Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Andyman_se skrev:en wankel tänder ju på varje varv, som en tvåtaktare, det är bla. därför som straffas upp till dubbla mototrvolymen i motorsportsammanhang. Anledningen till att dom inte blev nån hit är bränsletörsten. På dom tidigare wanklarna fanns det också lite problem att hålla dom täta iom. att dom inte har centrerad tändning, men det är inget problem idag. Men att gå så långt att kalla den tretaktare bara för att skivan är trekantig håller jag inte med om. Vart har trådskaparen hört talas om tretaktare förresten?
Andyman_se skrev:Wankeln hade lite problem med att eftersom den tänder i ett "hörn" så ville den gärna vrida sig lite för att tillslut börja läcka efter ett par tusen mil. En Ottomotor tänder ju rakt uppifrån och har alltså inte dom problemen. Detta var alltså på 70-tals wanklar och inget som är ett problem idag. Det bidrog dock till att tidigt ge wankeln oförtjänt dåligt rykte.
Andyman_se skrev:en wankel tänder ju på varje varv, som en tvåtaktare, det är bla. därför som straffas upp till dubbla mototrvolymen i motorsportsammanhang. Anledningen till att dom inte blev nån hit är bränsletörsten. På dom tidigare wanklarna fanns det också lite problem att hålla dom täta iom. att dom inte har centrerad tändning, men det är inget problem idag. Men att gå så långt att kalla den tretaktare bara för att skivan är trekantig håller jag inte med om. Vart har trådskaparen hört talas om tretaktare förresten?
Ktm'arn skrev:Det var mest jag själv som fick ideen för att om det finns 2taktare och 4taktare så måste det väl finnas nått däremellan?
Aja men denna diskussion verkar än inte leda nån vettig stans![]()
.
ExaktLånga farbron skrev:Kan du inte svara i din andra tråd som alla väntar på att du skall göra istället ?
Fast det berodde nog mindre på motorn än på andra detaljer. Instrumentpanelen såg t ex ut som en sån där halvrund brödburk och öppnades på samma sätt - utom att Suzukins var elstyrd och öppnades automatiskt med tändningslåset. Baklampan hade samma form. Motorn hade en väldigt vibrationsfri, närmast turbinlikande gång. Den verkade också ha samma vridmoment på alla varvtal och drog lika mycket bensin oavsett hur man körde - 0,9l/mil om jag inte missminner mig. Toppade 195 km/h på mätaren.David P. skrev:Suzuki RE-5 var osäljbara när det begav sig o dumpades helt sonika i havet av Suzuki.
Bingo skrev:Fast det berodde nog mindre på motorn än på andra detaljer. Instrumentpanelen såg t ex ut som en sån där halvrund brödburk och öppnades på samma sätt - utom att Suzukins var elstyrd och öppnades automatiskt med tändningslåset. Baklampan hade samma form. Motorn hade en väldigt vibrationsfri, närmast turbinlikande gång. Den verkade också ha samma vridmoment på alla varvtal och drog lika mycket bensin oavsett hur man körde - 0,9l/mil om jag inte missminner mig. Toppade 195 km/h på mätaren.
En jäkla cool hoj!
En kompis hade en. Jag körde den en delDavid P. skrev:Låter som du läst en gammal test?![]()
Eller har du testat en i verkligheten? Ganska unikt isf!
/Dave
http://home.page.ch/pub/ybajulaz@gkb.com/six.htmRF_Racing skrev:Ovh fler än 4takter kan det juh inte heller finnas då det inte finns något mer att göra än de 4 sakerna?
Eldstorm skrev:
Farbrordane skrev:en vankelmotor är ju i själva verket en 4t motor. man får se rotorn som 3 kolvar i ett som var å en utför 4 takter, insug, kompression, arbete och utblås.
HeBBa skrev:
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |