Hur bra är Halvarsons ryggskydd?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
finns ett som är ganska mjukt och ser ut som det är vofflat..

kan det verkligen vara bra?
ska inte ryggplattor vara hårda?

försäljaren sa att det var ett av de bättre ryggskydden

aGGeLiTO skrev:

Misstänker att du menar Halvarsson Track. Det var det skyddet som vann Bike:s senaste test av ryggskydd och om du söker lite på forumet kommer du hitta mycket info om det, de flesta tycker det är ett bra ryggskydd...

aGGeLiTO skrev:

"Ryggplattor" ska kanske vara hårda, men ryggskydd måste inte vara det. Viktiga egenskaper varför jag valde det:
-täcker stor yta
-mjukt=följsamt/formbart
-Biketestet

nackdelarna:
-möjligen blir det lite väl varmt
-penetration, dvs om något spetsigt träffar ryggen. Jag tror då för min del att det är kört i vilket fall, mer troligt att man slår i något mindre spetsigt, snarare en sten, ett räcke, en trädstam, och då hade Track bra värden eftersom det fördelar kraften på ett bra sätt.

Det viktigaste är nog att det sitter bra, annars kanske man lämnar det hemma. Prova med skinnstället på!

Jag har ett Halvarsson Track som jag är skitnöjd med :tummenupp men jag har funderat på en sak om man skulle landa med ryggen mot en kant typ trottoarkant eller ett vägräcke håller det verkligen lika bra som ett hårt skydd mot sånna smällar?

jag skulle aldrig våga ha en sängmadrass på ryggen.. :D

aGGeLiTO skrev:

Har ett Halvarsson Track, tycker det sitter kanon. Nackdelen skulle kunna vara att den är lite varm, men kör man så här års så är det ju en fördel. :tummenupp
Halvarsson Track vann som sagt Bike:s test av ryggskydd också, ett stort plus i kanten. :)

DB skrev:
Jag har ett Halvarsson Track som jag är skitnöjd med :tummenupp men jag har funderat på en sak om man skulle landa med ryggen mot en kant typ trottoarkant eller ett vägräcke håller det verkligen lika bra som ett hårt skydd mot sånna smällar?

Jag har testat att gå med ryggen först in i en A-stolpe på en merca (frontalkrock i 80) med ett trackryggskydd och kan bara säga att det absorberade smällen föredömligt. Hade ju inte hög mysfaktor med jag är glad att jag klarade det helt utan skador på ryggen.

Den enda fördelen med ett hårt skydd är om du får översträckning bakåt ex kasar med ryggen först in i en lyktstolpe fast då är ju risken stor att det är skit samma.

Indigo skrev:
Hur som helst det är jäkligt fult..

Ähh det är ju coolt med honungskaka på ryggen :hihi

Borsiin JR skrev:
Jag har testat att gå med ryggen först in i en A-stolpe på en merca (frontalkrock i 80) med ett trackryggskydd och kan bara säga att det absorberade smällen föredömligt. Hade ju inte hög mysfaktor med jag är glad att jag klarade det helt utan skador på ryggen.

Den enda fördelen med ett hårt skydd är om du får översträckning bakåt ex kasar med ryggen först in i en lyktstolpe fast då är ju risken stor att det är skit samma.

Det låter ju bra, vann ju testet i Bike också så visst kan man lite på det! :tummenupp

Det verkar ju sitta skönare än de hårda skydden. men det jag tycker är konstigt är hur själva smällen/träffen fördelar trycket. Jag har bara känt på det och böja det var ju inte så svårt direkt. Konstigt det där, men blev det bäst så blev det.

Ja jag är nöjd med mitt i alla fall. Som sagt lite varmt men det är ju förståeligt då det är såpass tätt. Enda jag kan påminna mig som strulat lite var att spännena hamnade i armhålan någon gång då de var feljusterade och skyddet satt lite löst.

Utseendet spelar väl INGEN som helst roll på ett ryggskydd i alla fall? Du kör ju knappast med det synligt ändå?

Snackade med en Brandman för ett tag sen som berättade om en mc-olycka han hade hjälpt till på.......Killen som körde hade ett hårt ryggskydd......Inte ett sus om vad det var för märke, men det hade gått sönder och bitar hade tryckts in i ryggen på honom :( :( Vet inte om det är sant men man vet ju aldrig.... :va Har själv ett Halvarssons som jag e supernöjd med......
Ha det/Danne

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...