hur dämpar man 103dB?????

Fast den var ju å andra sidan GIGANTISK, de två den har nu är ju mycket smäckrare men totala volymen är säkert större.

Så det är volymen det hänger på....:confused: Så enkelt kan det väl inte vara... En katalysator, tex den till R6an, är inte stor men dämpar MYCKET!!!

3132227 Så det är volymen det hänger på....:confused: Så enkelt kan det väl inte vara... En katalysator, tex den till R6an, är inte stor men dämpar MYCKET!!!
Inte enbart volym men med en stor dämpare får du ju plats med mer dämpande material/konstruktion. En katalysator dämpar mycket pga sin konstruktion, också en anledning till att motorn ger mer effekt efter att den monterats bbort och man justerat insprutning etc.

:tummenupp Härligt med någon som VET och inte bara TROR att de vet...
Men då undrar jag... Varför gör de (tillverkarna) inte så direkt? Bygger dämpare med gott flöde och som ger bra effekt?

Det gör dom ju! Sen ska varenda hemmasnickare byta till ett bullrande system för att dom har små könsorgan. Därefter undrar alla varför bullerkraven är så hårda.....

Det gör dom ju! Sen ska varenda hemmasnickare byta till ett bullrande system för att dom har små könsorgan. Därefter undrar alla varför bullerkraven är så hårda.....
Det räcker med att ha lite smak för att skruva bort originalburkarna, på vissa hojar är de gräsliga.

Själv har jag kört original i två år = jag är välhängd? :D

Inte enbart volym men med en stor dämpare får du ju plats med mer dämpande material/konstruktion. En katalysator dämpar mycket pga sin konstruktion, också en anledning till att motorn ger mer effekt efter att den monterats bbort och man justerat insprutning etc.

Jo... Egentligen vet jag nog ovanstående... Det jag är ute efter är nog om det inte hänger på utblåsets diameter åxå. När vi var på Assen i våras hade alla Holländare Akrapovic och de gick igenom besiktningens ljudmätning utan problem! Under 100 db! När jag då tittade närmare på deras system så kunde en förare informera mig om att deras system var "road legal" varianten, inte "full race" som ju alla här i Sverige (utom Jorpes!) kör med. Och skillnaden som var lätt att se var att det satt en insats i änden som minskade utloppet en hel massa, till en diameter på uppskattningsvis 25 mm.
Så min fråga är om någon har provat med en "rövplugg" som helt enkelt minskade utloppsdiametern till hälften och vad det gör på effekten. Holländarna menade att effekttappet var försumbart.

Jo... Egentligen vet jag nog ovanstående... Det jag är ute efter är nog om det inte hänger på utblåsets diameter åxå. När vi var på Assen i våras hade alla Holländare Akrapovic och de gick igenom besiktningens ljudmätning utan problem! Under 100 db! När jag då tittade närmare på deras system så kunde en förare informera mig om att deras system var "road legal" varianten, inte "full race" som ju alla här i Sverige (utom Jorpes!) kör med. Och skillnaden som var lätt att se var att det satt en insats i änden som minskade utloppet en hel massa, till en diameter på uppskattningsvis 25 mm.
Så min fråga är om någon har provat med en "rövplugg" som helt enkelt minskade utloppsdiametern till hälften och vad det gör på effekten. Holländarna menade att effekttappet var försumbart.

Buttplugg är inte bra alls för effekten. Flödet måste du ha, ljuddämpning får man genom att ha en stor volym på dämparen samt rätt stoppningsmaterial. Finns inga genvägar.

Det räcker med att ha lite smak för att skruva bort originalburkarna, på vissa hojar är de gräsliga.

Själv har jag kört original i två år = jag är välhängd? :D

Gräsliga eller ej, om alla hade tysta blås skulle vi kunna köra race varje helg. Bullret gör att grannarna störs. Det i sin tur gör att vi får begränsningar på banorna och färre möjligheter att tävla.

Last edited:
en megafon lixom bara her ut ljudet.. kan man inte göra en bakvänd megafon :va :D

annars så försöka satsa på en större ljuddämpare.. kanske längre oså..
vet inte om de är inbillning men jag tycker coolfiber ger ett mörkare ljud.. kanske hjälper.

en megafon lixom bara her ut ljudet.. kan man inte göra en bakvänd megafon :va :D

annars så försöka satsa på en större ljuddämpare.. kanske längre oså..
vet inte om de är inbillning men jag tycker coolfiber ger ett mörkare ljud.. kanske hjälper.

Kolfiber och kolfiber. Det e väl oftast nått klistermärke som ser ut som kolfiber. Och är det riktig plast så är det ju ändå bara höljet. Och det e ju inte där ljudet studsar.

Ja 6 db är mycket men mätaren dom har på mittsverige är ingen avanserad mätare så felmarginalen är nog stor...

Felmarginalen torde vara närmare 100%. Tester vi gjort på anderstorp visar på en skillnad på ca 0db. Lika stor skillnad får man med snabelvarianten som dirigerar om riktningen på avgaserna. db-killer har på vissa modeller visat sej ge en skillnad på upp till 3 db, dock inte på alla modeller.

Felmarginalen torde vara närmare 100%. Tester vi gjort på anderstorp visar på en skillnad på ca 0db. Lika stor skillnad får man med snabelvarianten som dirigerar om riktningen på avgaserna. db-killer har på vissa modeller visat sej ge en skillnad på upp till 3 db, dock inte på alla modeller.

beror ju på hur man mäter. På mittsverige så mäter dom förbipassering. Och snabeln i detta fallet kommer funka. Hur bra är dock frågan. Man hör en tydlig skillnad med den i. Inte för att ljudet blir lägre utan för att den först och främst styr bort det lite.

Jag hade helsystem och blev bullermätt på Anderstorp, efter det stoppade jag i en Simsons DB-killer avsedd för billjuddämpare, det är bara ett rör med några avlånga/runda hål i med en krage längst ut. Najade fast den. KAN (?) inte sänka effekten då den i princip inte stoppar flödet men ljudet sjönk markant & till laglig nivå.

Finns på Mekonomen, 2 olika grovlekar & kostar en hundring.

beror ju på hur man mäter. På mittsverige så mäter dom förbipassering. Och snabeln i detta fallet kommer funka. Hur bra är dock frågan. Man hör en tydlig skillnad med den i. Inte för att ljudet blir lägre utan för att den först och främst styr bort det lite.

Vi mäter också förbipassering. Ca 500 mätningar de senaste 3 åren ger mej de fakta jag behöver. Snabeln riktar om ljudet, den dämpar inget. Det betyder att du flyttar problemet utan att lösa det. Du riktar bort ljudet från mätaren, men det har ingen alls betydelse för Rigmor, som bor 1 km därifrån, hos henne låter det likadant.

Vi mäter också förbipassering. Ca 500 mätningar de senaste 3 åren ger mej de fakta jag behöver. Snabeln riktar om ljudet, den dämpar inget. Det betyder att du flyttar problemet utan att lösa det. Du riktar bort ljudet från mätaren, men det har ingen alls betydelse för Rigmor, som bor 1 km därifrån, hos henne låter det likadant.

Det stämmer.

Du kan bygga en signalgenerator (tongenerator) som skickar ut samma ljud eller "delar av ljudet" i motfas till det som hojen "släpper ut" och på så sätt dämpa ljudet, men det är nog enklare och avsevärt billigare att dämpa ljudet med konventionell teknik. (Tekniken finns och teoretiskt sett gå det att få en hoj helt ljudlös med den tekniken, även om det är klart mycket lättare att dämpa mer konstant ljud med enskilda toner).

Gräsliga eller ej, om alla hade tysta blås skulle vi kunna köra race varje helg. Bullret gör att grannarna störs. Det i sin tur gör att vi får begränsningar på banorna och färre möjligheter att tävla.
Det håller jag med om! Svemo skulle gärna få kräva rejäla ljuddämpare och katalysator i standardklasserna.

Självklart har utvecklingen gått framåt, men:
När jag lärde mig om ljuddämpare, så fanns det två typer.
Reflektions och absortionsdämpare.
Absortionsdämpare är bäst, emedan de består av ett hålat rör med aukustiskt absorberande material runt - "Glasspacks" kallades de då.
Reflektionsdämparna fungerade genom att jämna ut avgaspulserna och bryta ner svängningsfrekvenserna.
När man monterar "decibelkiller" i en någorlunda modern ljuddämpare, så förser man enligt mig en absotionsdämpare med en reflektionsdämpare.
Konklusion:
En radfyra funkar antagligen bäst med en absortionsdämpare emedan man redan har ett jämnt avgasflöde - pulserna kommer så tätt att det inte är lönt att jämna ut dem.
Stånkor och twinnar behöver antagligen en reflektionsdämpare.
För att motståndet skall bli lagom krävs det rätt mycket volym i en dämpare till en motor med stor volym per cylinder.
Till detta kommer at man behöver rätt längd på avgasrören för att få nytta av bakpulserna.
En hel vetenskap.
Dessutom tror jag inte det spelar någon större roll för effekten, så länge motståndet inte blir allt för stort.
När jag började köra, var det många som kunde vittna om vilken djävla effektskillnad det blev när de monterade långa megafoner (långa avgasrör för höga varv, megafoner ansågs öka gashastigheten genom att tryckvågen behöll hastigheten trots att diametern på röret ökade).
Troligen hände bara två saker - ljudet ökade och maskinen drabbades av "megafonsjuka", dvs, den gick sämre på låg och mellanvarv och kanske lite bättre på högvarv (även om de flesta aldrig uppnådde de varv som avgassystemet var avstämt för) vilket gav en imaginär effektkick när hojen började gå rent.
Lite som Triumphs gamla tripplar - Kändes som om de gick som satan, eftersom varje gaspådrag (Djävla amaler!) resulterade i ett par misständningar innan det tog fyr i spisen.

Meningslöst dravel, jag vet.
Men är ni så korkade så ni läser mina inlägg får ni skylla er själva!

BTW: Själv kör jag med korta, högljudda megafoner på en twin.
Utseende före prestanda!

Men riktigt så är det ju inte ändå väl... Jag hade 108 på Falken vid förbipassering och efter montage av krök som riktar ljudet ner i backen så hade jag 105. Detts måste i rimlighetens namn innebära att Rigmor har lägre ljudtryck hemma hos sig. Marken har absorberat/spridit ljudet så det fått en lägre nivå.

Egentligen borde man rikta kröken rakt uppåt.... då kan det bara studsa i röven på gud eller fan vet vad.... En krök och ett 5 meter långt rör rakt upp! 89dB! Direckt!:D

Det håller jag med om! Svemo skulle gärna få kräva rejäla ljuddämpare och katalysator i standardklasserna.

:tummenupp

Men varför inte i alla klasser??? Varför kan inte superbike köra tyst och rent?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck