Hur få bort styrlager?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Håller på att rensa hojen efter ett besök i en av sandlådorna på Gelleråsen. Självklart lyckades det komma in sand i styrlagret och när jag nu skulle sanera bort det upptäckte jag att det undre lagret är slut.

Nu till frågan. Hur får man bort lagret? Den undre delen (av lagret) sitter jävligt hårt. Ska man värma på det, eller? Och hur gör man för att montera på ett nytt?

Ett annan fundering är vad jag ska köpa för lager? Orginal kostar ca: 640 :- /st medan ett pirat från Duells går på 430:- /paret. Finns det andra alternativ eller funkar Duells lager kvalitetsmässigt?

// Chribba
 
ta en vinkelslip å gör ett djupt spår i lagerbanan.. sen är det bara att ta en huggmejsel å spräcka den. :tummenupp
 
Hur du ska göra för att demontera/montera lagren är jag inte rätt man att svara på. Lät verksta'n sköta det när jag bytte på r1:an för ett par veckor sedan. Verkar som en del jobb i alla fall för det tog drygt 2 timmar på verkstad.

Vad jag däremot fick höra från meken var att duells pirat lager är identiska med yamahas orginal prylar. Orginal lager till r1:an kostade något liknande men sen tillkommer även tätningar oxå, allt som allt skulle orginal kosta runt 1600! Medans duells säljer en komplett sats för 430. Gissa vilket jag valde :D

Lycka till med skruvandet :tummenupp
 
Såga av det med en vinkelslip - skulle du få ett märke i styrkronan så är inte det hela världen...

Med en liten dremel-kap så borde det gå utan problem.
 
Vinkelslip. Men räkna med att byta tätningen oxå.
Montera brukar inte vara några problem, knacka banan på plats, kanske använda den gamla som slagskydd, ev. värma innan. MEN glöm inte tätningen innan du klappar dit nya lagret !
(Om möjligt sätter jag dit smörjnipplar för att slippa byta på länge. Men det är väl onödigt jobb på sporthojar, kraschar långt innan dess eller knäcks vid landningarna. :D )
/u
 
Men gud, ni ska inte slipa sönder dom gamla lagren. VÄRM! Byt även packboxar när du är igång, om dom inte är svindyra.
 
Dremel med fiberskiva ger detta resultat efter några minuter.
Brännmärkena är efter ett misslyckat försök att använda svets för att få loss skiten, Dremel regerar !
 
Tack för svaren!

Det är bara ett litet problem. Naturligtvis var lagren slut på Duells och kommer inte in förens vecka 44.

Snålheten kanska bedrar visheten, men jag bestämde mig för att vänta på dem. Så nu kör jag runt med de gamla lagren. Det "hackar" inget i styret och inget glapp heller så det är väl mest att lagren ser fula ut, fast med bibehållen funtion...

// Chribba
 
Fixx skrev:
Se till att få koniska lager när du bytar..

Finns vissa nackdelar med koniska rulllager i styret.. Trode åsså att det var himmelriket på jorden tills jag fick insikt..

Extremt skitkänsliga! samt mycket lätt att få "hackig" gång.. ett litet gruskorn har ingenstans att ta vägen om det väl tar sig in..

Det är inte för inte att en viss Italiensk mångårig superbikevinnare har hederliga kulor..

/B, kulor å bäst :fakta
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top