hur drar ni upp hojen på bakhjulet???

Kopplar eller gasar ni upp på slangen


  • Antal röstningar
    0
Alltid koppling, billigare o byta lameller lite oftare än att byta hela drivpaketet.. Sen får man lägre varv.


Högvarviga powerwheelies = :rodnar :rodnar :gråta :zpy

Lågvarviga balanswheelies = :kär :kär :brynad :bow :slicka
 
koppla upp ?

jag fattar inte hur man gör när man kopplar upp den ! jag drar lätt upp min på ettan på ca 7000 och får upp den hyffsat högt utan problem men sedan kommer problemet ! varvstoppet ! därför vill jag få upp den på tvåan så att det blir lite mera fart och längd på bakhjulen!
så ge mig en lektion!
 
Re: koppla upp ?

hornet oskar skrev:
jag fattar inte hur man gör när man kopplar upp den ! jag drar lätt upp min på ettan på ca 7000 och får upp den hyffsat högt utan problem men sedan kommer problemet ! varvstoppet ! därför vill jag få upp den på tvåan så att det blir lite mera fart och längd på bakhjulen!
så ge mig en lektion!

Hmm..

Åk på 2:an med ett relativt lågt varv på motorn och gör precis som en vanlig uppväxling utan att peta i 3an, du ska möta kopplingen med mycket gas så att varvet på motorn är nära maxvridet och när hojen är på väg upp rullar du bara av på gasen.

Svårt o förklara, men det är bara ut o experimentera så kommer du på det förr eller senare :crash
 
Hur är det nu med att koppla upp hojen, sliter det mkt?

På en växel som man kan gasa upp hojen borde det väl inte slita att koppla upp den? Måste väl vara skillnad om man håller på och pinar upp den på en växel för högt t.ex?
 
Monobike skrev:
Alltid koppling, billigare o byta lameller lite oftare än att byta hela drivpaketet.. Sen får man lägre varv.


Högvarviga powerwheelies = :rodnar :rodnar :gråta :zpy

Lågvarviga balanswheelies = :kär :kär :brynad :bow :slicka

Tror du verkligen att det sliter mindra på drivpaketet när man kopplar upp den??
 
det borde väll slita lite på drivpaketet, i och med att det blir ju ett litet "ryck" när man släpper koplingen? jag åker ju bara 125:a än så jag har väll inte så mycket att säga till om kanske men det är min åsikt... :p
 
Shorty skrev:
det borde väll slita lite på drivpaketet, i och med att det blir ju ett litet "ryck" när man släpper koplingen? jag åker ju bara 125:a än så jag har väll inte så mycket att säga till om kanske men det är min åsikt... :p


Precis vad jag tycker.
Jag tycker att det känns som om det sliter mer på drivpaketet när jag kopplar upp den än när jag gasar upp den för det blir inte ett sådant ryck i hojen då.
 
Det är ju rätt enkelt egentligen. Vill man ha en hoj som ska hålla bra så kör man som det står i instruktionsboken. Släpp alltid kopplingen sakta, ge mjuk gas osv. Frågan är väl hur roligt det blir i längden...
 
MrGooFy skrev:
Tror du verkligen att det sliter mindra på drivpaketet när man kopplar upp den??


Beror ju oxå på vilken typ av hoj det är...

Med ex. en stånka blir det rejäla ryck när man kör gas av/på metoden.
Kör man kopplingsmetoden rätt, med belastning på kedjan från start får man ju inga ryck.
Skonsammaste metoden lär ju vara ren powerwheelie utan av/på med gasen, men den metoden går ju fetbort, för hur kul är wheelies nära varvstopp? :eek:
 
Re: slanga

Laxe'n skrev:
Jag gasar upp den på ettan . 2-3 är det bara att flytta en bit bak på sadeln och ett litet ryck så får man upp den med gas.

Tycker det är lite överdrivet att R1'an skulle vara helt vansinnig och slå över på ettan som flera tycks påstå. vill du inte få upp den på slangen så går den inte upp så lätt. Man kan ju undra om dom som slår runt som inte hade för avsikt att få upp den på slangen kan köra mc överhuvudtaget!!

Retta -99, det är POWER det, inte ska man koppla på en Retta för att få upp den på bakhjulet på 3:ans växel. Det är ju bara släppa gasen & tvärgasa till med ett litet ryck vid rätt varvtal så stegrar sig den ju.

Tänk på ordspråket "Wiseguy" använder
"There are three things you need to ride an R1.....Throttle control.....Throttle control.....and....Throttle control."
 
Att få upp det

Det varkar som många har problem med att få upp den jag själv använder VIAGRA det funkar jag lovar :slicka
 
ambulans skrev:
det blir mkt lugnare res på framhjulet om du gör de på tvåans växel i stället..
Eyecrazy.gif

Precis vad jag tänkte också men det går fan nästan inte (typ 1/20 försök) med SV:n. Man får jobba tills man är "ollonblå" i ansiktet! Nån som har tekniken för att få upp en SV på 2:an?

För övrigt använder jag kopplingen, nåt annat funkar inte på min hoj - om man nu inte vill wheela från stillastående förstås...
 
Re: Re: slanga

R1 Uffe skrev:
Retta -99, det är POWER det, inte ska man koppla på en Retta för att få upp den på bakhjulet på 3:ans växel. Det är ju bara släppa gasen & tvärgasa till med ett litet ryck vid rätt varvtal så stegrar sig den ju.

Tänk på ordspråket "Wiseguy" använder
"There are three things you need to ride an R1.....Throttle control.....Throttle control.....and....Throttle control."
balansläge på 3:an eller bara uppp en bit????

jag koppplar upp min på 3:an till balansläge o då e den drevad 4 kugg bak.

dessutom så sliter det inte mycket varken på koppling eller drivpaket om man kopplar rätt....
 
Re: Re: Re: slanga

Ravetrancer skrev:
balansläge på 3:an eller bara uppp en bit????

jag koppplar upp min på 3:an till balansläge o då e den drevad 4 kugg bak.

dessutom så sliter det inte mycket varken på koppling eller drivpaket om man kopplar rätt....

Balans läge, nu är jag ju inte nån höjdare på att köra på B hjulet så det blir ju inte så långt

Har faktiskt aldrig provat med koppling, men som det känns nu så skulle jag nog tycka det var obehagligt
 
Jag brukar gasa upp min (motard) på 2 eller 3an beroende hur fort det går, sedan slår jag i fyran direkt...... försöker balansera på samma växel....... det tar sig.

Står man upp så går den på 4 och 5an oxå, det är lättare för kroppen tar ju mera vind men det ser lite muppigare ut. (eller hur, man kör väl på slangen för att folk ska se en, inte för det är roligt) :fakta

I motorvägsfart så brukar jag ställa mig upp å gunga upp den på fyran så när den är uppe så sätter jag mig ned, då slipper man växla osv........ men men det ser ju lite nybörjaraktigt ut, men sån e ju jag.

Öva öva öva...........

en fråga....... varför hittar man alltid balanspunkten strax innan vägen svänger eller när man kopper ikapp bilar som man inte kommer förbi......

Ibland blir det sådär förtrollat underbart att man känner.......lixom som man bara flyter......så man slipper parera med gasen av/på....självklart så ligger kommer man ifatt någon rackans buss som gör massa turbulens så man ser ut som en pendel i en klocka..... lika bra att sätta ned.

Jag körde om en lastbil som åkte bra fort............ satan va de trycker luft precis när man ska förbi hytten............ min hoj stack 45 grader mot vägräcket........ snacka om snett nedsläpp......

Nu safe:ar jag å slangar helst utan turbulens.....eller feta sidovindar a lá Tierp på sista april, det var inte skoj.
 
gammal hoj.

Jag började med att öva i svag uppförslut. Det kändes mycket säkrare men jag vet inte om det gick lättare ?? Jag körde med ettan sen varvade jag upp samtidigt som jag snärtade till på kopplingen, då kom den upp fin fint ! :D

85 hästars hoj så det e ju inte så lätt???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top