Hur blir man en bättre mc-förare?

När ämnet är uppe!

Jag jobbar (jobbade, är ju hojlös nu) som sagt på bromsningarna nu.. jag är ny på motard och lider av lite halvpissig balans och ett alltför lätt bakhjul.. jag käner att det finns så mkt mer att ge och vågar anta att jag spänner mig för mkt för att hålla emot, vilket givetvis är fel.. Problemet är att kjag inte får till ett bra knäknip. Jag fokuserar på det men känner ändå hur mkt av kraften som landar i styret.

Kom på att man kanske skulle träna broms med en hand på styret, då MÅSTE man ju avlasta allt från händerna och därmed få ordning på kroppen.. Finns nån baksida med det eller tvingas man (som jag hoppas) in i en position som blir korrekt och går att bevara även när båda händerna ligger på styret?

Mkt blev förvisso bättre när jag styvade upp gaffeln, men det är bara en del av problemet..

Nån proffsig sak som har bra svar, eller bra övningar?
 
Finns väl knappast några genvägar till att bli en bättre förare?
Kör mycket och ofta i alla möjliga situationer och väderlek.
ÖVA ÖVA ÖVA:fatta!
 
Kör skitfort hela tiden så hinner du passera situationer som kan bli farliga, innan de blir farliga!
 

Vill du bli en bra, snygg, snabb eller säker förare?

Tror jag svarar C, säker på den frågan... Men å andra sidan, lite snyggare skulle det inte skada att bli, så ge mig gärna tips om det med :tummenupp




Ska man utvecklas måste man utmana sig själv, ge 110%. Gör man det så kommer man träffa den bit man inte hanterade och då rasar man!" Han ansåg att man under träning skulle rasa relativt ofta, annars körde man på säkerhet, vilket hämmar utvecklingsfarten.

Jag tog kortet med en polare, och han berättade att han aldrig kört snabbare än 120 km/h med bilen. Först blev jag imponerad, men å andra sidan, killen kör inte bra (bil), varför jag började fundera. Jag tror jag måste hålla med din tränare där lite, man måste prova för att lära. Med detta inte sagt att man måste köra 200, annars lär man sig inte, men å andra sidan, kan man bromsa från 200 till 0 kontrollerat, borde man inte kunna göra detsamma från 120-0. Eller är jag ute och cyklar. Nu tillåter förvisso inte min (nakna) cykel några sådana hastigheter, men jag försöker provocera min cykel lite grann för att jag ska se vad som händer. Häromdan regnade det ute, och jag gav mig fan på att prova hur det känns när bakhjulet släpper (jag kan inte bromsa mig till ett släpp då jag har ABS). Så i 15 km/h gav jag lite extra gas, och nog fan släppte det. Det kändes lite läskigt, men å andra sidan kändes som att jag hade kontrollen, samt att jag behöll lugnet och släppte bara gasen. Det är lite sånt jag vill lära mig, för jag sticker inte under stolen med att det är kul att gasa, även om de flesta på detta forum ändå skulle anse att jag är en riktigt kyckling (vilket de gärna får göra, så långt i min mognad har jag kommit).

Tilläggas kan även att jag fuskat lite genom att skaffa ABS (tror även det var ett tecken på självinsikt, tillsammans med valet av naken hoj som gör att man blåser av i högre hastigheter än 150). Men som sagt, fort gär det ändå ibland, framförallt från låga hastigheter upp till strax under 100.

Fortsätt med tipsen, ett jag tagit åt mig är kurserna på SMC, anmälde medlemskap idag, så fort jag fått mitt medlemskap bär det av mot Tuvängen.
Tack för er hjälp!

/Magnus
 
Ett bra men tråkigt, dock realistiskt, tips är att fråga sig själv:

vet jag vad som väntar bakom nästa krön?:näsblod Om svaret är nej (o det är det) backa av på gasen o tat lugnt. Åk hem och boka bantid.
 
"...hålla med din tränare där lite, man måste prova för att lära. Med detta inte sagt att man måste köra 200, annars lär man sig inte, men å andra sidan, kan man bromsa från 200 till 0 kontrollerat, borde man inte kunna göra detsamma från 120-0. Eller är jag ute och cyklar. Nu tillåter förvisso inte min (nakna) cykel några sådana hastigheter, men jag försöker provocera min cykel lite grann för att jag ska se vad som händer."

"Det kändes lite läskigt, men å andra sidan kändes som att jag hade kontrollen..."

"Men som sagt, fort gär det ändå ibland, framförallt från låga hastigheter upp till strax under 100."

Fortsätt med tipsen, ett jag tagit åt mig är kurserna på SMC, anmälde medlemskap idag, så fort jag fått mitt medlemskap bär det av mot Tuvängen.
Tack för er hjälp!

/Magnus


Tuvängen och Rörken kan du åka på ändå, vill du ha rabatten är det bara att skriva ut kvitot på att du betalt så ÄR du ju faktiskt medlem!

Ang. taktiken att ge 110% för att passera sin gräns och utvecklas därifrån vet jag inte om det ska appliceras i hastighet, skadorna blir så trista i 200. Det är däremot min tro att som du, prova att provicera fram ett släpp vid regn, och därigenom lära sig kontrollera det. Den dag du får det oprovocerat så är det en för dig van situation, och därmed inte en överdrivet farlig sådan. Kan man gasa, bromsa och svänga sin motorcykel ohämmat så kan man fokusera på trafiken, spårval eller kringvarande hojar (vid race) och därmed bli bättre.


Glöm aldrig... det går att göra sig riktigt illa under 100 också!

Kör hårt men försiktigt :tummenupp !
 
Last edited:
Motstyrning - jag hade inte en susning om vad det var när jag började köra, vet inte varför man inte lär sig det i trafikskolan. Det underlättar eller möjliggör kurvtagning i högre hastighet.

Motstyrning, eller push pull teknikk

Det legges det stor vekt på i Norge, hadde 4 timers kurs i sving teknikk på en gokartbane og fikk testet det skikkelig og ved oppkjøringen til sertifikatet må du bevise (prova) at du kan dette !

Synes det er litt underlig at dere ikke har dette i opplæringen i Sverige !

Legger ut denne linken fra Norske MC journalen !

Håper den kan være til glede selv om dere må lese norsk

http://www.mcjournalen.no/teknisk/tksvingteknikk.htm
 
Last edited:
Ett bra men tråkigt, dock realistiskt, tips är att fråga sig själv:

vet jag vad som väntar bakom nästa krön?:näsblod Om svaret är nej (o det är det) backa av på gasen o tat lugnt. Åk hem och boka bantid.

Ett tips till, som göller även när man kör bil: Tänker du :undrar om jag hinner om då ska du inte försöka köra om för då äe det redan försent :gnissla
 
Det som gör den bästa föraren är erfarenhet.. Banteknik i all ära men det är milen bakom styret som ger säkerhet..

Segelflyg är mitt andra stora intresse och där handlar det om tid.. Oavsett hur mycket jag kan teoretiskt, så kan det aldrig mäta sig med ett par tusen flygtimmar..
 
Mycket bra redan sagt. Har några egna rutiner/regler.
1. Träna broms på rak väg. Regelbundet.
2. Träna broms i kurva. Regelbundet.
3. Lyft blicken långt fram. Sök utgången av kurvan med blicken.
4. Ta höjd i kurvan och nå apex sent eller inte alls. Ger dig längre sikt och därmed bromsmarginal.
5. Håll hyfsat jämn fart. Att tokgasa på raksträckor på kurvig väg ökar risken för missbedömd hastighet in i kurva.
6. Tänk motstyrning genom att trycka med innerhand inte dra med ytterhand.
 
Många talar om detta med motstyrning... Kan någon vara snäll och förklara vad detta innebär för en oinvigd
 
Hett tips är att öva på en skraltig crosshoj på nån muggig grusväg någonstans. Lär dig parera släpp, lär dig hur hojjen uppför sig. På grus känns allt mycket vingligare och släppen kommer mycket snabbare. Kör du omkull i 25 km/h på nån grusplan nånstans med en redan repig hoj så gör det inte så mycket.

Och det är kul! Skitkul!
 
Bara genom att ställa frågan har du kommit lång väg. Det är nog fler som borde reflektera över sin egen förmåga. Jag är själv nybörjare och vet ännu inte var mina gränser går. Man måste nog gå kurser, läsa material, och framför allt testa själv.

Och vad gäller hastighet så finns det ju en bestämelse som ännu så länge inte tillåter oss att köra fortare än 110 km/h på svenska vägar.

Om du vill testa dra på lite mer, och känna hur hojen beter sig i högre hastigheter osv. så rekommenderar jag att du hänger på dom street och stuntkvällar som Bikerbitch anordnat på Barkarby. Det har varit en hittils, och förhoppningsvis blir det fler. Då kan du kräma på allt du är värd :)

Och som några redan sagt. Var misstänksam mot allt och alla. Även om en incident inte är ditt fel så är det tyvär så att det är du som gör dig illa mest.

Kolla av däck, bultar, oljenivåer, bromsar etc. lite då och då.

:tummenupp


Kanonlänkar... tack, dom hade jag missar.

Flaggar för dessa länkar också:
http://www.vv.se/filer/27656/Presentation_Mc-OLA_Tylosand.ppt
http://www.vv.se/filer/27656/Skaderisker för motorcyklister (VTI 2007).pdf


.
 
Last edited:
Bara jag och "Starstriker" som rekomenderar grusväg?
Detta med "motstyrning".
Förklaring: När du svänger med hjälp av styret, så svänger du underdelen av cykeln genom att flytta däckens anliggningspunkt från lodlinjen.
Cykeln strävar efter att fortsätta rakt fram, pga tröghetslagarna.
Resultatet blir att svänger du höger med styret, så laäggs hojen ner åt vänster.
Med moderna sporthojar kan man köra ganska effektivt utan att ha koll på detta.
Vi som kryssar runt på äldre hojar med mer touringmässiga egenskaper (trögstyrda klunsar) behöver armmuskler för att byta spår inom rimlig tid..
Alltid underhållande att se blåbär på senaste värstingen klättra runt som Tarzan på hojen, desperata efter att nå ner med knät i backen, utan insikt om hur man svänger en hoj.
Hänger ut röven gör man när frigången inte räcker till.
Vingla runt krökarna hängande som en segelbåtsgast/burkslav på en hoj som lutar åt fel håll (överdrivet) för att inte köra av i innerdiket är bara löjligt.

Kom på en nackdel med att köra mycket grus.
När man sedan fresta lite på asfalt, så gäller det att se till att hålla fötterna på fotpinnarna.
Har själv klantat till det ett par gånger när det släppt genom att ställa ut foten framåt.
Funkar utmärkt vid "speedwayställ" på grus.
Med touringstövlarna (bra fäste!) på asfalt känner man sig som cirkusryttarna som studsar från sida till sida på hästen.
Men å andra sidan har det kanske hållt mig på hjulen.
 
Jag har ett bra citat jag hörde från en vän,

"Blir du lite rädd, då går det för fort"
 
Är nydanad mc-cyklist, inte på långa vägar torr bakom öronen. Min fråga till alla er (erfarna) piloter, hur blir man bättre på att framföra sitt fordon? Att nöta mil förstår jag, det håller jag på med, men mer? Eller tänk såhär, vad utav det ni vet idag, som ni lärt er längs vägen, önskar ni att någon hade sagt till er när ni vara lika nya i kläderna som jag är. (Nej, jag är inte full....)


Jag körde min första bankörning förra året. Kände mig mycket säkrare som förare efter det. Man lärde sig mycket som att det går bromsa senare, lägga ner mycket mer än jag trodde innan (vågade). Ska köra nu på lördag igen och hoppas lära mig ännu mer. Samt att det är bland det roligaste som finns :tummenupp .
 
Utöver alla kloka svar så ser jag att du bor i Stockholm. Ge dig in i stan och kör. Med de små marginaler som gäller i Stockholmstrafiken får man många möjligheter att öva reflexer, uppmärksamhet, osv.
 
Jag tror erfarenhet är nyckeln... åk så mycket du kan, till o från jobbet osv... boka så mycket banåka du har råd med, det är inte bara lärorikt utan j**ligt roligt oxo, du kommer utnyttja hela däcket och inte ha den där sista centimetern nytt däck på sidorna ;) Räkna iskallt med att bilister,hästar mopeder och allt annat löst folk på vägarna är ute efter att döda dig ;)

Nackdelen med o ha åkt bana är väl att man tycker det är brutalt tråkigt på landsväg så fort rakan är längre än ett par hundra meter...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top