Hur få koncentrationen på topp?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Sitter av många timmar i skolbänken nu och kommer så göra ett par år framöver. Det är intressant, lärorikt och stimulerande och allt det där tjaffset, men problem med trötthet och dalande koncentration är något som jag och säkert fler med mig brottas med var dag i de läskiga föreläsningssalarna. Hur råder man bot på det här? Detta diskuterade jag och några kamrater på lunchen idag och det kom upp både det ena och det andra. Tydligen ska amfetamin vara skiten, men det känns ju inte som ett bra alternativ kanske :va

Något som har bra effekt är kaffe, men det håller inte i så länge och så blir man nödekissig vilket kanske inte är så bra. Det måste finnas något som ger bra push utan allt för många biverkningar och utan att vara olagligt. Hur har ni andra överlevt studierna? Sover ordentligt gör jag redan, och äter bra så det behöver vi inte tipsa om ;)

Jag har pluggat ett halvår nu ungefär, jag kör med koffein tabletter när gäspningarna blir allt för många/djupa!

Köpte dom här funkar kanon, dubbla styrkan mot apotekets!

http://www.svensktkosttillskott.se/product_info.php?products_id=276
caffeine_x3.jpg

Edit: Se till att käka rätt bara, tabletterna sliter lite på magen :/

1. sätt dig i en tråkig miljö.

2. Ja, så tråkig att inte ens internet finns :gnissla

3. Ha med dig en kompis.

4. Snart kan du allt :)

(KTB - mittemot Handels har allt du behöver)

Har klarat av pluggandet, gick över till den onda sidan och har nu som hobby att plåga studenter istället. :) När jag pluggade hade jag grava problem att hålla mig vaken på föreläsningar. Kaffe och sötsaker hjälper men har kortlivad effekt (och man blir fort tjock..). Om du sover och äter ordentligt så är du halvvägs, men det viktigaste är motion. Nån timme i gymmet varannan dag och/eller promenader/löpning/cykling/simning whatever. Alkohol på veckorna har fö oxå negativ effekt. :tungan

Sen så måste man acceptera att man inte kan vara alert varje dag hursomhelst. Tillåt dig att ta pauser, dela föreläsningsanteckningar med polare etc för att minska på bördan. För en som knegar kan det låta slappt att inte orka hålla fokus 3-4 timmar om dan men så tröttsamt är det.

Kemikalier är inte att rekommendera i längden, testade tentaplugg på koffeintabletter och det var ingen höjdare. Var helt seg å snurrig i kolan när jag satt på tentan så det gick åt pipan.

Last edited:
Jag har pluggat ett halvår nu ungefär, jag kör med koffein tabletter när gäspningarna blir allt för många/djupa!

Köpte dom här funkar kanon, dubbla styrkan mot apotekets!
Blir man inte kissig av dem då?
1. sätt dig i en tråkig miljö.

2. Ja, så tråkig att inte ens internet finns :gnissla

3. Ha med dig en kompis.

4. Snart kan du allt :)

(KTB - mittemot Handels har allt du behöver)
Det låter skitbra, men det blir svårt att höra vad föreläsaren säger ute på Hisingen då va ;)
Har klarat av pluggandet, gick över till den onda sidan och har nu som hobby att plåga studenter istället. :) När jag pluggade hade jag grava problem att hålla mig vaken på föreläsningar. Kaffe och sötsaker hjälper men har kortlivad effekt (och man blir fort tjock..). Om du sover och äter ordentligt så är du halvvägs, men det viktigaste är motion. Nån timme i gymmet varannan dag och/eller promenader/löpning/cykling/simning whatever. Alkohol på veckorna har fö oxå negativ effekt. :tungan

Sen så måste man acceptera att man inte kan vara alert varje dag hursomhelst. Tillåt dig att ta pauser, dela föreläsningsanteckningar med polare etc för att minska på bördan. För en som knegar kan det låta slappt att inte orka hålla fokus 3-4 timmar om dan men så tröttsamt är det.

Så motion är nyckeln till framgång!? Kanske borde ge mig på det. Och varför är det inte lika "jobbigt" att jobba 9h som att sitta still och lyssna? Jag har sällan varit så seg efter en dag på jobbet som efter en halv i skolan :gnissla

Nja, inte mer en med kaffe iaf.

Jag dricker jävligt dåligt med vatten under dagarna men fyller på rejält på kvällarna 1,5-2l och minst en halvliter på morgon, works for me!

Det låter skitbra, men det blir svårt att höra vad föreläsaren säger ute på Hisingen då va ;)

Så motion är nyckeln till framgång!? Kanske borde ge mig på det. Och varför är det inte lika "jobbigt" att jobba 9h som att sitta still och lyssna? Jag har sällan varit så seg efter en dag på jobbet som efter en halv i skolan :gnissla
Det förstnämnda är rutin och det andra är nyinlärning. Det är jobbigt att studera. Jobbigare än att jobba.

Omega 3 ska va bra för koncentration. Det används ju även för barn med adhd mm för att öka deras koncentration.

Visar bara att ni är normala. Visst kan man stoppa i sig en massa uppiggande medel för att öka koncentrationen, men jag ser det som att största problemet ligger hos föreläsaren.

En bra föreläsare ser till att det han/hon säger, säger det på ett sådant sätt att det är intressantare än individens egna tankar.

Omega 3 ska va bra för koncentration. Det används ju även för barn med adhd mm för att öka deras koncentration.

Håller med. Jag brukar dricka nån matsked kallpressad linfröolja varje dag för det är mycket omega 3 i det. Är mycket billigare än att köpa omega 3-tabletter och jag har fått bättre koncentration efter ett par veckor.

1. var intresserad av det som föreläses, då är du per automatik alert.
2. ät gott, men lagom.
3. sov bra, men lagomt.
4. ????

kaffe är verkningslöst för syftet.

fika med en frukt istället.

inför tentorna kan du ju alltid prova "eye of the tiger"-knepet.
-inget sex på.. låt säga en vecka innan... inget sex övht... nej inte ens med dig själv.

sen är det bara o hoppas att inga snygga bruttor sätter sig bredvid dig på skrivningen.. blir nog fokuserad, fast med fel huvve och åt fel håll då.

Släpp prestationssargen och sov på föreläsningen om du är trött. Du kommer att missa typ 15 minuter, men sedan är du pigg igen! Bättre det än att sega sig igen en hel förmiddag.

Till slut blir man skicklig på detta och man kan göra detta sjukt diskret.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back