Hur en låter en 3taktscross?

Det känns nästan som ni borde sluta spekulera nu och vänta tills nån som kan det här kommer och berättar.. ;)
 
en wankel tänder ju på varje varv, som en tvåtaktare, det är bla. därför som straffas upp till dubbla mototrvolymen i motorsportsammanhang. Anledningen till att dom inte blev nån hit är bränsletörsten. På dom tidigare wanklarna fanns det också lite problem att hålla dom täta iom. att dom inte har centrerad tändning, men det är inget problem idag. Men att gå så långt att kalla den tretaktare bara för att skivan är trekantig håller jag inte med om. Vart har trådskaparen hört talas om tretaktare förresten?
 
Andyman_se skrev:
en wankel tänder ju på varje varv, som en tvåtaktare, det är bla. därför som straffas upp till dubbla mototrvolymen i motorsportsammanhang. Anledningen till att dom inte blev nån hit är bränsletörsten. På dom tidigare wanklarna fanns det också lite problem att hålla dom täta iom. att dom inte har centrerad tändning, men det är inget problem idag. Men att gå så långt att kalla den tretaktare bara för att skivan är trekantig håller jag inte med om. Vart har trådskaparen hört talas om tretaktare förresten?

Centrerad tändning? Utveckla gärna.

Tror inte att det är formen på rotorn som föranlett uttrycket tre-takt. Som skrevs i tidigare inlägg kan den ju ses som det eftersom den faktiskt tänder 3 ggr på ett varv av rotorn. Eller så kan man se den som tvåtakt eftersom den tänder varje varv per cykel.

/Dave
 
Wankeln hade lite problem med att eftersom den tänder i ett "hörn" så ville den gärna vrida sig lite för att tillslut börja läcka efter ett par tusen mil. En Ottomotor tänder ju rakt uppifrån och har alltså inte dom problemen. Detta var alltså på 70-tals wanklar och inget som är ett problem idag. Det bidrog dock till att tidigt ge wankeln oförtjänt dåligt rykte.
 
Andyman_se skrev:
Wankeln hade lite problem med att eftersom den tänder i ett "hörn" så ville den gärna vrida sig lite för att tillslut börja läcka efter ett par tusen mil. En Ottomotor tänder ju rakt uppifrån och har alltså inte dom problemen. Detta var alltså på 70-tals wanklar och inget som är ett problem idag. Det bidrog dock till att tidigt ge wankeln oförtjänt dåligt rykte.

Ok, grundkonstruktionen var upphovet till de dåliga tätningarna mao. Expansionen tryckte sönder fibertätningarna mot cylinderväggen efter ett tag.

Tja, synd o skylla på en genial konstruktion, dåliga material var det ju egentligen.

Dagens lärande! :tummenupp

/Dave
 
Jo motorn i sig är grymmt bra om man bortser från bränsletörsten. Trimmpotentialen är fruktansvärt hög då det endast finns ett fåtal rörliga delar i motorn. Porta, större spridare, större turbo, mer luft och du har en våldsam maskin, speciellt sett till motorvolymen som oftast ligger på 1.3 liter (om maskinen är tvåskivig). Det finns dock också treskiviga motorer som endast satt i Mazda Cosmos har jag för mig, det har dock letat sig ner några sådana i RX7or som troligtvis kommer ut till sommaren. Farsan tävlade med RX3or när det begav sig och redan då var bilarna fruktade på banan. En summer gick igång vid 9000 varv och varnade för att det var dax att växla, men det gjorde inte så mycket för den slutade låta vid 12000 :O)

För att anknyta till topic som handlade om tretaktscrossar så vet jag inte hur en sån låter då jag hoppas att ingen har försökt stoppa i en wankel i en cross. Skulle det finnas tretaktskrossar så är det nog nån annan motorkonstruktion än wankel.
 
Andyman_se skrev:
en wankel tänder ju på varje varv, som en tvåtaktare, det är bla. därför som straffas upp till dubbla mototrvolymen i motorsportsammanhang. Anledningen till att dom inte blev nån hit är bränsletörsten. På dom tidigare wanklarna fanns det också lite problem att hålla dom täta iom. att dom inte har centrerad tändning, men det är inget problem idag. Men att gå så långt att kalla den tretaktare bara för att skivan är trekantig håller jag inte med om. Vart har trådskaparen hört talas om tretaktare förresten?

Det var mest jag själv som fick ideen för att om det finns 2taktare och 4taktare så måste det väl finnas nått däremellan?
Aja men denna diskussion verkar än inte leda nån vettig stans :3freak :gnissla .
 
Ktm'arn skrev:
Det var mest jag själv som fick ideen för att om det finns 2taktare och 4taktare så måste det väl finnas nått däremellan?
Aja men denna diskussion verkar än inte leda nån vettig stans :3freak :gnissla .

Kan du inte svara i din andra tråd som alla väntar på att du skall göra istället ?
 
David P. skrev:
Suzuki RE-5 var osäljbara när det begav sig o dumpades helt sonika i havet av Suzuki.
Fast det berodde nog mindre på motorn än på andra detaljer. Instrumentpanelen såg t ex ut som en sån där halvrund brödburk och öppnades på samma sätt - utom att Suzukins var elstyrd och öppnades automatiskt med tändningslåset. Baklampan hade samma form. Motorn hade en väldigt vibrationsfri, närmast turbinlikande gång. Den verkade också ha samma vridmoment på alla varvtal och drog lika mycket bensin oavsett hur man körde - 0,9l/mil om jag inte missminner mig. Toppade 195 km/h på mätaren.

En jäkla cool hoj!
 
Bingo skrev:
Fast det berodde nog mindre på motorn än på andra detaljer. Instrumentpanelen såg t ex ut som en sån där halvrund brödburk och öppnades på samma sätt - utom att Suzukins var elstyrd och öppnades automatiskt med tändningslåset. Baklampan hade samma form. Motorn hade en väldigt vibrationsfri, närmast turbinlikande gång. Den verkade också ha samma vridmoment på alla varvtal och drog lika mycket bensin oavsett hur man körde - 0,9l/mil om jag inte missminner mig. Toppade 195 km/h på mätaren.

En jäkla cool hoj!

Låter som du läst en gammal test? :D

Eller har du testat en i verkligheten? Ganska unikt isf!

/Dave
 
David P. skrev:
Låter som du läst en gammal test? :D

Eller har du testat en i verkligheten? Ganska unikt isf!

/Dave
En kompis hade en. Jag körde den en del :)
 
Det finns vell BARA 1takt (pulsjetmotorer alt jetmotorer över lag)
2 takt där insug och komp samt tändning och utblås sker
och 4takt då alla dem händer separat. 3takt innebär vell att motorn skulle ändra sin funktion efter 2 kolvslag och gå över från en sak till en annan.
Ovh fler än 4takter kan det juh inte heller finnas då det inte finns något mer att göra än de 4 sakerna?
 
en vankelmotor är ju i själva verket en 4t motor. man får se rotorn som 3 kolvar i ett som var å en utför 4 takter, insug, kompression, arbete och utblås.
 
Farbrordane skrev:
en vankelmotor är ju i själva verket en 4t motor. man får se rotorn som 3 kolvar i ett som var å en utför 4 takter, insug, kompression, arbete och utblås.

Men en fyrtaktare heter väl också så för att den smäller var fjärde takt? Tvåtaktaren utför ju också fyra takter, bara lite snabbare och stökigare.
Rent logiskt sett borde därför wankelmotorn som någon sa tidigare bli en 1/3 taktare eftersom den tänder en gång var 1/3 varv(3 gånger per varv)...

HeBBa skrev:

Den slutade vara rolig när någon gjorde en ful groda till originalet.
(Insanity test, det ljudet plus en bild på en formel1 bil, good times :hihi)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top