Hur få ner "Tank Foam" i en R1 -05 tank.

fel hål

Sitter på jobb och kan fan inte sluta skratta :D

__________________
Vad då fel hål,har du två rövhål????
Sagt av bekant midsommar 07


problemet är väl snarare att det fastnar mot soppamätaren och dwen upphör på vissa modeller.
tanken exploderar inte som den hade gjort om det var en luftficka i den.
rent flödesmässigt är det ingen skillnad vid tex. ett hål i tanken.





spottar med kärlek eller om du som jag har utseendet för sig så är det självsmörjande:tummenupp



spelar ingen roll,förminskningen sitter pressad i orginalplåten.den går att ta bort rätt enkelt med en huggmejsel.
 
tankfoam är som en tvättsvamp kan man säga beteendemässigt.
meningen är att när tanken flyttas från vänstergrevition till högergravition så ska inte allt komma rusandes på en ggr utan rinna över sakta.
den gör även att bensintanken inte exploderar inte utan det som rinner ut brinner bara upp.
 
Jag provar att väcka liv i den här tråden igen. Det jag undrar är var man kan få tag i tankfoam (gärna i Gbg-området), samt om det finns regler på hur mycket foam det ska vara?
 
Jag provar att väcka liv i den här tråden igen. Det jag undrar är var man kan få tag i tankfoam (gärna i Gbg-området), samt om det finns regler på hur mycket foam det ska vara?

Kolla grevens till vänster i reklam fönstren.
Skall täcka insidan av tanken men det är inte alla som har så mycket!!!:rolleyes:
 
Kolla grevens till vänster i reklam fönstren.
Skall täcka insidan av tanken men det är inte alla som har så mycket!!!:rolleyes:

Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.
 
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.

Om det är som på de gammla R6orna så blir de sura som en dansk ost utav att slå runt så de både dör och blir svårtstartade efteråt.
 
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.


behövs ej...R1:or stannar fort...gjorde min iaf...sen svår att få igång...min iaf
 
Uppfattat, tack för det. :)

En bränslerelaterad fråga till kanske, när vi ändå är igång. Om hojen (förgasar-R1) saknar tip over switch, måste man installera en sådan då? I licenskursmaterialet står att man ska ha switch om hojen har bränslepump, men har aldrig hört talas om att någon har behövt mecka dit en egen.

Intressant. Jag sitter i samma sits, men med en gammal R6:a med förgasare.
Alternativet till att montera dit en tippsensor torde vara att demontera bränslepumpen.. Vad är bränslepumpen bra för egentligen.. :va :3freak
 
Om det är som på de gammla R6orna så blir de sura som en dansk ost utav att slå runt så de både dör och blir svårtstartade efteråt.

:tummenupp
OK, ja det borde vara mer motiverat med sådan dödare på inspruthojar som säkert funkar betydligt bättre liggande på sidan.

Vad är bränslepumpen bra för egentligen.. :va :3freak

Höjdskillnaden mellan tankanslutningen och fuggarna är kanske för liten för att det ska vara tillförlitligt utan pump. :va
 
Last edited:
Höjdskillnaden mellan tankanslutningen och fuggarna är kanske för liten för att det ska vara tillförlitligt utan pump. :va

Ja, det borde väl vara nåt sånt som är motivet, men jag tycker att det faktum att fuggarna sitter lägre än soppakranen borde räcka.
Bränslepumpen väger säkert nästan ett kg, det vore kul att få bort den! :)

Vad är TankFoam?
Du har inte läst så mycket av den två sidor långa tråden va? :rolleyes:
 
Last edited:
nej,för att övervinna övertrycket som blir av frontintaget.soppan sugs med hjälp av undertrycket i insuget upp genom hålet som trottelnålen löper i,vid övertryck blir det inget sug om man inte skickar ner övertrycket i förgasarkopparna oxå.
det gör man på kittinsuget på de gamla r6:orna och då blir egentligen pumpen överflödig.annledningen till att det inte är så från början är att det kommer ner regn och smuts i längden i förgasaren.de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .
 
...de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .

Det var både många fulmekare och år sedan min hoj var orginal :D

Jag är faktiskt tveksam till att jag har en sån där, men jag ska titta efter lite mer noggrant! Tack för tipset! :tummenupp
 
de har en tiltsensor orginal de hojarna som sitter brevid batteriet med en trepolig kontakt så det kan du sluta fundera på:) .

Aha, har sett den prylen och funderat på vad det kunde vara. :tummenupp Hittade inget om nån tilt switch i mekboken så jag antog att det inte fanns någon, men jag letade nog inte tillräckligt noga.
 
Men det låter ju lite absurt att slänga i massa tvättsvampar i tanken... WHY liksom?
 
Inget ovanligt att en hoj vid en vurpa slår av tanken och den skickas iväg. Man vill minska ev, explosionsrisk på detta viset och antagligen hjälper det. Men det är förklarat i tråden oxå. Inte mycket man behöver hänga upp sig över om man inte kör en racer som man tänker raca med. På träningar etc krävs detta ju inte.

Rekomenderas 6 block i en standard tank till en kostnad av nån hundring eller 2 typ. Det tar heller inget av tankvolymen (kanske en dl max)
 
Det var både många fulmekare och år sedan min hoj var orginal :D

Jag är faktiskt tveksam till att jag har en sån där, men jag ska titta efter lite mer noggrant! Tack för tipset! :tummenupp

de kablarna går inte bara att koppla ihop,den är mer avancerad än så så det lär de inte tagit bort..
 
Inget ovanligt att en hoj vid en vurpa slår av tanken och den skickas iväg. Man vill minska ev, explosionsrisk på detta viset och antagligen hjälper det. Men det är förklarat i tråden oxå. Inte mycket man behöver hänga upp sig över om man inte kör en racer som man tänker raca med. På träningar etc krävs detta ju inte.

Rekomenderas 6 block i en standard tank till en kostnad av nån hundring eller 2 typ. Det tar heller inget av tankvolymen (kanske en dl max)

Jasså jag förstår men man tycker inte att det borde göra nån skillnad, Bensindränkta tvättsvampar är ju lika lättantändliga som vanlig bensin men nu kanske man har mer kontroll över varje block istället för en spray av bensin över hela banan :P
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top