Hur få ur luft ur bromsen.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Va tvungen att packa om mina bromsok fram. Har nu försökt på alla sätt jag kan komma på att lufta men tycker inte den blir stum ändå. Har luftat som vanligt (pumpa upp å hålla in åöppna) Har även provat samma med oken upplyfta. Har provat trycka baklänges. Slutade med att jag pumpade ut dom undre kolvarna så långt det gick och luftade när jag trycke in dom. Blev nått bättre men inte riktigt bra. Fantasin har tagit slut nu:va Kan det va nått med huvudcylindern. Den går att köra med men känns inte riktigt stum. Hantaget kommer inte längre ut när jag "pumpar" så jag kanske skall va nöjd.:confused:
Hojen är en Speedtriple med Nissin ok (tror jag iallafall). Speedtriple är jag säker på:tummenupp

Är det nån som har något annat att komma med? Eller nån som har passande brembos att sälja:D
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har också planer på att byta oljan i min frambroms då jag tycker den blivit sämre på senaste tiden...

Men brukar inte det bästa sättet vara att använda en stor spruta och trycka upp oljan nerifrån.. på så sätt kan man ju inte få in någon luft från första början. Det var i alla fall så jag hade tänkt att göra...
 

Jocker

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Docksta
Hoj
-88, Suzuki Gsxr 750
låna eller skaffa en vacum sug för bromsar det har biltema. dom fungerar riktigt bra du kopplar den på luftnings nippeln och suger ut luften.
mvh Jocke
 

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
många
Du kan lufta uppe i bromspumpen genom att lossa på banjobulten för bromsslangen. Samma procedur som vid luftning nere i luftnipplarna, fast öppna lite på banjon i pumpen istället. Använd rikligt med papper och akta lacken.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Lyfter tråden då jag fått svamp i bromsen igen:va Har läst på några trumph forum att dom bytte kolvar i oken på garantin på vissa triplar. Men det va 04-05 tror jag. Men vad skall kunna hända med kolvarna så bromsen blir svampig? :confused:
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Låter ju som du har läckage någonstans.
Kan du hålla bromshantaget intryckt utan att den sjunker?
Ingen fukt vid anslutningar/kolvar ?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag har letat överallt å hittar inget som fuktar. Hantaget "sjunker" inte heller:va Undrar om man skall ta å kolla huvudcylindern kanske? Men om den läcker igenom så borde väl hantaget sjunka eller????
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
T-kopplingen som delar upp till två slangar kan ha luftfickor. Lossa och vänd och vrid på den så att ev. bubblor kan stiga. Lufta sen vid pumpen som gibbles säger.

Låt den också följa med uppåt när du hänger oken högt, vänd och vrid förstås.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Som någon skrev ovanför, var noga med att lufta även bromscylindern, där kan det gömma sig luft, alla bubblor stiger upp och hamnar till slut i cylindern.

Jag brukar lufta hela systemet, vänta ett par timmar och lufta en sista gång i cylindern för att få ut allt. Tryck in bromshandtaget, lossa lite på banjobulten vid bromsslangarnas övre fäste och stäng igen upprepa tills det inte "bubblar" mer.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Bytte slangar för ett tag sedan. Då luftade jag först på vanligt sätt. (på nipplarna nere vid oken)
Sedan körde jag ett luftningsknep jag lärt mig av Dr.Bike. Det innebär att man skruvar löst oken och låter de hänga i slangarna.
Jag börja med det ena oket (och lät det andra sitta kvar på bromsskivan)

Pumpa med bromshandtaget ut kolvarna tills de nästan ploppar ut. Ta sedan ett par snabbtvingar och kläm tillbaka kolvarna in i oken så snabbt det går.
På så vis sätter man bra fart på bromsvätskan och då är det lättare att få med luft upp till bromsvätskebehållaren.
Denna procedur upprepas några gånger och man kan vrida och vända på oken så att man får upp all luft.

Till sist så monterade jag oken som de ska vara och luftade igen på nipplarna.
Sen blev det stumt och bra.

Edit. hittade, otroligt nog, via sökfunktionen Inlägget från Dr.Bike.
Här kommer det:
Ok... ni ska väl få mitt bästa oxå då...
Inget man egentligen vill bjuda bort gratis Men ok då:

Precis som Teo mycket riktigt, och klokt, konstaterat, så består oftast bromsluftningsproblem i att luft fastnar på svåra ställen.

Detta i kombination med ett alltför lågt flöde som man får när man står och handfjösar med bromshandtaget, gör att luftfickorna ofta består.

Lösningen är att få rejäl skjuts i rören samt också en rejäl volym som rör sig åt ena, eller andra hållet.

Vaakumluftare i all ära, de är bra. Men oftast sitter luften så till att även dessa har för låg kapacitet.
Ok de funkar fint i huvuddelen av fallen, men vad gör man när det är som djävligast?

Bra fråga!

Hög volym, bra skjuts och sen en sak till som Olle säger: Hålla oket högre än pumpen.
Där har vi framgångsreceptet.

Nu kan inte alla hålla oket högre än pumpen, men man ska i alla fulla fall ha det loss.
Varför?
Jo alla ok har inte luftningsnippeln i högsta punkten när de är monterade! Sant.
Sen ska vi inte använda oss av den iaf, utan inloppet.

Så hur gör man? Jo man ska klämma in bromscylindern/arna in i oket, helst så snabbt som möjligt. Då trycks luften bakvägen upp i behållaren.
Hur går det till?
Jag använder två små limklämmor. Dvs små tvingar men med snabbfunktion (man bara klämmer upprepede gånger som en pistol) De har dessutom praktiskt nog plastskodda skänklar, så de skonar oken på utsidan.
Glöm inte att hålla oket så att inloppet från bromsslangen nu blir högsta punkt samtidigt som du klämmer ihop klämman eller vad du nu använder. Vissa ok går bra med polygrip.

Pumpa sen ut kolvarna så långt du vågar (kan vara lämpligt med ett belägg eller två emellan, rengör kolvarna (med wd40 motsv. och en tandborste, smörj dem, och upprepa sen denna procedur ett antal gånger. Det är bra att motionera kolvarna såhär också, då glider de lättare och även det bidrar till bättre bromsar.
När du sedan har kolvarna ute, med ett par belägg emellan, kan du prova att lufta lite i ordnarie nippel (lite luft KAN ju ha tryckts med ner av bromspumpen) Glöm inte hålla nippeln högst, och glöm inte efterfylla vätska i behållaren på styret!

Det här är egentligen inget hokus pokus, utan bara en enkel ”bonnametod” jag provat mig fram till, och som hittildags gett de bästa bromsar huset hava.
__________________
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Kanske är denna pumpen som avses i inläggen ovanför.
Någon som använt denna och har det varit smärtfritt?

art nr: 20-718 (60:- )
produ...iItemId=130303


äsch, klicka länken istället...
www.biltema.se


Antar att man tömmer ut vätskan och sen fyller på nedifrån via oken.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
AAAHHHH. Högre flöde skulle ju kunna göra susen:) Japp skall inhandla ett par tvingar. Har iof beställt repsats till huvud cylidern me. Återkommer hur det går:tummenupp
Har använt liknande spruta men det blir samma som när man trycker för hårt med tryckluften. Man får tvätta hojen å det som vart runt omkring:näsblod
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Provade att lufta vid banjon blev lite bättre (tror jag). Återkommer när jag repat huvudcylinder och Dr.bike luftat:tummenupp
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top