Hur bra grepp har man egentligen

nolifer

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Hoj
R6 -99
Jo nu är det såhär att jag har funderingar kring hur bra grepp man egentligen har när man är ute och kör. Om vi exempelvis tar motorväg som exempel, anta rent teoretiskt att du håller farter över 200 km/h. När man tar kurvorna så känner man hur kraftig sidkrafterna (centrifugalkraften?) är. Det är i sådana tillfällen man funderar på ifall att däcken klarar att hålla hojen på vägen. Är det relaterat till hur mycket hojen är lutad? Den aktuella farten och gaspådrag? Naturligtvis utgår vi får att däcken har nått arbetstempratur. Förstår att det kan uppfattas som flummiga funderingar, som "hur långt är ett snöre". Men jag är verkligen fundersam över detta. Hur mycket kan man gasa på egentligen? Nu bortser vi från faktorer som oljespill och andra typer av hinder på vägen.:)

Lägger en högst amatöraktig tanke här...

Tror att det inte är nåt som helst problem med greppet, oavsett vilket däck/båge du har....sålänge du undviker rent gaspådrag/bromsar mitt i kurvan...

Jag vet att det inte var exakt vad du frågade men det kommer mer begåvade svar efter mig sen...haha

En vanlig snubbe på gatan utnyttjar inte en hoj till max, varken jag eller 95% av övriga hojåkare härinne varken gör eller klarar det.

Det är väl ungefär som att köpa en BMW M3a och tro att man verkligen klarar att köra som "The Stig", men sanningen är att man varken kan, eller kommer att ligga nära det.

Jag gissar att 99% av alla olyckor kommer från föraren som inte vet hur man hanterar situationen, och inte däcken/hojen.

Hur gärna man än vill hävda motsatsen (vilket många kommer göra) så är det vad jag tror.
Jag har haft släpp några få ggr men alltid i låga farter och alltid under gaspådrag eller på rullgrus.

Last edited:
Tror att det inte är nåt som helst problem med greppet, oavsett vilket däck/båge du har...

med fel däck kan det vara hur farligt somhelst, förmodligen med fel fjädringsinställningar också, inte för att jag kan något om fjädring direkt men väl provat på farliga däck.

edit: cyklar som har lätt för att wobbla kräver sin förare också, det vet man när väl provat på wobbel....., en del porsche mfl. sägs vara svårkörda så det är väl samma med en del hojar

Last edited:
Om du inte redan gjort det så är en bandag eller två att rekommendera för att få ett hum om greppet. Iaf är det på bana som det är värt risken att gasa lite.Mer än du tror, greppet alltså, vågar jag påstå.:tummenupp

Last edited:
med fel däck kan det vara hur farligt somhelst, förmodligen med fel fjädringsinställningar också, inte för att jag kan något om fjädring direkt men väl provat på farliga däck.

edit: cyklar som har lätt för att wobbla kräver sin förare också, det vet man när väl provat på wobbel....., en del porsche mfl. sägs vara svårkörda så det är väl samma med en del hojar

Min hoj är nog världsmästare på att vobbla, men inte ens på ett 4år gammalt stenhårt Avon som verkligen blivit uselt behandlat under åren så har det aldrig släppt mer än när det inte är däckets fel...

Min hoj är nog världsmästare på att vobbla, men inte ens på ett 4år gammalt stenhårt Avon som verkligen blivit uselt behandlat under åren så har det aldrig släppt mer än när det inte är däckets fel...

det kanske beror på att däcket var bra från början och föraren kan sin hoj osv.

Ja att testa bankörning är något jag funderat på ett tag. Fast med min studentekonomi är det nog inte aktuellt just nu. Någon här i tråden nämnde någon mycket intressant, nämligen fjädringen. Är det någon som har någon koll på hur det påverkar körandet. Funderade på att spänna bakdämparen då den känns lite väl mjuk, jag vet dock inte hur det skulle påverka köregenskaperna. Hehe, ni kanske tycker jag överanalyserar det hela men jag vill verkligen veta vad som gäller och hur det fungerar.
Tack för tipset om "a twist of the wrist", onekligen intressant.

Last edited:
Ja att testa bankörning är något jag funderat på ett tag. Fast med min studentekonomi är det nog inte aktuellt just nu. Någon här i tråden nämnde någon mycket intressant, nämligen fjädringen. Är det någon som har någon koll på hur det påverkar körandet. Funderade på att spänna bakdämparen då den känns lite väl mjuk, jag vet dock inte hur det skulle påverka köregenskaperna. Hehe, ni kanske tycker jag överanalyserar det hela men jag vill verkligen veta vad som gäller och hur det fungerar.

Ett billigare alternativ är ju Smc:s KNIX kurser på Tuvängen, Järfällabanan och Rörken om du bor i sthlmsområdet. Kan också rekommenderas starkt. En R6:a funkar ju fint på små banor. Gaskontroll, bromsteknik och fjädringsfrågor kan du få svar på där.

Mina 50 öre

Åk till en motardbana o kika lite på när de körs där så e man inte lika nojig sen.

Har samma hoj som du, eller samma generation (självklart kör jag inte DIN hoj), men det här med vobbel märker jag inte nämnvärt. Dock är han lite sladdrig ut ur kurvorna. Han har en tendens att resa sig lite väl mycket. Och som svar på din fråga så ritar jag ganska bra enligt folk som ligger bakom mig på banorna. Har haft en hel del bakhjulsläpp också, men då gasar jag ganska friskt ut ur kurvorna.

Så... Vid konstant varvtal är du nog ganska trygg även med gatdäck. Broms eller gaspådrag ska man känna sina gränser.

Men jag kan ha fel. Det har jag ofta.

Är det någon som har någon koll på hur det påverkar körandet. Funderade på att spänna bakdämparen då den känns lite väl mjuk, jag vet dock inte hur det skulle påverka köregenskaperna..

Väldigt mycket påverkar den. Säkerligen är din fjädring inte i så bra skick så se till att renovera den och sen ber du någon att ställa in den i grundutförande.
Annars kollar du hur du ska ställa in dina komponenter, efter det kan man börja ställa personligt. Dock är originalfjädringen skräp och man får köra med en kompromiss.

Vägag? Torrt? Blött? Typ av däck? Typ av hoj? Typ av förare?

Detta påverkar greppet..

Det är väl svårt att uppnå mer än ca 1.0 i friktionskoefficient kontinuerligt under körning på normalt vägunderlag.

Centripetalkraften ger väl då att man max kan nå ca 1.0 G i horisontal-acceleration innan släpp eftersom en MC saknar downforce. Det motsvarar att tyngdpunkten ligger 45 grader innanför anliggningsytan mot vägbanan.

På bana med bra underlag och klistriga bandäck man man väl öka dett lite till.

En F1 bil har ju upp till dubbla bilens vikt i downforce, mycket gummi i marken och superklistriga bandäck och kan därför nå 5 g i kurvorna.

För att klara 5 g i en kurva som en F1a med en MC skulle du behöva ett nedlägg på 89 grader :näsblod

Last edited:
bandagar är säkert jättebra men säker inte nåt om den aktuella vägens grepp..
Det används skitasfalt och lägsta budgivaren vinner kontraktet på asfalteringen.
Haft små släpp i totalt normalt tempo inne i samhället vid fuktig asfalt och inga skitdäck.

men just greppet vid torrt väglag är nog inget att bekymmra sig för, värre är det med bilister som tappar avgassystem utan att plocka upp skiten :huvet

Tack för tipset om "a twist of the wrist", onekligen intressant.

Kom ner till Linköping under sommaren, står du som funktionär under en av våra träningar (tisdagar) får du köra på trafiksäkerhetsutbildningen (aka gatåkning) som är på torsdagar (se lmsroadracing.se för datum) :tummenupp

bandagar är säkert jättebra men säker inte nåt om den aktuella vägens grepp..
Det används skitasfalt och lägsta budgivaren vinner kontraktet på asfalteringen.
Haft små släpp i totalt normalt tempo inne i samhället vid fuktig asfalt och inga skitdäck.

men just greppet vid torrt väglag är nog inget att bekymmra sig för, värre är det med bilister som tappar avgassystem utan att plocka upp skiten :huvet

vad grundar du det på, egna erfarenheter? de som lämnar det lägsta anbudet brukar väl oftast alltid få göra jobbet det e la därför man tar in anbud. hur många i sverige är det som lägger asfalt om man bortser från de engelska zigenarna?

alla jobb som görs med skattepengar ska upphandlas.dvs den billigaste får det (till en viss gräns) men det kanske är värt att betala lite extra för att få bättre hållbarhet.
När man inte ens kan köra en bil i en rondell utan att den kasar rakt fram får det väl anses vara fel på asfalten när nästa rondell inte har några problem alls.
Att vägarna håller nåt år innan dom faller sönder till ett skick sämre än innan dom asfalterades om skriker inte kvalitetsjobb.

Beklagar om du är asfaltläggare och känner dig nöjd med dina insatser.:Bugar

Last edited:
alla jobb som görs med skattepengar ska upphandlas.dvs den billigaste får det (till en viss gräns) men det kanske är värt att betala lite extra för att få bättre hållbarhet.
När man inte ens kan köra en bil i en rondell utan att den kasar rakt fram får det väl anses vara fel på asfalten när nästa rondell inte har några problem alls.
Att vägarna håller nåt år innan dom faller sönder till ett skick sämre än innan dom asfalterades om skriker inte kvalitetsjobb.

Beklagar om du är asfaltläggare och känner dig nöjd med dina insatser.:Bugar

jag kör truck på carlsberg:rofl:rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP