Hur "dödar" man KTM hojen bäst?

Enligt min körlärare på Körskolan för några årsen sa att man alltid skulle stänga av på dödaren innan man vred om nycklen.

Men jag andvänder bara nyckeln.

Ps: Du körde inte för bi center syd i går?

Jag gör som du och har alltid gjort så med alla hojar, stängt av den med nyckeln, inga av mina hojar har tagit någon stryk av det inte.
 
en risk med att använda nödstoppsknappen är att man glömmer att ställa tillbaka den , det är en del som har bärgat hojen till verkstan för att hojen int startar och felet visar sig vara den röda knappen (sådana personer borde int få ha hoj) , varför jag rekomenderar att man använder nyckeln är att motorn får varva ner lite innan man stänger av och att man stänger av strömmen direkt , batteriet är ju int så stort
 
har hört att i instruktionsboken till HD 883 så står det att man ska stänga av med den röda knappen och sen med nyckeln , men jag har int läst det själv
 
Jag resonerar som så att dödarknappen är just en nödstopp. Den är placerad så att man snabbt och utan att behöva släppa styret kan stänga av motorn. Den största nackdelen jag kan se med att använda den jämt är att förr eller senare kommer man glömma att vrida om nyckeln efter, och således stå där med urladdat batteri.:huvet
 
Jag resonerar som så att dödarknappen är just en nödstopp. Den är placerad så att man snabbt och utan att behöva släppa styret kan stänga av motorn. Den största nackdelen jag kan se med att använda den jämt är att förr eller senare kommer man glömma att vrida om nyckeln efter, och således stå där med urladdat batteri.:huvet

KTM's dödarknapp(ar) är fjäderbelastad(e), åker ut igen när du släpper den.
 
Var och en blir salig på sin tro. Motorcykeln bryr sej inte om nyckeln är omvriden eller dödarknappen är intryckt. Den stannar vackert i alla fall.
 
På skolan jag tog kurs sa lärarn att man inte skulle stänga av med dödarn, det var tydligen inte bra pga nån anledning (kommer dock inte ihåg vad)

Skulle vara kul om nån visste vad det kan handla om (på vanliga hojar då, inte ktm :D)

Jag använder iaf bara nyckeln, känns onödigt att lägga till ett steg för start och stopp. Sen lackar man ju när man provkör, verkar som 50% stänger av på dödarn :va
 
jag undrar snarare hur det skulle kunna mer skada av att stänga av strömmen till motorn än att kicka i en växel så växellådan ensam får tvärstanna en roterande motor?

För det är väl i princip dom alternativen man har om man nu inte vill börja fippla med soppakranar eller vrida ner tomgångsskruvar varje gång?
 
verkar som dom flesta har hört från körskolan att man ska stänga av på nyckel, ja fick höra samma sak. förklaringen va så enkel som att dödarknappen pajjar jävligt fort med alla start/stopp som naturligtvis blir när hojjen går som trafikskole hojj.

men somsagt så lär ju dödarknappen va utformad för att klara det när ingen nyckel finns.
 
Jag stannar för övrigt alltid min hoj med stödbrytaren. Ska ju ändå ställa hojen på stödet så varför krångla till det :P
 
Gör som en riktig man annars och ryck av tändhatten bara ;) Men varför skulle en dödarknapp vara skadlig för motorn? Borde ju stänga av på samma sätt som tändningslåset eller?
 
Gör som en riktig man annars och ryck av tändhatten bara ;) Men varför skulle en dödarknapp vara skadlig för motorn? Borde ju stänga av på samma sätt som tändningslåset eller?

Tändningsnyckel bryter strömmen till tändspolen (och allt annat), dödarknapp jordar tändspolen.
Åtminstone på gammal skit.
 
Ja alltså det är ju en fjäderbelastad knapp som den stängs av med. Så det finns väl inget sätt som är "bäst" det bara ÄR så dem är designade och skall stängas av då. Frågan är ju lite konstig .
Det finns inget annat logiskt sätt och har heller ingen Av-På Switch som på andra vanliga hojar, tex den gamla häcken man körde på körskolan
 
Stå stilla. Koppla. Lägg i högsta växeln. Släpp kopplingen. Viola.

tycker vi har kommit fram till att de e bara till att använda dödarknappen

Ja alltså det är ju en fjäderbelastad knapp som den stängs av med. Så det finns väl inget sätt som är "bäst" det bara ÄR så dem är designade och skall stängas av då. Frågan är ju lite konstig .
Det finns inget annat logiskt sätt och har heller ingen Av-På Switch som på andra vanliga hojar, tex den gamla häcken man körde på körskolan

ja jag vet att frågan är lite konstig, använder liksom knappen så klart, men de va just för att dom på körskolan tjatat så mkt att man aldrig ska använda den knappen bla bla osv, så drf skrev jag bara upp frågan för att se vad folk tyckte... men känns som de börjar balla ur på tråden
 
Jag stannar för övrigt alltid min hoj med stödbrytaren. Ska ju ändå ställa hojen på stödet så varför krångla till det :P

Precis så gör jag också.

Men visst fick jag också lära mig att man inte skulle stänga av med dödarknappen. Jävla märkligt att man inte ska kunna använda delarna till det de är konstruerade för. :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top