Hur få fram en gnista?

• Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Nån som vet ett smidigt sätt att få fram en gnista på ett lätt sätt? Jag vill ha precis som en elektrisk cigaretttändare, när man trycker på tändare så blir en gnista som tänder gasen, jag skulle vilja ha en liknande liten smidig historia fast som lämnar en rejälare gnista! Kanske med hjälp av ett 9v batteri, kravet är att det ska vara litet, billigt, utan sladd till 220v bilbatteri eller liknande!

Det är så att jag behöver en tändanordning till min potatiskanon :hihi kör just nu med en isärtagen elektrisk tändare men gnistan blir för dålig när stiftet har blivit nersölad med drivgas, går det pilla ihop nått med prylar från tex ELFA nån som vet :va finns ju såna där stun guns och dom ger ju en rejäl gnista med nått litet batteri

PD skrev:
Nån som vet ett smidigt sätt att få fram en gnista på ett lätt sätt? Jag vill ha precis som en elektrisk cigaretttändare, när man trycker på tändare så blir en gnista som tänder gasen, jag skulle vilja ha en liknande liten smidig historia fast som lämnar en rejälare gnista! Kanske med hjälp av ett 9v batteri, kravet är att det ska vara litet, billigt, utan sladd till 220v bilbatteri eller liknande!

Det är så att jag behöver en tändanordning till min potatiskanon :hihi kör just nu med en isärtagen elektrisk tändare men gnistan blir för dålig när stiftet har blivit nersölad med drivgas, går det pilla ihop nått med prylar från tex ELFA nån som vet :va finns ju såna där stun guns och dom ger ju en rejäl gnista med nått litet batteri

Håller oxå på med ett litet bygge, ska skjuta några Ålänningar till nästa helg... :hihi

Kolla in på http://www.spudtech.com/ som har många goda ideer, finns fler sidor med samma galenskaper!! Men en ide jag hittade där är ju att slakta en gasolgrill och låna tändningen från den!!

/Johan

hehe rikitigt roliga leksaker det där, har använt päron som ammo idag och dom flyger väl sisådär 200meter :banana

Gasolgrillständare är precis vad jag använt men dom går inte speciellt länge, har även monterat isär dom och bara tagit själva tändningen och dragit den till två skruv som ger gnista inne i mitten av röret röret men likaså med det så fungerar det inte "klickfritt" efter ett antal salvor :) behöver rejälare gnista!

PD skrev:
hehe rikitigt roliga leksaker det där, har använt päron som ammo idag och dom flyger väl sisådär 200meter :banana

Gasolgrillständare är precis vad jag använt men dom går inte speciellt länge, har även monterat isär dom och bara tagit själva tändningen och dragit den till två skruv som ger gnista inne i mitten av röret röret men likaså med det så fungerar det inte "klickfritt" efter ett antal salvor :) behöver rejälare gnista!

http://www.advancedspuds.com/ har lite ideer oxå..

man kanske kan ta själva el mojängen från en elektrisk flugsmälla, en sån som ser ut som ett tennis rakket...

Glödtrådständning? Visst, det kan bli jobbigt att byta ut den när den går av, men du kan säkert komma på ngn smart lösning för snabbyte.

En tändspole en kondensator och ett batteri sen var det klart, långa fina blixtar blir det :banana har inte monterat på det på bössan än bara :)

p-bössa

använder gasolkylskåpständare, först monterad rätt in i röret men den brann upp då samt brände mig på fingret :nurse , så nu e den monterad utanför.
Jag använder endast gasol, inte nån kladdig sprej eller dyligt skit, tänder varje gång o ger skitfeta smällar, skickar en potät ca 400m, golfboll längre :D
det är den med "flammor" :rolleyes: på, den svarta är den första jag byggde, går lite kortare pga mindre brännkammare. pistolen är en farlig jävel, den använder jag acetylen i och remote tändning pga explosionsrisken ,förmodligen lika dödlig som en riktig pickadoll. använd nu för faan inte acetylen i era bössor, det blir direkt livsfarligt i en större kammare, gasol funkar klockrent.

Bifogat

• bong 2.JPG
    bong 2.JPG
    76.3 KB · Visningar: 1,161
  • bössa 1.JPG
    bössa 1.JPG
    99.9 KB · Visningar: 510
  • bössa 3.JPG
    bössa 3.JPG
    113.5 KB · Visningar: 446
Vart hittar man info om hur man tillverkar dessa? Blir riktigt sugen på o bygga en själv :D

Någon som har lust att bygga en mot betalning? Jag har länge velat bygga en, men ej ännu funnit en affär med lämpliga komponenter. Svets har jag ej tillgågn till, och kan ej heller svetsa.

Acetylen tänker jag använda, om jag orkar framställa tillräckliga mängder (Köpa är ju dyrt). Annars en skvätt bensin eller ett par liter butan.
Piezoelektrisk tändning är ett krav.

floodi skrev:
Bygga kan du lätt göra själv , du behöver ju inte ens ha svets eller dyligt
byggde min stora utav vanliga pvc rör , och då kan du ju köpa till olika böjjar
och lock osv , lätt o smidigt.
Som jag sade, så har jag inte hittat ngn affär med lämpliga komponenter, annars hade jag självklart byggt en själv.

sismo skrev:
Som jag sade, så har jag inte hittat ngn affär med lämpliga komponenter, annars hade jag självklart byggt en själv.

Bygg av avloppsdelar, känner du ingen rörmockare som har lite rat över du kan ta ?

Twosaint skrev:
Bygg av avloppsdelar, känner du ingen rörmockare som har lite rat över du kan ta ?
Jag känner ingen rörmockare, inte heller har jag hittat ngn VVS-affär med tillräckligt utbud.

hehe, en polare bröt tummen när päran gick baklänges i kanonen :näsblod

EDIT: kanonen var inte gjord av ngt stark material

floodi skrev:
Närmsta bygghandel.
Bara för att jag är moderat, så betyder det inte att jag är helt blåst när det gäller affärer med artiklar för "jobba-med-händerna"-folk. Nej, närmaste bygghandel har det ej. Såklart, annars hade jag ju köpt det. Varihelvete tror ni att jag har letat? Toys r' us? Hannas frukt och grönt? Jag kanske inte är en byggslav, men jag vet att man ej kan köpa potatiskanoner på konsum.

sismo skrev:
Bara för att jag är moderat, så betyder det inte att jag är helt blåst när det gäller affärer med artiklar för "jobba-med-händerna"-folk. Nej, närmaste bygghandel har det ej. Såklart, annars hade jag ju köpt det. Varihelvete tror ni att jag har letat? Toys r' us? Hannas frukt och grönt? Jag kanske inte är en byggslav, men jag vet att man ej kan köpa potatiskanoner på konsum.

Häromkring finns det ca 3-4 ställen som säljer det och då är det en håla med runt 5000 invånare men men om inte du har nån beijer bygghandel, coop, haraldnyborg, vvs firma eller liknande i närheten av trosa så har du iaf enligt gula sidorna

H W Rör Anders Henriksson AB
Repslagarg. 4, 619 30 TROSA
0156-122 30
Fax 0156-135 22

PD skrev:
Häromkring finns det ca 3-4 ställen som säljer det och då är det en håla med runt 5000 invånare men men om inte du har nån beijer bygghandel, coop, haraldnyborg, vvs firma eller liknande i närheten av trosa så har du iaf enligt gula sidorna

H W Rör Anders Henriksson AB
Repslagarg. 4, 619 30 TROSA
0156-122 30
Fax 0156-135 22
Tack! Han är far till en av mina bästa vänner, inte visste jag att han höll på med sådant..

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8