hur drar ni upp hojen på bakhjulet???

Kopplar eller gasar ni upp på slangen


  • Antal röstningar
    0
Japp, precis så kul är det :)

Som sagt, såg att det var fel forum att diskutera det här i. Får be om ursäkt :bow
 
berggren_martin skrev:
Och hur skulle det gå till?? Även en råtrimmad dt125 har har obefintligt vrid i 100 på 5:an.
Man står på limpan och gasar och rycker :) Fast kanske överdrev lite med 100, tar upp den i 90 kanske och så dimper man ner 105-110 när växeln tar slut :) Får fixat thumbshift så man kan dra i 6:an :)
Den är original btw
 
berggren_martin skrev:
Och hur skulle det gå till?? Även en råtrimmad dt125 har har obefintligt vrid i 100 på 5:an.

Hehe... märks att du är ganska ny här, vi andra VET att Nisse är bättre på att köra än snacka. Säger han att det går så går det :fakta
 
Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Man står på limpan och gasar och rycker :) Fast kanske överdrev lite med 100, tar upp den i 90 kanske och så dimper man ner 105-110 när växeln tar slut :) Får fixat thumbshift så man kan dra i 6:an :)
Den är original btw

Iofs., jag hade r:en och den är lite tyngre. På den var det i alla fall enbart rullande hastighet och sen full kopplingsslirning som gällde.
 
Rigge skrev:
Hehe... märks att du är ganska ny här, vi andra VET att Nisse är bättre på att köra än snacka. Säger han att det går så går det :fakta
Tackar för den :)

Iofs., jag hade r:en och den är lite tyngre. På den var det i alla fall enbart rullande hastighet och sen full kopplingsslirning som gällde.
Har aldrig testat att köra på bakan med en R, som sagt är ju den lite tyngre. Men men, här är en lite film på mina små övningar så kan de ju se själv :) (kör iof bara på 4:an som mest, filmen är rätt gammal så jag hade inte testat 5:an än. Men nya är på g)

http://home.bip.net/barbrocederskog/dt125h.wmv
 
Nisse Järnet skrev:
Tackar för den :)

Har aldrig testat att köra på bakan med en R, som sagt är ju den lite tyngre. Men men, här är en lite film på mina små övningar så kan de ju se själv :) (kör iof bara på 4:an som mest, filmen är rätt gammal så jag hade inte testat 5:an än. Men nya är på g)

http://home.bip.net/barbrocederskog/dt125h.wmv

Snyggt!! En sån där hoj tål dessutom att lekas med. Fler borde gå vägen via 125-offroader iställer för att börja streckkvadda rettor och gixxrar (på andras bekostnad) det första de gör efter A-kortet.
 
stormiz skrev:
om man drar en r1;a till varvstop på 2 an vad har man för hastighet då?

Jag TROR att det e runt 185 eller nåt sånt..... Tänkte dra ut och testa nu. Kan filma så får du se....
 
Något som kan hjälpa istället för att stjälpa folk som väger 90+ är ju helt enkelt att man sätter sig så långt bak som möjligt och inte lutar sig fram, många gör ju fel i placering på sadeln, typ sitter slickad mot tanken och lutar sig frammåt så fort det börjar resa sig...

Jag är ingen mästare, inte ens bra på att köra på bakhjulet, men de gånger som jag fått fina wheelies så har jag alltid tänkt extra mycket på att inte luta mig frammåt när det börjar hända saker..

190/80 för övrigt....
 
En liten fundering när det gäller gammelgixxrar och
bakhjulsåkning. Dom är ju rätt tunga as. Hur pass stor
skillnad är det mellan en sån och en ny, typ Gixxer 1000?
Min blysläde, som förövrigt är omdrevad bak, vill INTE
resa sig på 2'an. Fast å andra sidan är jag en riktig noob
på detta område :crash
 
Jag kan inte åka på bakhjulet det kan jag glatt erkänna, men jag försöker så smått att lära mig.
Med Gixxern så räcker det ju att nysa på gashandtaget vid sisådär 5-6k varv på 1:an så reser den sig fint, på 2:an får man rycka lite i styret så kommer den upp som sol......fast jag blir så rädd då för det går så fort. så då slår jag pungen i tanken och gör som indianerna, och går hem istället.....
 
gasolis skrev:
En liten fundering när det gäller gammelgixxrar och
bakhjulsåkning. Dom är ju rätt tunga as. Hur pass stor
skillnad är det mellan en sån och en ny, typ Gixxer 1000?
Min blysläde, som förövrigt är omdrevad bak, vill INTE
resa sig på 2'an. Fast å andra sidan är jag en riktig noob
på detta område :crash

Det är STOR skillnad. Iallafall på R1 och GSXR 1100. Men det går att åka på bakhjulet med dom också.
 
Vilka metoder kan jag använda?

Tjo,

jag har originalutväxlad hoj, GPZ RX 1000 -86, föregångaren till ninja rx10 (som jag förstått det). Det mesta är utbytt, effekten är drygt 150hk.
Vikten är ca 250 kilo. Har inte kollat maxhastigheter för olika växlar..

Nu har jag haft köruppehåll i tre år. Dessförinnan hade jag en effektsvag hoj som inte var för bakhjulsåkning. Således har jag inte provat fenomenet.

Jag vill gärna göra ett försök nu men jag tycker inte att det är värt att nästan ramla. Således undrar jag: :confused:

1. Kan jag "gasa" upp en hoj på 250 kg och 150 hk? På 1:an, 2:an ?
2. Vilken metod är "säkrast"? Jag gissar att det är risken att slå över bakåt som är störst.
3. När man tycker det går för högt och stampar till på bakbromsen - ska jag räkna med att det är risk för framgaffeln då? Kan tänka mig att jag slår ner den rätt hårt i början...

Vakuumförgasarna som var original är bytta mot Mikuni Flatslide - så därför kan man inte dra fullgas så snabbt under ca 6000 rpm, då får den för mycket soppa nämligen.. Men jag kanske ska jobba över det området? Rödmarkeringen är vid 11500.. :skrämd

Summa summarum: Hur ska jag säkrast prova att wheela utan risk för gråt? :kryckor

Tack & Hej.
:squid
 
Kör även jag en relativt effektsvag hoj. Men det går väll hyffsat ändå.

Tänkte bara kola med er, kör ni med raka armar eller har ni dem lite böjda?
När jag wheelar med cross känns det säkrare att ha raka armar men när jag kör med 500:an så vet jag inte riktigt.
 
få upp r6a på 2an är det enbart koppling som funkar då eller krävs det bara mer träning?
 
jag brukar bara vrida lite på dendär rullen som sitter på höger clip-on, då hissar den framman fint :cool:
 
kopplar i bland men för det mesta så står Jag upp och då kommer hojen lixom med när Jag ställer mig upp.
 
Ravetrancer skrev:
56236 Kopplar ni upp eller gasar....motivera gärna om varför ni gör som ni gör
Går inte att hålla nere framhjulet vid fullgas på 1:an
Vill jag ha upp den på 2:an får jag sitta upprätt :tummenupp
Hoj en är helt original men ganska pigg ändå :D
 
inte så svårt med min när jag har +10 bak och -1 fram på min fighterblade, bara å gasa ,1,2,3,4 :)
 
Det e bara att gasa! Har 5 växlar och den powerwheelar på 4 av dem :tummenupp Trots ordentlig uppdrevning. Kör 16/42 nu och original är 14/47, så +2 fram och -5 bak. Men det är kanske fusk med turbo? :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top