Hur blir man en bättre mc-förare?

2947315 Jag fattar inte hur folk som inte kan motstyrning gör i kurvor, går de överhuvudtaget svänga på nåt annat sätt i farter över 50?

Ja måste ut o prova lite sen...
Pröva, ladda i 200 och dra styret åt vänster i en vänsterkurva.
 
Jag fattar inte hur folk som inte kan motstyrning gör i kurvor, går de överhuvudtaget svänga på nåt annat sätt i farter över 50?

Ja måste ut o prova lite sen...

Snackade med en polare som tagit lappen nyligen och han sa att han lutade sig mot kurvan så antagligen var det en omedveten motstyrning han gjorde.

Jaja, vad är en bal på slottet
 
Pröva, ladda i 200 och dra styret åt vänster i en vänsterkurva.

Ja, då kommer jag svänga åt höger, jag vet, det jag menar, hur fan gör de som inte kan motstyrning o inte fattar vad det är? :va

:D

Snackade med en polare som tagit lappen nyligen och han sa att han lutade sig mot kurvan så antagligen var det en omedveten motstyrning han gjorde.

Jaja, vad är en bal på slottet

Antagligen... men e de så svårt att förstå att de e en motstyrning man gör när man lutar sig mot kurvan o trycker lite på motsatt sida så att säga..

ääh whatever... ja bryter ner min hoj me motstyrning när ja krypkör fanimej :yoparty
 
Last edited:
Bara jag och "Starstriker" som rekomenderar grusväg?
Nope, jag rekommenderar också grusväg! Var med på gruskurs med min fd hoj, en SV650, för ett gäng år sedan. Är inte "bästa" hojen för grusväg, men man kan köra grusväg med sportigare hojar och när man fattar att det inte är farligt, då har man både lärt sig massor och kan "stå ut" med nån grusväg då och då (istället för att vända o ta en annan väg) eller till och med tycka att det är kul!
Helst skulle jag vilja köpa mig nån mindre off-road-hoj för att leka och lära mig på grus, vilket jag förstås rekommenderar andra att göra.
På en kurs med SMC fick vi även öva på att låsa framhjulet (mkt kort förstås)! Otroligt läskigt och det tar ju verkligen emot, men det var himla nyttigt att få uppleva att man kan "rädda sig" ur en situation då framhjulet har låst ifall man släpper bromsen snabbt. Det gäller alltså att inte få panik och låsa både sig och bromsarna, slappna av!
Allt är lättare sagt än gjort, men övning ger färdighet...!

:)
 
Last edited:
Alla styr med motstyrning.
Men man måste vara medveten om vad man gör för att kunna utnyttja hojen.
Framhjulslås är inga problem så länge man kör rakt fram.
Lagen borde ändras så att alla måste börja med en slit-och-släng offroad!
 
Bästa tipset jag fått är att aldrig "frysa".

Ibland när man gasat för mycket på en raksträcka så närmar sig kurvan alldeles för snabbt, den fina shit-vad-fort-det-går hur-ska-jag-klara-kurvan känslan kommer. Om man då får småpanik och bromsar för länge så åker man rakt ut i terrängen, eftersom man inte kan svänga när man bromsar hårt. Låter löjligt men det är en vanlig mc-olycka.

Lösningen är givetvis att bromsa först och sedan tvinga sig att släppa den och bryta ned cykeln och svänga
+ att titta dit man ska åka (inte ut i terrängen mao). Det går alltid att svänga lite tajtare.
 
Har suttit och funderat lite på tipset om att man skall ut och köra mycket för att få erfarenhet... Det stämmer säkert men jag tror inte att det bara räcker med att "köpa hoj, hoppa upp, köra 2000 mil" så är man en duktig förare.
Om så vore fallet skulle ju MC-Poliserna vara gudar på hoj vilket jag (efter att ha lyssnat och läst) inte har uppfattat.

Ska mängdträning fungera måste det finnas en tanke i det man gör.
Jag som tex är en återfallsåkare trodde för en månad sedan att jag kunde köra MC. Nu efter 4 gånger på gokartbana inser jag hur lite jag kan och förstår varför jag var så trött i armarna =)
Nu gör mängdträningen nytta för nu gör jag rättare eller mindre fel kanske man ska säga.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top