Hur "dålig" får en oljepump vara?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Håller på och river motorn efter ett "nästan"-nyp på en kamaxel. Lite grader och annat elände som satt i silar och filter, så när jag ändå har allt nere, så öppnade jag pumparna. (Det är torrsump så jag har två stycken).

"Byt för säkerhets skull", jo jag vet, men satans dyrt. Har ingen aning om hur en oljepump ser ut som är "normal" sliten, så jag tänkte be om lite kommentarer från er som sett fler pumpar än jag... Enda spelet som var lite stort enl. rek. från verkstadshandboken var det radiella mellan huset och "yttre" drevet, men bara på pumpen som pumpar tillbaka till oljetanken. Lite märken från vad som antagligen varit metallspån ser det ut att vara...

Smäcka ihop och köra, eller skaffa nya/beggade pumpar?
Ska man spola ur alla kanaler, eller hoppas på att skiten som satt i filtren resp låg i tanken är det som fanns?
 

Bifogat

  • DSCN7562.JPG
    DSCN7562.JPG
    92.7 KB · Visningar: 150
  • DSCN7572.JPG
    DSCN7572.JPG
    68.6 KB · Visningar: 146
  • DSCN7573.JPG
    DSCN7573.JPG
    63.6 KB · Visningar: 112
  • DSCN7574.JPG
    DSCN7574.JPG
    54.4 KB · Visningar: 116
  • DSCN7576.JPG
    DSCN7576.JPG
    67.4 KB · Visningar: 112
  • DSCN7577.JPG
    DSCN7577.JPG
    63.7 KB · Visningar: 112
Oljepump

Tvätta allt så noga du kan för att varje litet spån som går runt kan förstöra oerhört mycket, angående pumpen så har alla pumpar överkapacitet men olika mycket, håller den si bara innom toelranserna så går det säkert bra montera oljetrycksmätare och kolla om du vill chansa eller kolla om det finns beg. Det kan ju vara så att det finns lösa delar till pumpen som reservdel.
Mvh
Peter
 
Kan du inte köpa rotorn löst? Dvs dem du håller i bild 2-3-4

Bytte på en ktm... kostade 200kr totalt, men yamaha brukar ju ha lite saftigare priser
 
Last edited:
Dessa märken på impellern lär knappast påverka flödet i någon större omfattning, sålänge lager och dyligt ser fint ut hade jag monterat ihop efter en mycket nogrann rengöring av alla oljekanaler.
 
tackar för alla seriösa svar!

Det stämmer nog att märkena på impellern inte har så stor betydelse, men hur är det med de i locket då? Gissar att de påverkar flödet mer, men är det försumbart?
 
Hadde ett lock på en vw 1303S som såg likadant ut. hadde bra tryck tills oljan blev varm sedan tappade jag trycket till under 0,5 kg sträcket.

Det finns igentligen bara en sak o göra. kolla vad det skall vara för olika spel på pumpen o mät. står troligen i en reparationshandbok.

Annars montera ihop o köp en oljetrycksgivare o kolla trycket.
 
tackar för alla seriösa svar!

Det stämmer nog att märkena på impellern inte har så stor betydelse, men hur är det med de i locket då? Gissar att de påverkar flödet mer, men är det försumbart?

Reporna i locket borde väl inte handla om mer än ~0,1 mm? Ta och plana locket lite genom att slipa det mot ett sandpapper som du satt fast på ett plant underlag, exempelvis en mdf-skiva eller mätbord. Låter lite som en Bosse bildoktor-lösning, men den förekommer.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top