappsmällan i framhjulet.

Buller på avslag. Så jävla dumt.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Innan jag läste notrightriders utmärkta föreläsning så tänkte jag ”det är väl ett tecken på att allt inte är som det ska? Inget att sträva efter”.

Men nu, efter föregående inlägg har jag inget att tillägga. :)
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för en härlig söndags kurs. Passar perfekt till kaffet och sen blir det oljebytet med nya motul oljan och filter så klart
Motulolja kan du ju inte ha, hojjen går sönder DircTTt.
Måste vara Biltema, nej fel, menade ju Q8, på dunk, köpes hos närmsta veterinär.

.

.
Förtydligande, Motul är en riktigt bra olja, allt kommer att bli bra :)
Förlåt, kunde inte hålla mig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker det låter fint i mina öron, sen är det min första hoj och jag vet inte så mycket. Men alla ni som svarar normalt är jag tacksam nåt så in i helvete. Sen är jag helt ny här och brukar för den delen inte anstränga mig på forum för att jag ska veta allt. Illoco du menar att det inte går få till ljudet på min hoj eller vad menar du?
Välkommen till SportHoj! ;)
Ibland kan det som nykomling vara bra att anstränga sig lite för att veta något! :krama
Fast nu vart det bra ändå när du fick en trevlig kurs! :tummenupp

Sedan behöver du inte vara en oseriös motorcyklist bara för att du gillar ljudet. Jag tycker att vi ska kämpa för vidsynthet och mot trångsynthet. Det finns mycket man kan bli irriterad på, om allt som irriterar någon ska tas bort får vi ett tyst och tråkigt liv.

Här har du en Trumpet som antingen är dj...gt irriterande eller så låter gott beroende på vad man tycker.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det ljudet fick jag "av sig självt" på förra hojen jag hade. en gsx650f... kom efter monterade slipon.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Motulolja kan du ju inte ha, hojjen går sönder DircTTt.
Måste vara Biltema, nej fel, menade ju Q8, på dunk, köpes hos närmsta veterinär.

.

.
Förtydligande, Motul är en riktigt bra olja, allt kommer att bli bra :)
Förlåt, kunde inte hålla mig.
Helt okej, idag kunde jag ta ett skämt
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ok låter att du kan det men frågan är hur man kan göra det när jag har elektronisk insprutning. Måste jag byta någon eller vad anser du?
Öka bränslemängden kan en power commander göra. Tändning kan den göra på ett fåtal modeller.
Vissa motorcyklar kan man flasha ECUn på, då brukar det finnas gott om parametrar att pilla med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top