Hur får man en Tiger 800 mindre gungig?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Tjejen har en Tiger 800 -14, som hon visserligen gillar, men hon tycker att den är lite mjuk och gungig i chassit, och inte så distinkt. Visst, det är inte en sporthoj, men gungig och rank ska den ju inte vara.

Man kan ändra förspänning på bakdämparen, så det är en sak som ska åtgärdas, men gaffeln kan man inte ändra något alls på. Och en gungig hoj beror i min värld på att dämparna är lite väl mjuka, i synnerhet i fram. Men hur löser man det bäst utan något att ändra på? :va

Original ska det vara 103mm luftspalt och Showa SS 8-olja, kan man bara minska luftspalten, eller ska man ha annan olja? Tjockare olja? Tjockare olja och högre luftspalt? Mindre spalt och tunnare olja? :va Och då är självklart frågan vad man ska ha för olja istället? :va
 
Jag skulle prova en 15-olja och samma luftspalt till att börja med.
Skulle inte det hjälpa så skulle jag köpa en Ducati istället :fakta
 
E la bakfjädern ni får ändra förspänningen på då till att börja med. Jag hade väntat med framändan tills ni pillat med bakdämparen, brukar lösa problemen.
 
Last edited:
hade nog börjat med att trixa med luftspalten ...
vad står det i instruktioboken om spelet på luftspalten? 80-120?
om man minskat till 80mm blir den mindre gungig...

Att meka med förspänningen, ändrar bara geometrin på cykeln..
 
Mats Burman skrev en artikel i Motorrad/Offroad för ett år sedan ca, där han bytte till Öhlins både fram och bak på sin Tiger. Iofs ett dyrare alternativ... Kolla med redaktionen på Motorrad om det skulle vara intressant. Tror han finns på fejan också.
 
hade nog börjat med att trixa med luftspalten ...
vad står det i instruktioboken om spelet på luftspalten? 80-120?
om man minskat till 80mm blir den mindre gungig...

Att meka med förspänningen, ändrar bara geometrin på cykeln..

Han har la inget annat att ändra där väl så som kompression å retur?
De borde se över bakre dämparen innan de gör nåt med framändan.
 
Last edited:
Han har la inget annat att ändra där väl så som kompression å retur?
De borde se över bakre dämparen innan de gör nåt med framändan.

Håller med. Börja med att kolla att det är rätt hårdhet på bakfjädringen .
Ställ sedan in grundinställningen enligt instruktionsboken
 
Börja med att kolla att den har rimliga fjäderkonstanter.
Att försöka maskera en för mjuk fjäder genom att öka dämpningen; 'skapar nya problem.
 
Mindre luftspalt motsvarar ökning av fjäderkonstanten, "hårdare fjäder"
Tjockare olja ökar dämpningen.
Vad det gäller data på Showa SS 8 så googla på Showa SS 8 viscosity så får du länkar
tex
http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html
där den har 36.47cSt vid +40C
Det är ju inte riktigt så enkelt med luftspalten, den ger ju en progressivitet i fjädringen och det är ju först vid större rörelser som fjädern tar över. Eftersom en Tiger trots allt är byggd för lite andra typer av vägar än salsgolv så var min tanke där att mindre luftspalt skulle göra den mer väganpassad.

hade nog börjat med att trixa med luftspalten ...
vad står det i instruktioboken om spelet på luftspalten? 80-120?
om man minskat till 80mm blir den mindre gungig...

Att meka med förspänningen, ändrar bara geometrin på cykeln..
Vi har faktiskt inte kollat vad det faktiskt är, det går ju ändå inte att mäta vad det har varit, det åker med för mycket olja ut med fjädern ändå :( Och i verkstadshandboken står det bara 103mm, punkt, något spann anger dom inte.

Mats Burman skrev en artikel i Motorrad/Offroad för ett år sedan ca, där han bytte till Öhlins både fram och bak på sin Tiger. Iofs ett dyrare alternativ... Kolla med redaktionen på Motorrad om det skulle vara intressant. Tror han finns på fejan också.
Aha, tack för tipset! Fast Öhlinare kommer det aldrig bli, då blir det en annan moppe istället.

Håller med. Börja med att kolla att det är rätt hårdhet på bakfjädringen .
Ställ sedan in grundinställningen enligt instruktionsboken
Som sagt, det lilla som finns att ändra på är by the book, hon köpte hojen flång ny och inget är ändrat sen dess.
 
Man kanske får acceptera att en "off-road" är något svajigare än en landsvägshoj.:fakta
Det man kan göra är att ha hårdare fjädrar, både fram och bak.
Fram kan man laborera med luftspalten i gaffeln.
Att köra med max dämpning gör ingen lycklig, man vill ju ha så lite dämpning som möjligt men ändå tillräckligt ...:tummenupp
 
För mycket förspänning gör ingen glad men denna typ av hoj levereras ofta med för lite (för asfalt) vilket inte heller gör någon glad.
Jag har bara kört den äldre Tiger 9XX en kortare sträcka och den var horribelt degig i fören. Var glad att lämna den ifrån mig.

Budgetåtgärder:
1. Mät in hänget.
2. Justera ev. förspänning. Distanser i gaffeln bör funka vid behov.
3. Justera oljenivå samt ev. viskositet något.

Sen kan man naturligtvis behöva byta fjädrar. Och om man vill lägga mer pengar kan man så klart uppgradera befintliga komponenter med tex ventilpaket. Sen börjar det bli orimligt dyrt.


Min Scarver blev en helt annan hoj med endast budgetåtgärder 1-3 ovan. Duger tom att rejsa med om man inte har allt för höga krav.
Det kanske inte går att få en Tiger helt rätt med dessa åtgärder men bättre lär det bli och det kanske duger i detta fall. Ta inte i för mycket bara, då blir det gärna okänsligt och instabilt med dåligt fäste.
 
Det finns Engelska "Tiger Forum" som skrivit metervis om hur man får ordning på fjädringen på dom där...
https://www.tiger800.co.uk/index.php/board,35.0.html
Så det är inte frågan om att den är Off Road mässigt mjuk, den är helt enkelt kass redan från början.

Jag avstod att köpa en Tiger pga att det var dåligt fjädring, dock är den riktigt bra from 2015, då sitter det WP däpare på dem istället. Så då slog jag till på en Tiger och blev riktigt nöjd.
 
Budgetåtgärder:
1. Mät in hänget.
2. Justera ev. förspänning. Distanser i gaffeln bör funka vid behov.
3. Justera oljenivå samt ev. viskositet något.

Kan man med punkt 3 (justering av oljenivån) eventuellt undkomma behovet av att gå upp i styvhet hos fjädern? Viskositeten vet jag påverkar dämpningen.

Sen brickor för att justera förspänningen - finns det någon gräns när det blir för mycket? Man vill ju ha kvar lite fjädringsväg givetvis, när är "gränsen" nådd?
 
Kan man med punkt 3 (justering av oljenivån) eventuellt undkomma behovet av att gå upp i styvhet hos fjädern? Viskositeten vet jag påverkar dämpningen.

Sen brickor för att justera förspänningen - finns det någon gräns när det blir för mycket? Man vill ju ha kvar lite fjädringsväg givetvis, när är "gränsen" nådd?

1: Ja, eventuellt. Mer olja ger mindre luftspalt vilket ger en mer progressiv luftfjäder dvs. gaffeln beter sig som om fjädern var hårdare i slutet av slaget än i början.
2: Man får inte riskera att fjädern kan komprimeras så mycket att varven riskerar att krocka med varandra, på så sätt minskar ingreppet inte heller fjädringsvägen. Sen vill man naturligtvis inte ha så mycket förspänning att frihänget blir för litet vilket bör vara den begränsande faktorn i de flesta fall.
 
Kan man med punkt 3 (justering av oljenivån) eventuellt undkomma behovet av att gå upp i styvhet hos fjädern?...
Om fjädern bara är lite för mjuk; då går det att fuska på det sättet.
Om man åker VTR däremot; då behöver fjädrarna bytas. :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top