Hur bra håller en superbiketrimmad hoj?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har lite funderingar angående tillförlitligheten och serviceintervall samt kostnad att hålla en sådan motor i bra skick.

En motor där kolvar,kamaxlar,vevstakar,ventiler är utbytt och bearbetad topp samt kitbox med högre varvstopp och där man hämtat ut ca 30-40 hästar mer än orginal.

Motorn genomgången för 2 säsonger sedan men har körts sparsamt denna säsongen.

Generellt inget att rekommendera, inte för den normala banräven.
En betydligt vässad sugmotor får gå hårt.

Men visst har man intresset att hålla igång en ex superbike.

Well, i princip har du två alternativ...

Alternativ 1:
Dom flesta rörliga delar plus lager byter du en gång om året (efter inspektion och uppmätning). Så kan den nog hålla till och med en REC/NEC säsong åt gången. Ett NEC lopp kör man cirka 70-80 mil.

Alternativ 2:
Du kör bara tills den exploderar. Det gör den innanför 2-3 säsonger. Desförinnan har du förberett dig genom att köpa en likadan gatmotor från skroten. Den står i ditt garage och bara väntar på att sättas i ramen när den första motorn har avgått med döden på ett mycket coolt sätt.

Så det kostar ett par slantar hur du än gör. Vad som är billigast eller roligast får du själv bedömma.

/Kris

Last edited:
Det var väl dessa svar jag antog att jag skulle få men inte ville ha :hihi

Jag antar nog att jag lutar mer åt alternativ 2 men då är det ju mer lotteri om det håller eller ej.

Jag antar nog att jag lutar mer åt alternativ 2 men då är det ju mer lotteri om det håller eller ej.

Tja, det är inget lotteri alls. Det är 100% säkert att den exploderar (eller liknande). Frågan är bara hur snart den gör det. Det ser mycket coolt ut när en kolv flugit ut genom blocket. Kom ihåg att ta foto när det händer. Mycket coolt att skryta med under vintersäsongen. Man måste ju få valuta för sina pengar, he, he.

Last edited:

Jo tack, det har ju hänt ett antal gånger och oljan var över delar av banan med ett helt gäng hojar i sanden som följd. Så om du vill vara kompis med dina medtävlare i fortsättningen så skit i alternativ 2.

Jo tack, det har ju hänt ett antal gånger och oljan var över delar av banan med ett helt gäng hojar i sanden som följd. Så om du vill vara kompis med dina medtävlare i fortsättningen så skit i alternativ 2.
Fast han kan ju säga att han kör på alternativ 1 men ändå köra på 2an.
Då kan han ju fortfarande vara kompis med sina medtävlande :)

Själv hade jag kört på 2an, men det är för att jag gillar o gambla :)

Det brukar följa med en manual till trimkiten, åtminstone fabrikskiten från respektive tillverkare. Det brukar vara serviceintervaller på 100-300 mil och då är det byte av stakar, kolvar, lager och i övrigt en allmän genomgång av motorn. Gör man inte det så flyger den i luften, förr eller senare, oftast förr...

Been there, done that...:gnissla

Någonting som sparar motorn VÄLDIGT mycket är om du sänker maxvarvet till orginal eller något under orginal. Du kommer fortfarande ha massa med pulver i en superbikemotor men ta bort 1000-1500 varv på toppen och livslängden ökar dramatiskt. Varv dödar motorer...

Det brukar följa med en manual till trimkiten, åtminstone fabrikskiten från respektive tillverkare. Det brukar vara serviceintervaller på 100-300 mil och då är det byte av stakar, kolvar, lager och i övrigt en allmän genomgång av motorn. Gör man inte det så flyger den i luften, förr eller senare, oftast förr...

Been there, done that...:gnissla

Exakt. En bra beskrivelse av "alternativ 1". Skiten är ju inte optimerad för hållbarhet, men POWEEEEEEER. Och då får man betala både före och efter.

Själv hade jag kört på 2an, men det är för att jag gillar o gambla :)

Att tillämpa den metoden och köra Husaberg borde innebära att du har sett alla typer av generalras....:D

Kolla på grabbarna i enduranceVm, det är inte helt ovanligt att deras motorer som har ung samma spec som denna håller mindre än 24h så en ERF säsong känns som gambling nog....

Som tidigare talare, sänk maxvarvet till original så sparar du grejerna en hel del...

Att tillämpa den metoden och köra Husaberg borde innebära att du har sett alla typer av generalras....:D

Kolla på grabbarna i enduranceVm, det är inte helt ovanligt att deras motorer som har ung samma spec som denna håller mindre än 24h så en ERF säsong känns som gambling nog....

Som tidigare talare, sänk maxvarvet till original så sparar du grejerna en hel del...

Eftersom effektökningen mestadels ligger i dom där sista 1000-1500 varven så är det ju lika bra att skita i den trimmade motorn och köra original, det finns ändå inte så många människor i sverige idag som kan utnyttja ens en standard 1000 fullt ut...:)

Eftersom effektökningen mestadels ligger i dom där sista 1000-1500 varven så är det ju lika bra att skita i den trimmade motorn och köra original, det finns ändå inte så många människor i sverige idag som kan utnyttja ens en standard 1000 fullt ut...:)

Absolut bara tolkade det som om TS skulle köpa en cykel med dylig motor i och inte en lös motor. Att köpa en dylig motor lös för att vara halvsnabb R1000 åkare känns som det bara blir dyrt...

Är dessutom långt ifrån säker på att fabrikanten tillhandahåller kit-reservdelar under särskilt många år....

Absolut bara tolkade det som om TS skulle köpa en cykel med dylig motor i och inte en lös motor. Att köpa en dylig motor lös för att vara halvsnabb R1000 åkare känns som det bara blir dyrt...

Förmodligen är det så...

Det ideala är ju att köpa en kittad hoj, med kittad menar jag fjädring/chassi komponenter, men med standardmotor. Då får man ett långt och billigt (relativt) racingliv... Att köpa en trimmad hoj förutsätter ju att man kan utnyttja effekten och effektregistret. Om man inte kan göra det så betalar man en massa pengar för att bli långsammare...:)

Som PG Lundmark brukar säja, "-Skit i dekalkitet, köp soppa, däck och kör en massa hoj..."

Jag skämtade mest när jag sa jag skulle köra på alternativ 2 :gnissla

Jag har inte kunskapen,viljan eller pengarna att underhålla en sådan motor enligt rekommenderade intervaller nu när jag efterforskat lite.

Alltså blir alternativet att lugna sig till säsongen är över och hitta nåt med standardmotor och på sin höjd kittat chassi.

Det enda jag är ute efter är att vi inte ska bli avhängda när vi kör endurance som man lätt blir på en 600cc på mantorp och anderstorp enligt erfarenhet. Det var ganska irriterande med vinkande 1000cc chaufförer :mad:

Någonting som sparar motorn VÄLDIGT mycket är om du sänker maxvarvet till orginal eller något under orginal. Du kommer fortfarande ha massa med pulver i en superbikemotor men ta bort 1000-1500 varv på toppen och livslängden ökar dramatiskt. Varv dödar motorer...

Det är ju ett alternativ iofs men hrc-boxen höjer varvstppet med 2200 rpm, Är det inte på de varven som kanske 20 häst av de 30-40 över orginal ligger?

Då känns det kanske som ett bättre alternativ att hitta en optimerad motor som ej är rörd inuti, alltså: helsystem, filter + pc3 på sin höjd.

Last edited:
Det enda jag är ute efter är att vi inte ska bli avhängda när vi kör endurance som man lätt blir på en 600cc på mantorp och anderstorp enligt erfarenhet. Det var ganska irriterande med vinkande 1000cc chaufförer :mad:
:D Här försöker man vara trevlig ute på banan o så blir du arg :rolleyes:

Var det tre-fyra år sedan som herrar Jerker Axelsson, Lindén och någon till körde endurance på Åsen med en helt standard CBR600, och vann med över 20 minuter?:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park