Jag tycker det låter fint i mina öron, sen är det min första hoj och jag vet inte så mycket. Men alla ni som svarar normalt är jag tacksam nåt så in i helvete. Sen är jag helt ny här och brukar för den delen inte anstränga mig på forum för att jag ska veta allt. Illoco du menar att det inte går få till ljudet på min hoj eller vad menar du?
Du frågar i den allmänna delen, och där kan svaren bli yvigare.
Vill du ha skittrista svar väljer man teknikforumet.
Anledningen till att du får svar som lockar till skratt är att somliga upplever din fråga som löjlig.
Dom som skojar med dig är snälla, på ett lite buffligt kompisvis.
Eftersom skoj inte går hem så skall jag berätta hur det verkligen ligger till, så får vi se om du tycker det är bättre.
Det antal mektimmar som lagts ner, världen över -
since the dawn of man, på att få bort smatter vid avslag kan helt enkelt inte räknas, beräknas eller ens uppskattas.
Det har, tills för några år sedan ansetts som en brist, inte bara hos motorcykeln, utan framför allt hos dess skötare med hojar som smattrar på avslag. Det pekade på dålig avstämning mellan förgasare och avgassystem.
De som kunde och visste vad dom pysslade med kunde kombinera öppna system med bra effekt, mäktigt muller och oproblematisk motorbroms.
Klåparna fick inget av det ovanstående, och heller ingen rytm i kurvserier eftersom dom var mer sysselsatta med att försöka maskera hojens smatter. Knepen kunde vara att växla upp ett par hack inför kurvan istället för ner, dra in kopplingen och frirulla, eller helt enkelt hålla kvar lite driv på rullen medans man tvingade ner farten med bromsarna.
...så länge dom nu höll. Trumbromsar tog tid på sig att gå ner i temperatur, och detta var dessutom ett utmärkt sätt att glasa ytan på backarna.
Men, när man ledsnade på att bli frånkörd och dessutom fnissad åt för att man inte hade koll så lade man nya timmar i garaget för att bli av med problemet.
Felet kan vara så enkelt som otäta avgasventiler.
Oftast är det mer komplicerat än så. På avslag arbetar motorn med en mycket mager bränsleblandning.
Mager bränsleblandning brinner långsamt, och generar dessutom mycket onödig hetta, hetta på fel ställe.
Det är därför man ibland kan se singlar som tänder upp och rödglödgar en bra bit av avgaskröken när dom står för länge på tomgång.
Denna långsamma förbränning under avslag är det som ger sig tillkänna som en typ av smatter - den typen som hörs tydligare på höga varv än på låga. Det är så enkelt att förbränningen helt enkelt hinner avslutas "på rätt plats" på lägre varv, men "följer med ut" på högre.
Back in the days var detta den värsta typen av efterförbränning eftersom den höjde upp temperaturen på avgasventiler och -säten långt över vad dom klarade av. Nyare material har högre toleranser, men då på den tiden var detta en garanterad väg till brända avgasventiler.
En annan anledning till smatter på avslag har redan nämnts: otätt avgassystem.
Drar det in syre mellan topp och krök blir det återantändning av ofullständigt förbrända avgaser.
En ytterligare, mycket irriterande anledning till oljud på en i övrigt väl injusterad hoj är tändsystem med wasted spark.
En meningslös gnista när avgasventilen fortfarande står på glänt - tack så jävla mycket för det.
Omöjligt att arbeta bort, och på en single ger det ett irriterande rytmiskt "puff-puff-puff" som absolut inte skall vara där.
Så långt förgasarmaskiner.
Enter insprutning och sedermera sofistikerad motorstyrning.
Här finns alla chanser att styra förbränningen, och de 10-tals timmarna tillbringade på garagegolvet för att få bukt med irriterande smatter på avslag reduceras till delar av en minut framför ett tangentbord.
Allt frid och fröjd? Kunde varit...
Plötslig får någon, kanske samma andas barn som vänder bakhjul fel och sätter dem fram istället, att det är ball med smatter på avslag och börjar
designa tändkurvor och insprutningscykler så att det skall smattra, dåna och leva djävulen även när man inte ens gasar.
Den som har en backspegel att titta i, och vet hur mycket arbete som lagts ner på att eliminera, eller i vart fall dämpa smatter på avslag står frågande till hur dagens fantastiska resurser används.
Ändå löjligare blir det på bilsidan, där tyska premiumbilar för över miljonen förses med öppnare avgassystem, och programvara som duschar in bränsle hinkvis vid helt fel tillfälle bara för att det skall bluddersmattra när dom saktar av...?
Så, nu har du fått en ärlig och utförlig beskrivning till varför somliga hojar smattrar.
Känns det bättre?
Det första svaret, som du reagerade negativt på, var ungefär lika nära sanningen som mitt.
Varje seriös motorcyklist, som vill fortsätta köra MC med så lite restriktioner som möjligt i framtiden är angelägen om att fjärma sig från barnet med pappsmällan i framhjulet.
Buller på avslag. Så jävla dumt.