Hur dåligt är det att köra utan järnbygeln framför framdrevet?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jävligt bra rubrik eller hur?

Vad jag menar är att jag har monterat ett 18t framdrev på r1an och då kunde jag ej ha kvar bygeln som sitter framför framdrevet. Antar att det är något skydd ifall kedjan går av eller något sånt. Alternativet är ju att slipa den men då blir den typ 1mm tjock så den lär ju ändå smälla av om kedjan går.

Vad tror ni?

Mvh Tomas
 
Jag skulle ta ett mindre bakdrev istället och låta bygeln vara som den är. Speciellt när det gäller en hoj med lunga.
 
Hej, "stålbygeln" sitter där för att skydda blocket i händelse av kedjebrott, den styr ner kedjan på marken så att den inte klumpar sig mellan drev och block, skulle det hända kommer blocket att bli skrot och du riskerar att skada vänsterbenet illa... Som sagts tidigar, sätt på ett mindre drev bak istället!
 
Jag måste bara fråga varför större drev fram??

För att han vill ha en annan utväxling typ. :hihi

En gång på 80talet vet jag att kedjan slog hål i blocket på en motor. Så enligt mig är det liten risk att köra utan.
 
Har även mindre drev bak bak, men tänkte skaa man ladda på lite mer är der kul att kunna använda effekten. Känns som liten risk köra utan. Jag tror att går kedjan av så är nog blocket minsta problemet. Eller?
 
Har även mindre drev bak bak, men tänkte skaa man ladda på lite mer är der kul att kunna använda effekten. Känns som liten risk köra utan. Jag tror att går kedjan av så är nog blocket minsta problemet. Eller?
Ja, nu råkar jag ju veta vilken effekt Du har idag och vad Du kanske siktar på så det där med bakdrevet är ju redan avklarat så att säga:hihi

Går kedjan av har Du med all säkerhet andra bekymmer, däremot är det ju inget som förhindrar att Du fixar någon form av skydd om det ö h t går att få dit en plåt på några mm. Annars - bort med det och ha örnkoll på drivpaketet:)
 
Jo men jag har bara hört om folk som drevat åt andra hållet innan, därför jag frågade. :P
 
Ja du roffe jag skulle kunna fila den till kanske en millimeter, är väl bättre än inget? Går kedjan lär inte den lilla biten hålla emot mycket kan jag tänka mig. Får se vad jag gör.
 
Förrförra året fastnade något mellan bygel och kedja, tvärstopp på hjulet och prylen ryckte sönder dom två översta skruvhålen i blocket för bygeln och slog ett hyfsat hål i blocket. Detta hände precis innan vänstern, vad den nu heter, innan depåhögern på Gelleråsen. Lite flax att jag inte hann gå in i kurvan :crash

Numera kör jag med dubbla byglar, troligen gör det varken till eller från men det känns bättre.
 
Ja du roffe jag skulle kunna fila den till kanske en millimeter, är väl bättre än inget? Går kedjan lär inte den lilla biten hålla emot mycket kan jag tänka mig. Får se vad jag gör.

Eller be någon svarva/fräsa en ny till dig som tillåter dig ha 18t drev. Om du har en preppad motor med snurra och allt så vill man inte att en sådan liten sak ska förstöra den :)
 
Grejen är ju att om än någon svarvar en ny jan den fortfarande inte vara tjockare än en millimeter. Det är ju mot blocket det blir trångt.
 
För att han vill ha en annan utväxling typ. :hihi

En gång på 80talet vet jag att kedjan slog hål i blocket på en motor. Så enligt mig är det liten risk att köra utan.

Njaaaa.... Tycker det händer flera ggr/säsong... men då kör iofs de flesta banåkare med 520 kedja...
Läser jag mellan raderna, har du fixat hojen en del och vill köra FORT.... så försök att fixa till en guide, billig försäkring för både ben & block.
 
Tja kommer ej köra mycket mer än 300 iaf, men tanken var att hålla fullt utan att slå över. Sen har jag en 530 som dom rek. till 500hk busorna så det ska nog gå bra.
 
Ja du roffe jag skulle kunna fila den till kanske en millimeter, är väl bättre än inget? Går kedjan lär inte den lilla biten hålla emot mycket kan jag tänka mig. Får se vad jag gör.
Det finns en annan sida av myntet, Tomas - med för tight avstånd mellan drev och bygel/skydd ökar ju risken att en liten sten eller något annat skit kilar fast och stökar till tillvaron för Dig. Då kan nog det bästa alternativet ändå vara att demontera bygeln och i stället mäta upp kedjeförlängningen efter ett antal mil, för att försäkra Dig om att allt lirar ihop som det ska... Uppmätningen är ju rätt enkel, om man t ex mäter över 10 länkar.
 
Har också tänkt på det Roffe, för tight kan inte heller vara bra. Tror jag kör på din idé.
 
Har även mindre drev bak bak, men tänkte skaa man ladda på lite mer är der kul att kunna använda effekten. Känns som liten risk köra utan. Jag tror att går kedjan av så är nog blocket minsta problemet. Eller?

Ja, och nej. Jag har sett ett antal kedjebrott i mina dagar och det är inte ovanligt att blocket pajar även på effektsvaga offroadhojar. Det kan bli en jävla smäll och har du en turbosnurra på 250+ hästar så kan kedjan ställa till mycket sattyg. Problemet med att blocket går sönder är att den svarta, flytande vätskan därinne har en tendens att komma ut, snabbt och mycket och det far överallt, framförallt på bakdäcket men det är inte ovanligt att det stänker på framdäcket också. En bygel som hindrar detta kan vara en ganska schysst "försäkring"... Nu har jag iofs sett tillfällen när bygeln i sig sliter sönder blocket så det är ju alltid en chansning... men det gäller ju hursomhelst bara man sätter sig i/på ett fordon...:tungan
 
Det är ju sant Niklas. Sen har ju ingenjörerna på yamaha satt dit den av rn anledning. Men jag tror som roffe att det ska ej vara för tight heller. Är nästan nog så tight utan bygeln...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top