Hur definierar ni en sporthoj?

Jag måste komma med ytterligare en fråga. Ändras definitionen av en sporthoj med tiden?

Min hoj var ju värsta sporthojen när den kom för drygt 20 år sen, men idag ser jag den som sportig, dock inte som sporthoj. Det är 50kg för mycket och 50hk för lite för att platsa som sporthoj. Någon nämnde fjädring, när den var ny var säkert fjädringen bra, men idag är den sliten och väldigt svampig, kan det göra att den inte får benämnas sporthoj längre.

Jag måste komma med ytterligare en fråga. Ändras definitionen av en sporthoj med tiden?

Min hoj var ju värsta sporthojen när den kom för drygt 20 år sen, men idag ser jag den som sportig, dock inte som sporthoj. Det är 50kg för mycket och 50hk för lite för att platsa som sporthoj. Någon nämnde fjädring, när den var ny var säkert fjädringen bra, men idag är den sliten och väldigt svampig, kan det göra att den inte får benämnas sporthoj längre.

Kanske du och jag kan regga sportighoj.com då? :tuttar

Hur tänker försäkringsbolagen?
Går de inte efter modellbeteckningarna?
Eller kör de efter vikt/effekt när premien bestäms.

Bra fråga!
Var tid har ju sin superhoj.
Jag själv körde länge en Honda CB750K2 en sk "Four"
Detta är ju förra milleniets hoj.
På många sätt, och var väl det värsta och sportigaste man kunde köpa DÅ.
Idag är den en vacker relik och ett snyggt minnesmärke över hur en hel epok gick i graven pga styvnackad dumhet. (den engelska mc-industrin närmare bestämt).

Din hoj ses väl mer som "sporttouring" idag, även om just touringegenskaperna inte är SÅ framträdande...
Kolla själv gamla CB1100F (inte R) GSX1100F och G, de är ju att betrakta som touringhojar rakt av idag. Likaså supersporthojen Yamaha FJ1100!
1200 som kom sedan var från början mer touringinriktad. Man hade s.a.s insett att de sista elefanternas dans redan var förbi när hojar som Fireblade och gixxer 750R lanserats!

M.v.h

Last edited:
Jepp, det där med R i namn/beteckningen blir nog bra, iaf om man äger ett försäkringsbolag. Kan vi klassa 1400GTR, ER-6, FJR, WR, XR och kanske även BuRgman som sporthojar och därmed åka på rejäla premiehöjningar!

Jag tror de flesta här torde vara ganska eniga om vad som är sport och inte, Jag vet att jag inte kör en sporthoj (har ju iaf inte ett R i namnet) :banana

R 1200GSA = sporthoj :yoparty

horses_m.jpg

Och ibland klagar ni på att de med 125:or inte har hojar. Jag har ju i själva verket en riktig sport 125:a cRm 125R Fi fan vad tufft.

:rolleyes:

Tycker som trådskaparen utom just med R för det stämmer bara ibland.

Jag är mer inne på att en "sporthoj" är en hoj man kör sportigt med alltså ganska många modeller,typ:hornet, monster,superduke mm.mm, men sen finns det ju åxå "racehojjar" såna som är byggda mer eller mindre som roadracinghojjar, Typ: gsx-r, R1, zx-r....ja,ni fattar

Heeelt rätt, utan "R" i modellbeteckningen ->Ingen sporthoj :fakta
Sportster 883R
harley_883r.jpg

/J

harley sportster = sporthoj...

bwahahahahahahaha:rofl
dröm vidare du:pannkyss
din hoj är nåt av det fetaste som finns, men hur mycket dragracer den än är blir det aldrig sporthoj av en amerikansk krompråm:tummenupp

min definition av en sporthoj:
stark motor, stark ram av lättmetall, låg vikt i största allmänhet, hög toppfart (gärna bra bottenvrid också), ska gå att lägga ner MYCKET och ska ha helkåpa som medför grym aerodynamik vilket i sin tillåter brass i helvet!
dessutom ska bönpallen vara obekväm så in i satan:mattias

Last edited:
Jag är mer inne på att en "sporthoj" är en hoj man kör sportigt med alltså ganska många modeller,typ:hornet, monster,superduke mm.mm, men sen finns det ju åxå "racehojjar" såna som är byggda mer eller mindre som roadracinghojjar, Typ: gsx-r, R1, zx-r....ja,ni fattar

aaja, då fattar jag. typ som Yamaha DT och DT-R..? :rolleyes:

harley sportster = sporthoj...
bwahahahahahahaha:rofl
dröm vidare du:pannkyss
din hoj är nåt av det fetaste som finns, men hur mycket dragracer den än är blir det aldrig sporthoj av en amerikansk krompråm:tummenupp

min definition av en sporthoj:
stark motor, stark ram av lättmetall, låg vikt i största allmänhet, hög toppfart (gärna bra bottenvrid också), ska gå att lägga ner MYCKET och ska ha helkåpa som medför grym aerodynamik vilket i sin tillåter brass i helvet!
dessutom ska bönpallen vara obekväm så in i satan:mattias

Det finns bara två saker som gäller för en sporthoj, ungarna på trottoaren ska tappa napparna i gruset och börja grina när man startar skitn.

Osså skare va över en liter i slagvolym, annars är det barnjoller :slicka

Bönpall? Det har jag ingen, heller inget stuvfack eller backspeglar eller sidostödssensor. Sånt verkar osportigt :tungan
/J

Last edited:
Det finns bara två saker som gäller för en sporthoj, ungarna på trottoaren ska tappa napparna i gruset och börja grina när man startar skitn.

Osså skare va över en liter i slagvolym, annars är det barnjoller :slicka

Bönpall? Det har jag ingen, heller inget stuvfack eller backspeglar eller sidostödssensor. Sånt verkar osportigt :tungan
/J

jag håller med om det du säger, men får jag fråga dig en sak jürgen? hur långt kan du luta omkull sothoran?:pannkyss hon verkar inte direkt byggd för snabb kurvtagning, ergo ingen sporthoj;) det är raktframracing för hela slanten, och även om det i sig är coolt som fan så kvalar hon inte in hos sportmaskinerna:pannkyss

ok, poäng till dig:hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...