Hur byta ut elsystem/kabelstam helt o hållet

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Hej igen har vart ute o letat här på forumet, men inte hittat svar på alla mina frågor.?
Det är nämligen så att kopparn i kablarna på cykeln är helt genomrötna o sönder-ärgade
nästan som tort gräs eller nåt
sen har tidigare ägare måste vart riktig pisse-nödiga när dom pillat med kablarna. bara massa struntlösningar överallt.
hojen är gammal så det är lika väl att byta ut hela skiten.
i i så pass bra kvalitet på grejerna att dom klarar av en veckolång långfärd i pissregn. (obs jag kan inte så mycket om el)

Har två huvudfrågor (lite ihopblandat)
1 Tillvägagångsätt
2 material

1. Undrar bara vilket tillvägagångsätt som är bäst, är det att ta lossa hela stammen o lägga på golvet o byta ut en sladd åt gången. eller skall den sitta
kvar på hojen.
2. Måste ha kablar i alla regnbågens färger vart hittar man detta. och vilken 3. Kvalitet/Standard?? fler trådig är bättre va? och vart,vilken skall man köpa det finns helt sjukt med olika kablar på marknaden.
4. Skall det lödas eller klämmas.?
5. Behövs det fettas in eller nåt, eller inte alls?
6. Hittade Kontaktdon m snäpplås på kjell,co behövs det typ damaskrar över snäppkopplingarna?
7. Behövs det krympslang runt stiften? eller kan dom ligga öppet?
8. vertktyg?


down and out rickard:glömdet
 
Last edited:
Kanske kan vara en ide att kolla vad original kabelhärva kostar,säkert ganska dyr om det går att få tag i men å andra sidan tar det en jäkla tid att byta ut allt med egna kablar åxå så det är frågan vad som är bäst...
 
jo jag har letat. har i för sig inte pratat med yamaha, men inte hittat ett skit. sökte på yamaha fzx wiring, yamaha fzx wiring loom. men man kan ju prata med yamaha faktiskt,det tänkte jag inte på. men brukar dom ha delar till äldre hojar.

men för det andra tycker jag att det samtidigt är kul
 
Att byta alla kablarna när stammen sitter på mc n är väldigt svårt. Det bästa är nog att ta bort stammen från hojen. Det krävs ett specialverktyg om du skall nita på kontaktstycken. Kablar brukar finnas i dom vanligaste färgerna (6-8 st). Det är inte nödvändigt att bygga upp elsystemet på såpass gammal hoj helt original. Det kan bli enklare att skarva med skarvhylsor på vissa ställen. Innan du börjar byta så kan det vara läge att kolla om hela stammen är skadad eller om det vara är några kablar som skall bytas. När det gäller kablar så förekommer olika dim. beroende på förväntad ström kabeln samt säkringsstorlek. Allt ifrån 0,75 till 10 mm2 förekommer nog på din hoj.
När det gäller kabelstammen så förekommer nog flera sammakopplingar inne i kabelhävan under tejpen. T.ex förgreninigar av + och - (jord) ledningar.
Det är nog bra att täta utsatta elkopplingar. Inga stift kan vara oisolerde eftersom det lätt blir kortslutning mot ramen.

Vissa kablar runt styret ligger bara i stora härvan av "produktionstekniska skäl". Dessa kan mycket väl gå direkt mellan t.ex styret och lampan

Hoppas det ger dig något tips

//
Torbjörn
 
Last edited:
lödkolv, tenn, krympslang och vulktej/eltejp
att skarva med hylsor, sockerbitar el dyl skulle jag avråda ifrån om man ändå ska göra jobbet så grundligt.
finns krympslang med lim på insidan också, så det inte kommer in fukt i dom nya ledningarna allt för snabbt.
 
Jag har en ännu äldre hoj (cb 400 -81) och har också gått i tankarna att byta elsystemet. Kablarna måste ju vara nästan mumifierade vid det här laget. Borde man inte kunna frilägga det så gått det går, fota av allting detaljerat och sen plocka av allt som ett "paket". Sen lägga ut det på köksbordet och bygga upp ett exakt likadant med nya delar. Skulle känna bra sen efteråt att veta att allt är fräscht.
 
Jag har en ännu äldre hoj (cb 400 -81) och har också gått i tankarna att byta elsystemet. Kablarna måste ju vara nästan mumifierade vid det här laget. Borde man inte kunna frilägga det så gått det går, fota av allting detaljerat och sen plocka av allt som ett "paket". Sen lägga ut det på köksbordet och bygga upp ett exakt likadant med nya delar. Skulle känna bra sen efteråt att veta att allt är fräscht.

låter bra med att fota o anteckna. det är ju inte så komplicerat, du har förhoppningsvis ett elschema att återgå till ifall något kör sig

Och tack alla för att ni tog er tid,
jag känner mig tillräckligt mogen för uppgiften.
skall kolla upp det med krympslang med smältlim i och. skall införskaffa en krimptång också, jag tackar ännu en gång, o säger lycka till till mig själv :)
 
Last edited:
Köp kontakter av bra kvalite med tätningar etc. Passa på och köp en några nummer gammal Classic Bike, vet inte vilket nummer men det vet säkert Classic Bike själva. Där renoverade de just ett gammalt dött elsystem med tillverkning av ett nytt system från grunden.
Stod var du kunde hitta nya stift för dina gamla kontakter (så det passar tändning och lampor enkelt) och verktyg för att krimpa etc.
 
jo jag har letat. har i för sig inte pratat med yamaha, men inte hittat ett skit. sökte på yamaha fzx wiring, yamaha fzx wiring loom. men man kan ju prata med yamaha faktiskt,det tänkte jag inte på. men brukar dom ha delar till äldre hojar.

men för det andra tycker jag att det samtidigt är kul

Det brukar benämnas "wiring harness".

Jag beställde yamaha grejer från http://www.powerpartsplus.com, hittar tyvärr inte din modell, men den kanske heter något annat i USA? iaf som finns sprängskisser där och du kan köpa precis vilken liten pryl på hojen du vill, precis som på din yamahabutik.
 
Sökte på google. Min gamla tråd dök upp ,hojen är gav jag bort. Var i delar ,jag var mitt uppe i en skilsmässa. Skulla lämnagaraget etc. Hursom skall jag gör det igen fast på min scooter. Tillvägangågsett har jag bra koll på. Undrar egentligen bara vart jag köper kvalitets kablar, minns att det är ett jävla massa benämningar när man ute på dom stora elektronik-sidorna. Finns det nån fin själ här som bara kan länka till nåt bra fabrikat :)
 
Dels finns det de som tillverkar kabelkit (med reläer etc ), om du googlar på "motorcycle wiring kit" eller något liknande (typ lägg till harness eller loom) så hittar du dem. Då blir det en del jobb att anpassa men då finns alla kablar med färger etc.

Sen finns det de som gör kopior av gamla elsystem, det kostar nog en hel del men då passar det direkt i kontakter i handtag etc. En sån firma kan du hitta här:
http://www.motorcyclewiringspecialists.co.uk/services.html

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Jag gjorde detta på min R1:a och det var förvånansvärt enkelt. Jag slet bort den gamla, tog några bilder på kopplingar och så och kollade hur kablaget var draget i genomföringar och sånt. Sen monterade jag den nya kabelstammen och satte fast den. Sen var det bara att koppla in alla kontakter, montera jordpunkterna och sista av allt, koppla in batteriet. Allt hamnar i princip där det ska vara.


Jag köpte en begagnad härva från en mc-skrot. Den kostade under 1000 spänn. Att göra en egen hade jag inte gett mig på, främst för att det är så många olika kontakter och dessa är dyra även om man köper någon universalmodell. Men som någon innan nämnde så finns det företag som tillverkar och säljer NYA härvor till hojar. Dessa kostar dock 4-5000:-. Jag såg en annons för det i en mctidning för nåt år sen.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top