Hur bra grepp har man egentligen

alla jobb som görs med skattepengar ska upphandlas.dvs den billigaste får det (till en viss gräns) men det kanske är värt att betala lite extra för att få bättre hållbarhet.
När man inte ens kan köra en bil i en rondell utan att den kasar rakt fram får det väl anses vara fel på asfalten när nästa rondell inte har några problem alls.
Att vägarna håller nåt år innan dom faller sönder till ett skick sämre än innan dom asfalterades om skriker inte kvalitetsjobb.

Beklagar om du är asfaltläggare och känner dig nöjd med dina insatser.:Bugar

Den nya asfalten har bättre hållbarhet, det är därför den läggs istället för den gamla.(dessutom är det lättare att lägga på nytt lager)

Sen att den nya är sämre för Mc är väl ett problem men jag förstår att en kommun hellre tar nåt som dom själva tjänar på i längden.

Hur man än vänder och vrider på det så kan man säga att när det görs en upphandling så kan man faktiskt välja redan där vilken kvalitet det ska vara på vägen...

Jag har också haft svåra förtroendeproblem till däcksgrepp men det ordnade sig efter en bankörning på Kemora i Finland. Innan den körningen hade man riktigt touringslitage på däcken - platt på mitten och 2cm "fegrand" på kanterna. Efteråt såg det ut som att Rossi hade varit ut och kört med hojen.

Körde med Dunlop Sportmax Sportsmart däck på min ombyggda GSX1100 (modernare hjulupphängning och fälgar) och det var inga som helst problem att damma på i farter upp emot 170-180km/h med rätt kraftigt nerlägg i högfartshögerkurvan som är på banan. Körde 2½ varv för att värma upp däcken lite innan jag började dra på lite.

Det tål dock att tilläggas att sånt sker under extremt kontrollerade former. Du kör på en bana där alla åker i samma riktning, med stora avåkningszoner samt bra beläggning och grepp i backen. Skulle aldrig falla mig in att ladda in i en kurva i sån hastighet på gata där det är kälskott och rullgrus i varannan kurva med skogen några meter bredvid.

Släpper det så beror det antingen på väglaget, skit bakom spakarna eller för lite temperatur i däcken. Sen spelar givetvis fjädring / hjulupphängning en viktig roll. Tror däckets grepp räcker långt mycket längre än förarens körkunskaper / förmågor.

Last edited:
Det är väl svårt att uppnå mer än ca 1.0 i friktionskoefficient kontinuerligt under körning på normalt vägunderlag.

Centripetalkraften ger väl då att man max kan nå ca 1.0 G i horisontal-acceleration innan släpp eftersom en MC saknar downforce. Det motsvarar att tyngdpunkten ligger 45 grader innanför anliggningsytan mot vägbanan.

På bana med bra underlag och klistriga bandäck man man väl öka dett lite till.

En F1 bil har ju upp till dubbla bilens vikt i downforce, mycket gummi i marken och superklistriga bandäck och kan därför nå 5 g i kurvorna.

För att klara 5 g i en kurva som en F1a med en MC skulle du behöva ett nedlägg på 89 grader :näsblod

Mission impossible:brinnerup

Däcken har samma fäste oavsett hastiget, alltså kan du ha samma nedläggningsvinkel i 250 som i din favoritrondell... Chassiet däremot är vad som blir begränsande i högre hastighet.

Last edited:
Däcken har samma fäste oavsett hastiget, alltså kan du ha samma nedläggningsvinkel i 250 som i din favoritrondell... Chassiet däremot är vad som blir begränsande i högre hastighet.

Nja...däcken har en friktionskoefficient, samlat med ytan det har mot vägen, och trycket hojen påverkar vägen med, ger grepp (vägen i sig har ju en friktionskoefficient med) - men du har centripetalkraften som påverkar utåt, den blir högre med hastigheten.
Givet blir trycket nedåt som ger greppet hårdare med, och "fästet" går upp, men någonstans kommer det brista, och det är säkert inte linjära förhållanden man pratar om heller.

Så att generalisera med att fästet är samma oavsett hastighet är kanske inte helt rätt.

:)

Gör man rätt är jag rätt säker på att man kan komma undan med en hel del, vevar man i rullen så det drar loss bakhjulet i fel läge, eller får för sig att släppa gasen helt under fullt nedlägg så får man nog bereda sig på äventyr. :hihi

Teoretiskt kan man hålla samma nedläggningsvinkel i högre fart som i lägre, dock med olika stora svängningsradier såklart. Fast även om marken är helt plan så att fjädring och chassi inte påverkar så kommer greppet att minska i högre farter.

Eftersom däck hårdnar vid högre hastigheter, på grund av att däcket deformeras snabbare då. Däck är viskoelastiska, de hårdnar när man deformerar dom snabbt och de kryper/deformeras när man belastar dom under lång tid på samma ställe (t.ex. vinterförvaring). :tummenupp

Det skulle vara kul om några av de som kör bulten i friskt tempo med fulla nedlägg i fotokurvan skrev hur de upplever greppet i sina däck på gata. Hur ofta man upplever att det släpper osv. Om man ligger på gränsen av vad däcket klarar tex

Min hoj är nog världsmästare på att vobbla, men inte ens på ett 4år gammalt stenhårt Avon som verkligen blivit uselt behandlat under åren så har det aldrig släppt mer än när det inte är däckets fel...

Pff... Åk och provkör en XJ600 av tidig årgång, om du hittar en, så ska du få en ny innebörd för ordet wobbel.

Våga wobbla! :yoparty

Dom flesta gatdäcken i premiumklassen klarar av ganska mycket nedlägg. Jag har för mig att Michelin Pilot road 2 ska greja dryga 50 graders nedläggningsvinkel och det är det nog väldigt få som kör gata som kommer i närheten av. Men det är ju på torr och ren asfalt.
så fort asfalten är våt eller det är oljefläckar eller grus så sjunker det ju drastiskt och det är ju något som man måste ta hänsyn till när man kör gata. Av den anledningen kommer man ju aldrig att kunna utnyttja greppet fullt ut vid gatkörning utan att ta väldigt stora risker då det ju här och där är utspillt lite diverse på asfalten.

Men rent generellt kan man säga att med största sannolikhet så är du inte i närheten för att nå gränsen för vad dina däck klarar av vad gäller nedläggnignsvinkel. Däremot är det ganska lätt att en oerfaren förare är okänslig med gas eller broms eller helt enkelt gör fel och därigenom belastar däcken mer än nödvändigt i en given situation och därför får släpp.

Ut och gasa vafan man känner väl när det börjar på att glida.... Då vet man...

Edit: Eller pressa på bana tills du tappar fästet och fundera på varför... Kommer du fram till att däcken inte stog palla för mer ja då vet du också...
Eller var det förarmisstag så gör om gör rätt! :tummenupp

Nja...däcken har en friktionskoefficient, samlat med ytan det har mot vägen, och trycket hojen påverkar vägen med, ger grepp (vägen i sig har ju en friktionskoefficient med) - men du har centripetalkraften som påverkar utåt, den blir högre med hastigheten.
Givet blir trycket nedåt som ger greppet hårdare med, och "fästet" går upp, men någonstans kommer det brista, och det är säkert inte linjära förhållanden man pratar om heller.

Så att generalisera med att fästet är samma oavsett hastighet är kanske inte helt rätt.

:)

Gör man rätt är jag rätt säker på att man kan komma undan med en hel del, vevar man i rullen så det drar loss bakhjulet i fel läge, eller får för sig att släppa gasen helt under fullt nedlägg så får man nog bereda sig på äventyr. :hihi

Nej. trycket nedåt blir inte större för att farten ökar eller minskar. Det varierar bara med ekipagets vikt. Visserligen stipulerar relativitetsteorin att en kropp i rörelse får ökad massa men det har betydelse först när man börjar närma sig ljushastigheten så det är inte aktuellt för hojar.

Däremot finns det flera delar i friktionen mellan asfalt och gummi som kan påverkas. Det innefattar en viss adhesion som uppstår och varierar lite med tiden som materialet haft kontakt. Man får större friktion om gummit laget an mot ytan i en halv sekund men det är inte något som har någon större betydelse. Det faktum att gummi är något viskoelastiskt så det verkar hårdare vid snabbare deformeringar påverkar visserligen något men på det stora hela så är dom effekterna så små att dom kan anses inte ha någon betydelse.

Med andra ord. Teoretiskt sett kan du ha samma nedläggningsvinkel oavsett hastighet. Dock blir det i högre hastigheter allt viktigare med chassi och fjädringsinställningar för att inte fordonets rörelser ska orsaka onödiga påfrestningar som kan göra att greppgränsen överskrids även om medelbelastningen ligger under gränsen för det tillgängliga greppet.

Centripetalkraften, förutsatt att vi inte åker på helt plan mark (de flesta vägar är bankade i kurvorna) gör att trycket kontaktyta - underlag ökar...

Min hoj är nog världsmästare på att vobbla, men inte ens på ett 4år gammalt stenhårt Avon som verkligen blivit uselt behandlat under åren så har det aldrig släppt mer än när det inte är däckets fel...

Vobbling beror väll oftast på för mycket vikt på framhjulet (minska förspänning bak eller öka fram) eventuellt för hög rebound-dämpning på framgaffeln?

Ut och gasa vafan man känner väl när det börjar på att glida.... Då vet man...

Edit: Eller pressa på bana tills du tappar fästet och fundera på varför... Kommer du fram till att däcken inte stog palla för mer ja då vet du också...
Eller var det förarmisstag så gör om gör rätt! :tummenupp

Nu har jag aldrig vart i närheten av att uppleva släpp i bakändan förutom på regn och i låga hastigheter. Men är det som du säger att man börjar känna när bakdäcket börjar släppa? Det kommer inte plötsligt ett släpp alltså?

Nu har jag aldrig vart i närheten av att uppleva släpp i bakändan förutom på regn och i låga hastigheter. Men är det som du säger att man börjar känna när bakdäcket börjar släppa? Det kommer inte plötsligt ett släpp alltså?

Jag hade ett lite obehagligt släpp över sådan fusklagning (tack Transportstyrelsen för att ni tänker på oss på två hjul), ni vet den där stenhårda tjärliknande skiten de lägger i hål ibland...gummiaktig yta.

Mitt i kurva under nedlägg, inte överdrivet hårt tempo heller, myskörning..baken dansade ut lite, mer tur än skicklighet att det inte blev mer dramatiskt än lite hasande i sidled med baken.

Vårat största hot är inte däckens grepp/inte grepp, det är Transportstyrelsen. :fakta

Jag hade ett lite obehagligt släpp över sådan fusklagning (tack Transportstyrelsen för att ni tänker på oss på två hjul), ni vet den där stenhårda tjärliknande skiten de lägger i hål ibland...gummiaktig yta.

Mitt i kurva under nedlägg, inte överdrivet hårt tempo heller, myskörning..baken dansade ut lite, mer tur än skicklighet att det inte blev mer dramatiskt än lite hasande i sidled med baken.

Vårat största hot är inte däckens grepp/inte grepp, det är Transportstyrelsen. :fakta

I viss mån är det faktiskt så. Här i norrland gör dem tjärlagningar. Nu har gruset börjat släppa i tjäran och det är som att köra offroad på vissa ställen. Rent livsfarligt. Om man nu skulle vurpa på ett sådant ställe. Borde inte transportstyrelsen få stå för det då? Då vägen är undermåligt lagad + att inga skyltar finns?

I viss mån är det faktiskt så. Här i norrland gör dem tjärlagningar. Nu har gruset börjat släppa i tjäran och det är som att köra offroad på vissa ställen. Rent livsfarligt. Om man nu skulle vurpa på ett sådant ställe. Borde inte transportstyrelsen få stå för det då? Då vägen är undermåligt lagad + att inga skyltar finns?

Tja. Jag vet inte riktigt faktiskt men jag tror att dom kan få ett visst ansvar om vägen är undermånligt lagad och man inte varnat för bristande vägbeläggning.

Jag vet i alla fall att dom kan bli ersättningsskyldiga om man får stora mängder stenskott någonstans och dom inte varnat för att det kan vara lös vägbeläggning så det känns inte helt osannolikt att dom skulle kunna bli ersättningsskyldiga om man kör åt helsike på en vägsträcka med dålig beläggning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT