Hur dåligt är det att köra utan järnbygeln framför framdrevet?

Det är ju sant Niklas. Sen har ju ingenjörerna på yamaha satt dit den av rn anledning. Men jag tror som roffe att det ska ej vara för tight heller. Är nästan nog så tight utan bygeln...

Du kan ju göra som oss vanliga dödliga och köra utan fuskfön i insuget, då slipper du problemet...:)

Haha, ja det skulle man kunna göra... men jag har med mig en utan också till v21:)

Det är ju sant Niklas. Sen har ju ingenjörerna på yamaha satt dit den av rn anledning. Men jag tror som roffe att det ska ej vara för tight heller. Är nästan nog så tight utan bygeln...

Nja. desto mer tajt det är desto mindre stenar kan över huvud taget klämmas sig imellan.

Sen så kommer du antagligen ha fler kedjebrott än oss andra så du bör nog ha ditt skydd. Och det är inte alls säkert att man har andra större problem direkt en kedja gått sönder. Kedjor kan hamna lite varstans när dom går sönder.

Nja. desto mer tajt det är desto mindre stenar kan över huvud taget klämmas sig imellan.

Sen så kommer du antagligen ha fler kedjebrott än oss andra så du bör nog ha ditt skydd. Och det är inte alls säkert att man har andra större problem direkt en kedja gått sönder. Kedjor kan hamna lite varstans när dom går sönder.

Har en kompis som för många år sedan låg bakom en snubbe som fick kedjebrott. Det kom en svart orm farande genom luften och smaschade lyktor och instrument. Killen som tappade kedjan märkte bara att varvet ökade, in absurdum...:)

En till liiiten aspekt som inte nämnts tidigare i tråden men som enskilt skulle avgöra saken för mig:

Såvida man inte älskar att tvätta motorn så bör man nog ha kvar det där stänkskyddet trots allt. Det ju inte så där jättelajbans att tvätta bort kedjegegga...

Vad jag tänkte med andra problem var att om en sån kraftig kedja går av så kanske det mest troligt går fort och under acceleration. Om man då har en 1mm tjock järnbygel ivägen kanske inte märks? Eller är jag ute och cyklar?

Vad jag tänkte med andra problem var att om en sån kraftig kedja går av så kanske det mest troligt går fort och under acceleration. Om man då har en 1mm tjock järnbygel ivägen kanske inte märks? Eller är jag ute och cyklar?
Nu börjar nog funderingarna bli rätt akademiska - problemet är att det finns tänkbara situationer och omständigheter där 1 mm skydd kan hjälpa, andra där det inte gör någon skillnad alls eller till och med kan gå sämre.

Personligen har jag mest hittat mindre sten och grus i geggamojjan kring drevet (de större har väl kanske ramlat ut?), därför är jag alltid skeptiskt till att ha ett litet avstånd mellan en roterande del och ett skydd eller en kåpa. Jag vet ju att småskit då och då följer med kedjan in, av den storlek som kan tänkas fastna i kedjeoljan. Har Du tur och får ett snyggt kedjehaveri där kedjan inte packar ihop utan matas ut lugnt och fint kan ju ett 1 mm skydd hjälpa till att hålla blocket skyddat. Men är oturen framme och kedjan packar sig finns det nog ingen som i efterhand kan påstå att skyddet gjorde varken från eller till, den dynamiska lasten är så stor att skyddet klipps av utan att uppta särskilt mycket av kedjans rörelseenergi.

Det är Din hoj och Ditt beslut. Den bästa försäkringen är nog ändå att noggrannt mäta upp kedjeförlängningen, speciellt när den är ny. Lycka till :)

Skulle en bit kolfiber som man limmar fast i blocket i böjen framför drevet kanske hjälpa vid ett kedjehaveri?

Det har jag svårt och tro? Sitter det inte en plåtbåge inklämd mellan kedjeskyddet och motorblocket på dina hojar?

Nope, på genesismotorer från 85 till åtminstone 01 är kåpan för främre drevet synonymt med skyddet. Jag gissade att yamma fortsatte med det på R1-or. Men kanske jag hade fel.

Om kedjan smäller av när det går i 300 km/h så spelar det för övrigt ingen roll om det är 170 eller 570 hk i motorn. Kedjan färdas med i princip samma hastighet såvida man inte gjort nån väldigt drastisk omdrevning.

Last edited:
en bra bild på drevet monterat där man ser omgivningen, samt en bild på kedjeskyddet hade varit bra?

Nope, på genesismotorer från 85 till åtminstone 01 är kåpan för främre drevet synonymt med skyddet. Jag gissade att yamma fortsatte med det på R1-or. Men kanske jag hade fel.

Om kedjan smäller av när det går i 300 km/h så spelar det för övrigt ingen roll om det är 170 eller 570 hk i motorn. Kedjan färdas med i princip samma hastighet såvida man inte gjort nån väldigt drastisk omdrevning.

ok

Jo kedjan har nog ungefär samma hastiget, lite beroende på utväxling och hjulspinn.
Men risken att slita av kedjan är betydligt större med 570 hk. Med 570 hk räknar man nog antal kedjor per säsong men med 170 hk kan man klara sig en livstid utan haveri om man sköter sina grejer.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph