Hur byter man Växeldrev på R1???

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Som sagt, elite nyfiken på hur man byter ut dessa på en R1:a. Vad skall av från motorn, vet att på äldre går det att byta underifrån, funkar detta på rettan???

//R
 
Jag antar att det är en kassettvxl-låda? Av med kopplingskåpa, kopplingskorg och så kommer man väl åt den?

Jag skulle köpa en verkstadshandbok om jag skulle ge mig på ett sådant jobb, om inte annat så för att få alla moment uppgivna + att det är lättare om man vet i vilken ordning man behöver plocka isär prylarna.

/J
 
Antar att R1 är som alla andra, ur med motorn av med alla sidokåpor mm och dela den på mitten.
 
Vet inte på vilken årsmod du ska byta men...
Jag klyvde lådan på min -98.
Ganska enkelt... Strippa hojjen på kåporna och slit ut motorn.

Sen är det busenkelt att öppna lådan. Du kan öppna den underifrån. Sen är det bara att plocka ut dom drev du vill.

Har lite kort om du vill se hur det ser ut.
Bara skicka ett PM:a
 
PD skrev:
Antar att R1 är som alla andra, ur med motorn av med alla sidokåpor mm och dela den på mitten.

Min RG har kassett... :D

Sen suger den lådan av andra anledningar, men det är lättmekat.

/J
 
Måste också göra i ordning min låda i vinter. Har läst något om att det kan vara knepigt att få loss svänghjulet, att det är lätt att skada detta. Någon som har erfarenhet? Är det svårare på en R1:a än "normalt"?

Andra tips som gör att man slipper göra om någon annans misstag mottages tacksamt.

/A
 
glenoyne skrev:
Jag klyvde lådan...

korrekt språk tack! :skrämd
4 Real!!! :jisses
Jag skruvade isär växellådan på min Yamaha YZF R1 årsmodell 1998!
Pleased?!?!

Det är inte speciellt svårare att lossna svänghjulet på R1:an
jämfört med någon annan hoj. Det är lite "pul" men inga större problem.
 
Man plockar isär, byter ut och sätter ihop igen! :cool: :cool: :cool: Efter att man har kommit ihåg hur allting satt... :rolleyes: Det är väl inte så svårt Rejvis!! :tummenupp !!
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top