Hur blir man bra på högskoleprovet?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Jag känner nu at jag har vaknat ur mitt halvkomiga tillstånd och vill ta tag i den lilla spillra som jag kallar liv. Då jag slarvade en del på gymnasiet så har jag inte de betygen jag vill ha, även om de duger till mycket för det. Så då är ju högskoleprovet en lösning för sådana slörövar som jag.

Jag har gjort fyra försök innan med varierande seriös anda och har inte nått dit jag vill på poängskalan, därav den simpla frågan. Hur blir man bra/bättre/bäst på HP? Det måste ju finnas olika knep, strategier och annat som gör att man kan bli bättre, menar jag... :gnissla

Vet att det finns ett företag som sysslar med en kurs, som är just för högskoleprovet, kommer dock inte på vad den heter, tror det kostade typ 1000 spänn, och om man inte höjde sitt snitt så var man garanterad pengaran tillbaka, har jag för mig?

Återkommer när jag hittat nån länk eller liknande!

//Björn:)

Jag känner nu at jag har vaknat ur mitt halvkomiga tillstånd och vill ta tag i den lilla spillra som jag kallar liv. Då jag slarvade en del på gymnasiet så har jag inte de betygen jag vill ha, även om de duger till mycket för det. Så då är ju högskoleprovet en lösning för sådana slörövar som jag.

Jag har gjort fyra försök innan med varierande seriös anda och har inte nått dit jag vill på poängskalan, därav den simpla frågan. Hur blir man bra/bättre/bäst på HP? Det måste ju finnas olika knep, strategier och annat som gör att man kan bli bättre, menar jag... :gnissla
Öva på gamla prov.. Läs engelska böcker, lär dig vektoranalys.

(Okej, vektoranalys har du kanske inte så stor nytta av, men resten) :banana

www.gamlahogskoleprov.se har alla gamla högskoleprov för utskrift och sen kryssar man i sina svar där och får provet rättat. Riktigt smidigt och dessutom gratis. Sen är en uppfräschningskurs i matte bra om det var länge sedan du läste matte i skolan. Ordkunskap är nyttigt och www.ordprov.se kan man fördriva tiden med.

//103rätt

Jag är tveksam till "knep" och "metoder".. Istället blir mitt tips: Läs böcker. Massor med böcker. Vilka böcker som helt egentligen, kanske inte Kalle Anka pockets men i princip vad som helst funkar.

Gör gamla prov på tid så du vet hur det kommer vara att göra högskole provet. Annars så tror jag ändå det är ett rätt svårt prov att plugga till.

Det är lätt att plugga på det man tycker är roligast dvs det man e bäst på, lägg istället tid på det du är sämre på dvs det tråkiga...

Gör gamla prov.
Högskoleprovet är inte svårt, det som förvirrar folk (och får dem att tappa tid) är svarssättet.

Så gör gamla prov och läs böcker, orddelen kan vara knepig, så ska du se att det går bra. Kolla också på www.vhs.se för att se kraven för att söka olika utbildningar.

Så ja, här är sidan jag pratade om,

www.2komma0.com

Såg också att dom har en 2dagars intensivkurs :tummenupp

//Björn
Är det så bra som de lovar kan det vara värt att testa på kanske :va

www.gamlahogskoleprov.se har alla gamla högskoleprov för utskrift och sen kryssar man i sina svar där och får provet rättat. Riktigt smidigt och dessutom gratis. Sen är en uppfräschningskurs i matte bra om det var länge sedan du läste matte i skolan. Ordkunskap är nyttigt och www.ordprov.se kan man fördriva tiden med.

//103rätt
Bra länkar! Speciellt ordprovet för där kan man hämta poäng, vilket jag behöver :gnissla

Gör gamla prov.
Högskoleprovet är inte svårt, det som förvirrar folk (och får dem att tappa tid) är svarssättet.

Så gör gamla prov och läs böcker, orddelen kan vara knepig, så ska du se att det går bra. Kolla också på www.vhs.se för att se kraven för att söka olika utbildningar.
Jag känner mig rätt bekant med sätter provet är uppbyggt på och tid har jag överflöd av när jag skriver. Jag har skrivit 1.5 så helt kass är jag inte, men jag behöver 1.8 för att kanske komma in på programmen jag siktar på men helst 2.0 för att vara helt och hållet säker då det skiftar lite från år till år :död

Hur fungerar det här med hp + arbetslivserfarenhet? Måste man ansöka om det speciellt eller kommer man automatiskt med i den kvoten när man söker universitet?

Last edited:
Jag känner mig rätt bekant med sätter provet är uppbyggt på och tid har jag överflöd av när jag skriver. Jag har skrivit 1.5 så helt kass är jag inte, men jag behöver 1.8 för att kanske komma in på programmen jag siktar på men helst 2.0 för att vara helt och hållet säker då det skiftar lite från år till år :död

Skall du bli läkare eller vad?

Att höja sig från 1,5 till 1,8 är inte lätt och att nå 2,0 kräver stort flyt med orden. Sist jag skrev fick jag 103 rätt med 31 på ordprovet och då har man 18el19 av 20 på de andra delarna, med ett 35 på ordprovet så sitter det så hett efterlängtade 2,0 där.....

Se till att födas smart!

det var ju ett bra och eftertänkt svar måste jag säga :D :yoparty

Det handlar nog mycket om smarthet,
men som sagt, allt går att läsa sig till och plugga sig till,
det tar bara sin lilla tid.
Det viktigaste är nog att du verkligen går in för det, och tar tag i det och
bestämer dig för hur du skall gå till väga för att klara av det du vill,
lägg upp det på ett bra sätt, hör runt lite med andra som du vet är
lite mer hajj på det där om du känner att du är lite bakom flötet!!!
kommer gå skitbra ska du se!!
LYCKA TILL!!! :tummenupp :pannkyss

Skall du bli läkare eller vad?

Att höja sig från 1,5 till 1,8 är inte lätt och att nå 2,0 kräver stort flyt med orden. Sist jag skrev fick jag 103 rätt med 31 på ordprovet och då har man 18el19 av 20 på de andra delarna, med ett 35 på ordprovet så sitter det så hett efterlängtade 2,0 där.....
Nja inte läkare kanske, men psykolog. Det verkar dock vara lika svårt som att bli läkare, så antagligen får jag väl nöja mig med att bli något som alla kan bli, typ ingetgör ;)

Nja inte läkare kanske, men psykolog. Det verkar dock vara lika svårt som att bli läkare, så antagligen får jag väl nöja mig med att bli något som alla kan bli, typ ingetgör ;)

Psykologprogrammet kommer man ju lugnt in på med 1,8 om man inte är kräsen med att universitetet skall ligga nära ens hemstad. Det är bara att önska lycka till på HP...

Vilket datum är det man skriver högskoleprovet? Är sjukskriven januari ut så jag behöver sysselsätta mig med ngt.

Edit: jag googlade fram det. 5 april och 25 oktober.

Jag kom just in på Psykologprogrammet i Uppsala med 1,7 (97 rätt) på Högskoleprovet (och fem års arbetslivserfarenhet). 1,7 brukar ju också vara gränsen för att kallas till det prov- och intervjubaserade urvalet till Läkarprogrammet på KI.

Innan HP ändras lönar det sig mycket att vara bra på ordförståelse eftersom det utgör 40 av de 122 poängen. Själv hade jag 38 rätt på den delen första gången jag skrev och det tackar jag många timmar med P1 och ett genuint intresse för språk/ord för.

Tror som någon tidigare skrev att det är svårt att snabbt förbättra sig väsentligt. Är man helt hopplös på NOG-delen tror jag däremot att det går att läsa/plugga sig till bättre poäng just där genom att ta hjälp av någon av alla de underverk som erbjuds på Nätet för att få bättre HP-resultat.

Annars:

http://www.sr.se/cgi-bin/sidor/index.asp?programID=2332&nyheter=

Min uppfattning är att det kanske är lättare att komma in på 180 p civ ing på Chalmers eller KTH, men defintivt inte lättare att komma ut än det är på läkar-eller psykologlinjen

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti