Hur får jag orginalverktygen som nya igen?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta I-landsproblem! :)

Hur får jag dessa verktyg som nya igen?

Vill helst slippa att sitta å gnugga dom med typ autosol eller liknande utan vill helst lägga dom i nått bad som gör dom rena! :gnissla

Min brorsa hade läst någonstans att man kunde lägga det i nått bad så skulle dom bli som nya igen, dock minns han inte vad det var för vätska man skulle ha. :3freak

Bifogat

• PICT0090.jpg
    PICT0090.jpg
    97.5 KB · Visningar: 307
Fotrally skrev:
Ja det kan ju iofs vara värt ett försök! ...ett billigt sådant iaf! :)

men slösa inte..sila o drick upp efter :tummenupp

Fotrally skrev:
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta I-landsproblem! :)

Hur får jag dessa verktyg som nya igen?

Vill helst slippa att sitta å gnugga dom med typ autosol eller liknande utan vill helst lägga dom i nått bad som gör dom rena! :gnissla

Min brorsa hade läst någonstans att man kunde lägga det i nått bad så skulle dom bli som nya igen, dock minns han inte vad det var för vätska man skulle ha. :3freak
Ehhh... what difference does it make? Ska du sälja dom eller? :va

Testa att lägg dom i ett Diesel bad över natten, Diesel brukar jag använda när jag rengör motordelar till bilen m.m funkade toppen......

Värt ett försök.....

Fotrally skrev:

TV-shopsprylarna ovan var väl en aluminium(folie)bit i ett vattenbad (varmt?) med bikarbonat?

Har inte provat själv, så fan vet om det funkar. Någon kemist som har koll?

Släng dom i fälgrent så tar det en dela av oxiden på dom (oaxlsyra) sen beror det på hur vass fälgrenten är.

Du skulle ju tom kunna slänga dom i ett svagt syrabad (skölj noga efter)

Edit:
Testa ättika också.

Last edited:
Jag skulle lägga dem i citronsyra 12-24h, borsta av dem och olja in dem så de inte oxiderar igen.

newstead skrev:
Ehhh... what difference does it make? Ska du sälja dom eller? :va

Pedantisk och noga som man är så vill man givetvis hålla allt i toppskick,detta gäller även verktygen! :tummenupp
(Alltid när jag sålt något så har köparen påpekat att dom "prylarna" ser välskötta ut och tänker försöka fortsätta ha det så! ;))

Okej, men nu har jag fått lite olika alternativ som jag kommer att prova! :tummenupp

Fotrally skrev:
Pedantisk och noga som man är så vill man givetvis hålla allt i toppskick,detta gäller även verktygen! :tummenupp
(Alltid när jag sålt något så har köparen påpekat att dom "prylarna" ser välskötta ut och tänker försöka fortsätta ha det så! ;))

Okej, men nu har jag fått lite olika alternativ som jag kommer att prova! :tummenupp
Så det är dig man ska köpa hoj av alltså? :va

Funker Vogt skrev:
TV-shopsprylarna ovan var väl en aluminium(folie)bit i ett vattenbad (varmt?) med bikarbonat?

Har inte provat själv, så fan vet om det funkar. Någon kemist som har koll?

Aluminiumfolie i varmt vatten med salt i skall visst funka enligt min bror.

I-lands-problem?
Då så: köp nya!

För en del år sedan rengjorde jag gamla rostiga beslag i ett bad tillsammans med en elektrisk spänningskälla, jag tror det var en vanlig batteriladdare.
Jag har tyvärr glömt bort precis hur, men tillvägagångssättet fick jag från en fönsterhantverkare, som använder metoden för att rädda gamla fönsterbeslag.
Alltså: telefonboken, ring o fråga snällt! :)

newstead skrev:
Så det är dig man ska köpa hoj av alltså? :va

Precis! (tänkte tom köpa en helt ny bakkåpa pga att jag har en 1cm lång repa på bakkåpan, men jag hejdade mig i sista stund...det kanske är lite väl... :3freak)

Limstift skrev:
Aluminiumfolie i varmt vatten med salt i skall visst funka enligt min bror.

Saltvatten? :3freak

-ah skrev:
I-lands-problem?
Då så: köp nya!

För en del år sedan rengjorde jag gamla rostiga beslag i ett bad tillsammans med en elektrisk spänningskälla, jag tror det var en vanlig batteriladdare.
Jag har tyvärr glömt bort precis hur, men tillvägagångssättet fick jag från en fönsterhantverkare, som använder metoden för att rädda gamla fönsterbeslag.
Alltså: telefonboken, ring o fråga snällt! :)

Finns dom att köpa nya? ;)

Okej... elektrisktbad låter bra men det får nog bli sista utvägen! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!