Hur få bort slangklammer?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tjennare, efter att jag lött ihop och tryck testat min kylare ikväll va jag lite väl ivrig att sätt ihop den. Så jag drog vist åt ena slangklammern så jag fick huvudet i handen. (se bild)

Vad tusan gör man? Vad är enklast, låta den sitta och ta hand om det senare och eventuellt klippa upp den och skada kylarslangen eller finns det något smidigare?

Bifogat

• DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    75.2 KB · Visningar: 58
Ser den ut som den jag håller i min hand nu så borde det gå om du tar en Dremel eller liknande med en kapskiva och skär som linjerna visar. Alltså att du skär av själva huven som sitter över skruven. Alternativt så kanske det också kan gå om du bara skär av på ovansidan och sedan bänder upp huven.

Edit: glöm inte att lägga något emellan så du inte råkar göra sallad av kylaren om Dremeln skulle slinta. :tummenupp

Bifogat

• skär.jpg
    skär.jpg
    63.3 KB · Visningar: 40
Fram me tången!..

Slangen kostar väl typ några kronor på OK om de skulle skita sig...
Rak slang går att köpa på Biltema, de har även ett litet sortiment av förböjda slangar i vissa vinklar och dimensioner, de har även en låda med slangkopplingar i diverse vinklar och dimensioner. Jag har roat mig med att återskapa förböjda original kylarslangar genom att pyssla ihop delar från Biltema och det är inget jag vill göra om i onödan. Det tar tid och kostar pengar. Jag skulle rekommendera att man är väldigt försiktig med originalslangen.

2851436 Ser den ut som den jag håller i min hand nu så borde det gå om du tar en Dremel eller liknande med en kapskiva och skär som linjerna visar. Alltså att du skär av själva huven som sitter över skruven. Alternativt så kanske det också kan gå om du bara skär av på ovansidan och sedan bänder upp huven.

Edit: glöm inte att lägga något emellan så du inte råkar göra sallad av kylaren om Dremeln skulle slinta. :tummenupp
:Bugar

Det va snabbt och smidigt, tack!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!