Hur bra grepp har man egentligen

Nu har jag aldrig vart i närheten av att uppleva släpp i bakändan förutom på regn och i låga hastigheter. Men är det som du säger att man börjar känna när bakdäcket börjar släppa? Det kommer inte plötsligt ett släpp alltså?

Det beror ju helt på "hur" det släpper. Oxå till viss mån beroende på vilka däck du kör och framförallt hur du kör. Kör du t ex 1000cc och vrider fullt på en låg växel så kommer hjulet bara försvinna. Om det är vått kan det oxå bli onödigt obehagligt, likaså om du lyckas överhetta däcket.

Men har man lyckats få till sin gaskontroll så tycker iaf jag att man känner ganska tydligt när det börjar krypa iväg.

Nu kör jag inte så hårt på gata, (förmodligen en av dem som mad skillz skulle börja grina när han ser för att det går så sakta :tummenupp) så där har jag aldrig fått några släpp, men körde sportsmart däck på bana förra helgen så kände jag vid nåt tillfälle att det började krypa. Kändes väldigt tydligt.

Last edited:
1. Nja...däcken har en friktionskoefficient, samlat med ytan det har mot vägen, och trycket hojen påverkar vägen med, ger grepp (vägen i sig har ju en friktionskoefficient med) - men du har centripetalkraften som påverkar utåt, den blir högre med hastigheten.

2. Givet blir trycket nedåt som ger greppet hårdare med, och "fästet" går upp, men någonstans kommer det brista, och det är säkert inte linjära förhållanden man pratar om heller.

3. Så att generalisera med att fästet är samma oavsett hastighet är kanske inte helt rätt.
:)

Bra där! ... i punkt 1 (centripetalkraft verkar dock INNÅT, för att motverka masströgheten som vill skjuta iväg hojen i tangentens riktning = ut i geografin).
Punkt 2 haltar o Steffo nedan får full pott.
Punkt 3 korrekt:tummenupp

Min egen fundering kring moderna däck; vi som kör 55-profil har ju större anläggningsyta vid fullt nedlägg, mindre vid moderata vinklar - vad är då meningen med en "pick up" i utgången:va (jeje - fråga en Instruktör, va??!!) Nu är det så att FRIKTIONEN är oberoende av yta!! Dock går det åt energi/kraft att skjuva av gummi - därav bättre fäste med mer/bredare gummi.

Läs Steffos inlägg nedan - mycket bra... (tog bort lite brus bara):tummenupp

Nej. trycket nedåt blir inte större för att farten ökar eller minskar. Det varierar bara med ekipagets vikt. ...xxx...Däremot finns det flera delar i friktionen mellan asfalt och gummi som kan påverkas. Det innefattar en viss adhesion (fastklibbning/fäste) som uppstår och varierar lite med tiden som materialet haft kontakt. Man får större friktion om gummit laget an mot ytan i en halv sekund men det är inte något som har någon större betydelse. Det faktum att gummi är något viskoelastiskt så det verkar hårdare vid snabbare deformeringar påverkar visserligen något men på det stora hela så är dom effekterna så små att dom kan anses inte ha någon betydelse.

Med andra ord. Teoretiskt sett kan du ha samma nedläggningsvinkel oavsett hastighet. Dock blir det i högre hastigheter allt viktigare med chassi och fjädringsinställningar för att inte fordonets rörelser ska orsaka onödiga påfrestningar som kan göra att greppgränsen överskrids även om medelbelastningen ligger under gränsen för det tillgängliga greppet.

Viskoelacticiteten är nog mer teoretisk marketing bullshit än fakta - ej uppenbart att hårdare är bättre... i detta däcks-specifika fall.:D

Last edited:
Det har du jävligt rätt i robz, har tydligen förträngt en del...centripetalkraften verkar inåt, och lär ju vara en produkt av friktionskraften däck-underlag - hojens massa, kurvans radie och vinkehastighet är det som ger motkraften.

Dock vidhåller jag, eftersom kurvor aldrig är plana, kraften ned mot underlaget kommer öka om kurvan är bankad, vilket de flesta är, dock är den ökningen säkerligen marginell i det stora hela.

Kraften som vill få hojen att färdas i tangentens riktning är ju massa * (hastighet i kvadrat / kurvans radie)*.

Någon skrev tidigt att man kunde åka med samma nedläggningsvinklar i låg och hög fart, absolut, men frågan är om man tar sig genom kurvan, räcker kraften friktionen mellan däck-underlag till att övervinna kraften som vill utåt? :hihi Däri ligger frågan.

Oftast är det väl i alla fall förarmiss eller transportstyrelsen som ställer till det.

/J

* hastigheten m/s i denna formel

Ett billigare alternativ är ju Smc:s KNIX kurser på Tuvängen, Järfällabanan och Rörken om du bor i sthlmsområdet. Kan också rekommenderas starkt. En R6:a funkar ju fint på små banor. Gaskontroll, bromsteknik och fjädringsfrågor kan du få svar på där.

Mina 50 öre

Håller med. Hade samma brist på förtroende för däcken med den negativa konsekvensen att jag inte vågade lägga ned vid behov. Efter Broms- och KurvKurs (BKK), eller numera KNIX-kurs, på gokartbana har jag en helt annan känsla och helt andra marginaler om exempelvis kurvan nyper eller om jag kommer med lite högre fart än tänkt. Blicken, nedlägget, gaskontrollen. Rekommenderas starkt och kostade några hundralappar.

Vobbling beror väll oftast på för mycket vikt på framhjulet (minska förspänning bak eller öka fram) eventuellt för hög rebound-dämpning på framgaffeln?

eller helt jävla fel profil på nått av däcken.. min R6a protesterade vildt när jag hade supercorsa fram och Avon bak.... nu blandar jag inte längre..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!