Hur få bort klisterkletet?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Dark_Messenger skrev:
2670737 Ett vanligt scenario för mig:
Jag har tjackat en ny cd, kommer hem och börjar pilla bort prislappen bara för att upptäcka att det är en sån där skitlapp med extremt "kletigt" klister på. Det som händer är att kletet sitter kvar på fodralet och ju mer jag gnuggar och skrapar ju mer kletar det ut sig. Jag är allergisk mot dekaler på skivor, de måste väck. Vad göra?

Finns det någon mirakelmetod för att ta bort klisterlappar utan att det blir kvar en massa skit?
:mad:

Hilfe hilfe!!

Jag brukar använda en blandning av Metyletylketon och Etylacetat (som är denatureringsmedel till etanol) till sånt. Blir kanonbra :tummenupp Bara att dutta på så rinner "permanentpennsfärg" av direkt också. Kanske lite knöligt att få tag på dock...

crossniklas skrev:
2670976 Jag har precis köpt ett par glas och hade samma scenario. Jag tog löddrande svinto och gnuggade!
Ett problem bara. CD-fodral är av plast. Det sviktar och är skört, mao repbart..

C.Barrow skrev:
2670996 Jag brukar använda en blandning av Metyletylketon och Etylacetat (som är denatureringsmedel till etanol) till sånt. Blir kanonbra :tummenupp Bara att dutta på så rinner "permanentpennsfärg" av direkt också. Kanske lite knöligt att få tag på dock...
Det där känns ju inte riktigt realistiskt o få till om man inte är kemist. Har absolut ingen aning om vad du pratar om för vätskor. :näsblod

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2671011

Det där känns ju inte riktigt realistiskt o få till om man inte är kemist. Har absolut ingen aning om vad du pratar om för vätskor. :näsblod

Tyvärr så är det väl bara i stort sett företaget jag jobbar på som har sån tillgång till sådana vätskor. Vi har i det i etanolen vi säljer till läkemedelsföretagen för att det inte skall gå att dricka och "råka" försvinna ett par hundra liter under transporten (företagets kräftskivor brukar bli intressanta)... :D

Har tagit bort klotter i porten med det flera gånger och alla grannarna är så nöjda för det så :tummenupp :D

Tejp, på med tejp, av med tejp, på med tejp, av med tejp.

Gaffatejp funkar bäst.

Du ska sitta och dutta med en tejpbit dvs.

nu har jag ju inte läst hela tråden, men har du testat att borra?

men seriöst så är det bensin/aceton som gäller

Solid snake skrev:
2671066 Tejp, på med tejp, av med tejp, på med tejp, av med tejp.

Gaffatejp funkar bäst.

Du ska sitta och dutta med en tejpbit dvs.
Dutta med tejp...känns väl inte sådär supereffektivt eller?

-Rosen- skrev:
2671078 nu har jag ju inte läst hela tråden, men har du testat att borra?

men seriöst så är det bensin/aceton som gäller
Ne borra har jag inte testat. Men det funkar troligen. :D

Aceton är testat. Rekommenderas ej :näsblod

Last edited:
Smör!
Jobbade på pulverlack tidigare och emellanåt satt det etiketter, tape och annat på godset som skulle lackas.
Största problemet med sådant klister som nämns här är inte att få bort det egentligen, utan att hindra det från att fastna igen!
Smör/margarin eller fett plus en plastskrapa av det slag man blandar plastic pudding med är skonsamt och effektivt.
Lättast går det om man värmer först.

Motorsåg funkar också.

Dark_Messenger skrev:
2671112 Dutta med tejp...känns väl inte sådär supereffektivt eller?

Ne borra har jag inte testat. Men det funkar troligen. :D

Aceton är testat. Rekommenderas ej :näsblod
när jag tog bort dubbelhäftande senast så gjorde en blandning av aceton och bensin susen, sen att det blev svårt att sova var en annan sak ;)

Matolja :tummenupp

Ta lite på en bomullstuss och dutta på, låt dra en stund, och klisterlappen halkar runt som en intvålad svål i en teflon skål.

Fick ett tips för länge sen som funkar nästan till 100%.
Man tar en tändare och värmer klisterlappen några sekunder sen är det bara att lyfta bort den, har funkat för mig i 8 fall av 10, får man inte bort det helt så är det bara att gnugga det sista.

Skrotnisse skrev:
2671121
Smör!

Motorsåg funkar också.
Jaa, varför har jag inte tänkt på motorsågen! :huvet :kocko
:yoparty

-Rosen- skrev:
2671168 när jag tog bort dubbelhäftande senast så gjorde en blandning av aceton och bensin susen, sen att det blev svårt att sova var en annan sak ;)
Om du läser lite längre upp så står det att jag testat aceton och det sabbade fodralet. Blev mjölkvitt typ.. Men kanske med bensa i kombon då..

GuW skrev:
2671332 Matolja :tummenupp

Ta lite på en bomullstuss och dutta på, låt dra en stund, och klisterlappen halkar runt som en intvålad svål i en teflon skål.
Det där lät ju lite intressant. Även om jag är skeptisk. Det där jävulsklistret jag pratar om är inte att leka med.. Men danke danke.

Deadmetal skrev:
2671562 Fick ett tips för länge sen som funkar nästan till 100%.
Man tar en tändare och värmer klisterlappen några sekunder sen är det bara att lyfta bort den, har funkat för mig i 8 fall av 10, får man inte bort det helt så är det bara att gnugga det sista.
Du har inte testat att värma med en svets? Det tror jag är effektivare.

Last edited:
Deadmetal skrev:
2671562 Fick ett tips för länge sen som funkar nästan till 100%.

:fakta

Dark_Messenger skrev:
2671947 Du har inte testat att värma med en svets? Det tror jag är effektivare.
Har du testat att värma med tändare överhuvudtaget? annars gör det.
Du ska inte elda som en galning om det var det du trodde, utan bara värma kort så släpper allt inklusive klisterkletet.
Annars var tipset från Grötboll att köpa nya fodral bäst.

Deadmetal skrev:
2672215 Har du testat att värma med tändare överhuvudtaget? annars gör det.
Du ska inte elda som en galning om det var det du trodde, utan bara värma kort så släpper allt inklusive klisterkletet.
Annars var tipset från Grötboll att köpa nya fodral bäst.
Jo alltså det var ironiskt menat. My bad. Ska testa din metod.

Grejen är att din metod förutsätter att dekalen är intakt och sitter kvar? Well, det är ju inte riktigt fallet hemma hos mig. Jag har pillat bort allt så mycket det gått vlket har efterlämnat klisteräcklet kvar. På vissa är det dessutom väldigt utsmetat. Tror inte din värmeidé funkar i dom lägena eftersom det inte finns något att dra i längre.

Grötboll skrev:
Jo visst kan man köpa nya fodral...om man har lust att skifta en triljard fodral på cd-skivor. Det känns inte som det smidigaste sättet. Jag vill få bort kletet på befintliga!!

Måste få tag på limborttagare. Känns mest rätt hittils.

Funkar inte det ringer jag psykakuten.

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2672321
Måste få tag på limborttagare. Känns mest rätt hittils.

Funkar inte det ringer jag psykakuten.

Känns overkill att köpa nya fodral när man redan har ett som man vill använda?!

Funkar det inte med lacknafta? Det funkar ju på att ta bort jobbig asfalt osv från fälgar, borde väl funka på annan klet med.

Eller diska fodralet med YES..

Matolja som jag skrev längre upp funkar bra på jävulsklister.

Tusch på plast tar man med Vademecum munvatten (gammalt landstingsknep), men det funkar säkert på jävulslimmet också.

Men det som funkar allra bäst är att säga till skivaffären att dom inte ska klibba dit en massa skit, i det fall skiten sitter på från fabrik så maila skivbolaget i fråga och tala om att det inte är uppskattat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg