Hur dum får man bli?

Undrar vem som har lägsta riskfaktorn till olycka .

En hoj åkare i shorts som kör lungt

Eller en hojåkare i skinnställ som tror sig vara odödlig bara för man har skyddskläder & därför kan köra hur fort som helst .

Sedan när det händer en olycka och de ligger på sjukhus i ett år så kostar det oss skattebetalare en hel del pengar.....och då är det inte enbart försäkringspengar det går åt, utan en hel del av vårdens resurser som skulle ha behövts bättre någon annanstans än att lägga på egoistiska , korkade sk mänskliga enheter....
Fast det resonemanget borde du i såfall koncentrera på rökare & överviktiga, ...kostnaden för skinställslösa motorcyklister är knappt mätbar i jämförelse.

Edit: Såg nu att Astro hann före :tummenupp

Last edited:
Ibland känner jag mig ganska dum. Framförallt när jag cyklar min räser. Där sitter jag i ett par tunna shorts och ett linne med en frigolitbit fastspännd på huvudet och kommer upp i ca 60 km/h ned för backarna... Vanligast inne på byn är väl att man cyklar i ca 30-40.
Men på MC i samma hastigheter så tar jag på myg ryggskydd och alltihop.

Sånt där är lite svårt... Klart det är korkat, jag vet själv med mig att jag kört i mjukisar och tshirt (4 st på varandra för det var kallt) :P Och DÅ krasha jag... VÄLDIGT hårt, DET misstaget gör jag inte om igen.

Men killen gör ju inget olagligt trotsallt så att jaga ikapp honom o tala om hur korkad han är skulle göra lika mycket nytta som att en mörk solar solarie. :tungan

Då skulle du behöva gå på stan och be alla rökare släcka sina cigg, ställa dig utanför krogar och säga att alkohol tar på levern, ställa dig utanför Lamborghini Sthlm och förklara att fart dödar :P Det är ett evighets projekt. Låt han va lika korkad som jag va det kommer tyvärr för eller senare kosta honom dyrt!

Last edited:
Sedan när det händer en olycka och de ligger på sjukhus i ett år så kostar det oss skattebetalare en hel del pengar.....och då är det inte enbart försäkringspengar det går åt, utan en hel del av vårdens resurser som skulle ha behövts bättre någon annanstans än att lägga på egoistiska , korkade sk mänskliga enheter....

vurpar du i 120 så hjälper inte ens skydden :5sure
Det är skönt att cruisa i Tshirt..och det är min rättighet att få kunna göra det:wiggle

Är det inte lustigt att svenska språket är det enda språk i världen som har uttrycket "så gör man inte".
I andra länder anses nog varje enskild individ vara herre nog att administrera och exekvera sitt liv efter eget behag så länge man inte bryter mot lagen. Men i kommunistsverige skall man jävlar i mig vattenkamma sig och rätta in sig i leden. Må jävulen gnaga på dina ben om du sticker ut! :näsblod

"So macht mann doch nicht"

"Non lo fa"

Med jättelika förbehåll för min eventuella grammatiska misshandel av språken.

Ibland känner jag mig ganska dum. Framförallt när jag cyklar min räser. Där sitter jag i ett par tunna shorts och ett linne med en frigolitbit fastspännd på huvudet och kommer upp i ca 60 km/h ned för backarna... Vanligast inne på byn är väl att man cyklar i ca 30-40.
Men på MC i samma hastigheter så tar jag på myg ryggskydd och alltihop.

Men en cykel väger 15kg? och en hoj 200kg, vilken lägger du hellre på smalbenet?

Sånt där är lite svårt... Klart det är korkat, jag vet själv med mig att jag kört i mjukisar och tshirt (4 st på varandra för det var kallt) :P Och DÅ krasha jag... VÄLDIGT hårt, DET misstaget gör jag inte om igen.

Men killen gör ju inget olagligt trotsallt så att jaga ikapp honom o tala om hur korkad han är skulle göra lika mycket nytta som att en mörk solar solarie. :tungan

Då skulle du behöva gå på stan och be alla rökare släcka sina cigg, ställa dig utanför krogar och säga att alkohol tar på levern, ställa dig utanför Lamborghini Sthlm och förklara att fart dödar :P Det är ett evighets projekt. Låt han va lika korkad som jag va det kommer tyvärr för eller senare kosta honom dyrt!

Det var liksom inte tänkt att jaga ikapp killen utan mera om man skulle ha sagt till honom i första skedet....inte ens jag var orddningsman i skolan när jag var liten.

Allt eftersom människan blir äldre infinner sig visheten mer och mer...faktiskt är det så :fakta nått jag inte trodde på jag var i 20-årsåldern.

Vad som är mest farligt... sprit, cigaretter, fetma eller "köra hoj fort" är inte intressant. Ungefär som jag skrev tidigare...pest eller kolera är skit samma. Faktum är att för mycket av något är ofta farligt i längden.
Att säga att den som syndar får skylla sig själv är en sanning med modifikation. Det är enligt mig ok att synda så länge ingen annan drabbas, men ofta drabbas någon annan.

Det var någon som skrev att anledningen till alla regler är att alla gör ju som dom vill ändå. Det ligger nog mycket i den tanken.

Men en cykel väger 15kg? och en hoj 200kg, vilken lägger du hellre på smalbenet?

På vilket sätt skyddar skinnställ mot det då? Visst, jag har skydd i mitt skinnställ för sånt så det tar en del av den kraften men inte alla skinnställ/stövlar har det.. skall man göra likt man gjorde när man var pöjk och spelade fotboll då eller, springa och kicka varandra på smalbenen för att se så ingen glömt benskydden hemma.

På vilket sätt skyddar skinnställ mot det då? Visst, jag har skydd i mitt skinnställ för sånt så det tar en del av den kraften men inte alla skinnställ/stövlar har det.. skall man göra likt man gjorde när man var pöjk och spelade fotboll då eller, springa och kicka varandra på smalbenen för att se så ingen glömt benskydden hemma.

jag säger inte att man är odödlig i skinnställ, men skorna kan varra skillnaden mellan att bli benlös och och inte benlös.

jag säger inte att man är odödlig i skinnställ, men skorna kan varra skillnaden mellan att bli benlös och och inte benlös.

Visst är det så, men det finns mc-skor som inte skyddar så bra de heller... skall du gå runt och syna alla så de har bra skydd då också?

Nej, var och en får köra i vad de vill... däremot väljer jag vilka jag kör med sen också. Omdömeslöst folk är inget jag kör med.

Nä jag förstår "where your coming from" Det är inte kul och se en snubbe på hoj med skjorts och skjorta men risken att reta upp honom är nog större om man går fram och förklarar att det han gör är IDIOTISKT i synnerhet om den där "flickan" råkade va hans tjej... Då måste han ju hävda sig OCKSÅ! :S

Äh skitsamma låt snubben hålla frifart så lär han dyka upp väldigt snart i en annan lite tråkigare tråd här på SH. Jag har fått höra av MASSA hur dumt det va att åka i ryggskydd och vindjacka, tog ett LÅN för att köpa skinnställ och skor vill ju inte va den ALLA skrattar åt på Rosenhill, Bara några :)

MEN därimot har jag stannat FLERA moppepojkar när dom kör utan hjälm! DET finns inget bättre än o skälla ut en SNORUNGE på moppe, Ungen blir helt stum! HA, din lilla outlaw sug på den!:yoparty:yoparty:yoparty

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!