Hur blir man av med "kryp i knät"?

Jag håller på som värsta elitidrottaren här halva nätterna men det hjälper fanimej inte. Två sekunder efter att jag lagt mig ner och stängt gluggarna så börjar skiten igen. :mad:
Inatt sov jag inte alls :näsblod

Lider själv av detta, intensiteten ökar/minskar periodvis.
För mig funkar detta:
Ingen motion på kvällen (efter kl 19).
Innan du går till sängs hoppa in i duschen och skölj av benen med kallt vatten.

Åfan, ni har alla problem Jag trodde jag var ensam om vardagsprobbs.
Titt som tätt så händer något förunderligt. Någonstans bak på ryggen, ner en bit finns en ringmuskel som har en tendens att tuta till:va Detta efterföljs av ett krampaktigt framstötande ljud från en annan ringmuskel placerad mitt i ansiktet. Ett kort "hah" upprepas 7-22 gånger:mad: Vilka piller ska man äta då? :knapra

Jag har fått det förklarat för mig att det där beror på att skinnet i nacken krymper när man kommer up i ålderns höst. Detta göra att när man böjer sig fram så dras skinnet på ryggen upp och således dras ringmuskeln isär och ett tutliknande ljud framskrider följt av oftast hög entusiasm.
När skinnet sedan "sätter" sig igen så är det inte säkert att det hamnar i utgångsläget utan en sk analflik kan uppstå. Denna analflik fösvinner oftast av sig självt nästa gång man böjer sig fram så det är inget att oroa sig över. Detta beteende är oxå orsaken till varför analfliken är så sällsynt och svårfångad av media.

Jag har problem ibland på kvällarna när jag sitter still eller när jag har gått och lagt mig. En sak som funkar ganska bra är att stretcha lår, vader, ljumskar och glutten.

.

Hur stretchar du denna?:3freak :crash

Inte så svårt ju!

stretch-5.jpg

Fler övningar:

http://www.nordicgym.se/traningsguiden/stretch.asp

Men för min del brukar krypet i benen släppa om jag strechar ut ljumskarna. Det känns som att stelheten stryper blodtillströmningen (syretillförseln) och då kryper det i benen.

.

Erbjuder bara en lösning på sömnproblemet, bli skitpackad! Jag brukar alltid kunna somna jävligt gott titt som tätt varsomhelst när jag är ordentligt packad.

Ja... knäet sitter ju på benet? Vi kan ju alltid döpa om det till "restless knee" om du vill...? :tummenupp

Jag har mina problem mest i höfterna och lite ner på låren....
jag vet inte om det fortfarande kallas för just "restless legs" men det är exact samma symton.. hjälper enbart med rörelse.. har inte heller varit till läkaren.. än... måste nog gå dit snart...

hmm nu kommer jag antagligen att få halva sporthoj på mig...

men det hjälper faktiskt... eftersom man koncentrerar sig på ngt annat och sen blir man väldigt avslappnad och kan somna gott..:tuttar

Visst låter det som RLS ;)

Karakteristiskt för RLS är krypningar som lokaliseras till underbenen mellan knäna och fotlederna. Inte sällan sitter de även i låren.

För dig som vill veta mer:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2924
http://www.restlesslegs.nu/

Till trådstartaren: kolla så du inte har hjärn- näe förlåt (en liten journalgroda där)järnbrist, kontakta din vårdcentral.

*host* Det där sista kan jag inte bekräfta men mot huvudvärk hjälper det att ligga :fakta...säger era tjejer något annat så ljuger dem :tungan.

Edit: Njutningsmedel som alkohol och nikotin kan vid långvarigt bruk ge myrkrypningar i benen.

Gör test:

http://www.apoteket.se/rd/d/5469/a/9958&t=2242&print=true

Jag har problem ibland på kvällarna när jag sitter still eller när jag har gått och lagt mig. En sak som funkar ganska bra är att stretcha lår, vader, ljumskar och glutten.

.

:gnissla Blanda svenska och latin så där, gluteus eller sätesmuskeln ska det va :pannkyss .

Last edited:
:gnissla Blanda svenska och latin så där, gluteus eller sätesmuskeln ska det va :pannkyss .

:ajjabajjaapp app... han måste ju oxå specificera VILKEN gluteus han vill strecha... minimus, medius, eller maximus! :näsblod :fakta

tack för svaret... som sagt har misstänkt det länge...

och för att fortsätta på mitt tidigare spår så håller jag fullkomligt med..: fungerar BÄTTRE än vilken huvudvärkstablett som helst... ;P
(fast det beror väl på hur bra killen ifråga är i sängen... ibland har man råkat ut för att det har varit så förbannat dåligt att man FÅTT huvudvärk av det... )

:ajjabajjaapp app... han måste ju oxå specificera VILKEN gluteus han vill strecha... minimus, medius, eller maximus! :näsblod :fakta

tack för svaret... som sagt har misstänkt det länge...

och för att fortsätta på mitt tidigare spår så håller jag fullkomligt med..: fungerar BÄTTRE än vilken huvudvärkstablett som helst... ;P
(fast det beror väl på hur bra killen ifråga är i sängen... ibland har man råkat ut för att det har varit så förbannat dåligt att man FÅTT huvudvärk av det... )

:gnissla Jag gissar ju aldrig så skriva ut det utan att vara säker på vilken han menar (han skrev ju bara "glutten" vilket i mina öron står för gluteus) gör jag inte, bara konstaterade att man icke ska blanda :fakta

Kronisk huvudvärk med andra ord, peppar peppar inte råkat ut för det:näsblod

:

:gnissla Jag gissar ju aldrig så skriva ut det utan att vara säker på vilken han menar (han skrev ju bara "glutten" vilket i mina öron står för gluteus) gör jag inte, bara konstaterade att man icke ska blanda :fakta

Kronisk huvudvärk med andra ord, peppar peppar inte råkat ut för det:näsblod

:

Jo jag håller med..(app var riktat mer mot honom än mot dig.. sry om det var tlite fel... :) inte blanda -inte bra.. (gäller för övrigt sprit oxå när vi nu ändå är inne på ämnet)

och var glad för det... inte kul..:gnissla men men, nu är jag gift och lycklig!!! :tuttar :D

Neee

Ni har fel allihop!

Felet avhjälpes med att man strör färska löv över det "krypande" stället och väntar till det slutar krypa... då stirger man upp och slänger alla löv!

:tummenupp

Förklaring:
Latmaskar gillar löv och således kryper ut å käkar

2-4 öl o lite mat brukar få mig att dåsa till rätt bra när ja behöver somna tidigt.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden