Hur banda 2 hojar på 1 släp???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet att ämnet varit upp för många ggr redan, men...

Jag känner mig säker på att banda upp 1 hoj på släp (även om jag fick stanna 2 ggr på 2,5 mil senast igår för att det rörde på sig och höll på att släppa).


Nu till frågan:

Jag vill kunna ta med flera hojar, och då uppstår problemet att vinkeln från de yttre styrhalvorna ned till spännpunkten blir så brant (se bild) att den knappast kan hålla hojarna utåt, utan endast nedåt vilket jag har svårt att se att det ska räcka för en säker transport.


Hur gör ni som är vana vid det där?
 

Bifogat

  • 2_hoj_1_släp.JPG
    2_hoj_1_släp.JPG
    8.2 KB · Visningar: 234
Jag tycker det är smidigast att ställa en fram och en bak. På så sett får man jämn vikt på släpet.
Tre hojar = två fram och en bak.
Fyra hojar = två fram och två bak.
Sista konststycket klarade vi bara av på ett bilsläp :) men tre funkar på ett mindre släp.
(edit) Naturligtvis fäster jag cyklarna med 4 spänband
 
Jag tycker det är smidigast att ställa en fram och en bak. På så sett får man jämn vikt på släpet.
Tre hojar = två fram och en bak.
Fyra hojar = två fram och två bak.
Sista konststycket klarade vi bara av på ett bilsläp :) men tre funkar på ett mindre släp.
(edit) Naturligtvis fäster jag cyklarna med 4 spänband


Men hur få ni till spännpunkten från de yttre styrändarna?

Bandet går ju i stort sett rakt ner och då känns det som att de kan ramla inåt för minsta lilla.

Det enda jag kom på som känns säkert är att banda båda inåt där vinkeln blir bra, och sen bygga nåt att fästa i gaffelbenen eller styrkronorna som pressar isär hojarna för att hindra dem från att falla inåt. Men det känns lite hål i huvet att behöva göra så!
 
Har mest kört crossar på släp, då bukar jag ställa dem åt varsitt håll. Blir ju trångt med styrena annars. Och om jag inte har något ställ till framhjulet brukar jag ställa det i ett hörn så det inte flyttar på sig.
 
Ingen skillnad mot att spänna fast 1 hoj som 2 :tummenupp

Jo, om man inte har ett superbrett släp är det det.. 1 hoj står i mitten av släpet och går att spänna nedåt/utåt på båda sidor..

Med hoj hamnar de yttre styrändarna mkt längre ut och spänns därför nästan rakt ned och knappt utåt alls.. Där känns det som att de riskerar att rasa inåt släpet..

Har jag tur nu har jag fått tag i ett släp med dubbel lem-höjd, och då blir det annorlunda..

Men alla som kör 2 hoj på vanligt släp spänner alltså så att de bara drar yttersidan i stort sett rakt nedåt? Och det räcker?

CBR:en är jag inte så rädd om så länge den inte ramlar av flaket.. Men SuperDuken känns trist om man sätter repor i för en transportskada!
 
Men hur få ni till spännpunkten från de yttre styrändarna?

Bandet går ju i stort sett rakt ner och då känns det som att de kan ramla inåt för minsta lilla.

Det enda jag kom på som känns säkert är att banda båda inåt där vinkeln blir bra, och sen bygga nåt att fästa i gaffelbenen eller styrkronorna som pressar isär hojarna för att hindra dem från att falla inåt. Men det känns lite hål i huvet att behöva göra så!

Jag har köpt ett grej man fäster i styret, typ denna som biltema har.
Vet inte hur brett ditt släp är men är det smalt så det känns som två i bredd är för mycket, så rekommenderar jag att ställa en cykeln mot bakdelen av släpet. Skulle släpet vara för kort för två cyklar efter varandra så ställ cyklarna lite snett med rumpan.
 
Jag har köpt ett grej man fäster i styret, typ denna som biltema har.
Vet inte hur brett ditt släp är men är det smalt så det känns som två i bredd är för mycket, så rekommenderar jag att ställa en cykeln mot bakdelen av släpet. Skulle släpet vara för kort för två cyklar efter varandra så ställ cyklarna lite snett med rumpan.

Hade en sån nu när jag körde hem CBR:en.. Bra i sak, men framhjulet gled faktiskt ändå. Iofs hade jag bara den och spände inget annat, så jag kostade på mig att stanna för det var inte så långt.

Men SuperDukens styre är rätt brett..

Ställa ena hojen bakåt kanske funkar, tycker spontant att det känns läskigt. Fast du har nog rätt, då kan man ju vrida rumporna på dem lite bara och sätta nån enkel distans så de inte studsar ihop.

:tummenupp
 
Fäst i gaffelbenen ovanför undre gaffelkronan så blir det skaplig vinkel, även på ett litet släp.
 
Gör gärna en liten träställning som precis får plats inne i släpet på bredden med fint urtag för båda framhjulen.

Detta kommer göra att hojen inte kan åka i sidled och sedan ramla vilket är det vanligaste felet som händer på släp.
 
Gör gärna en liten träställning som precis får plats inne i släpet på bredden med fint urtag för båda framhjulen.

Detta kommer göra att hojen inte kan åka i sidled och sedan ramla vilket är det vanligaste felet som händer på släp.

Precis funkar mkt bra, då spänner man framhjulet rakt ner i släpet och med hjälp av tex Biltemas, Duells styres spännare. Då kan inte hjulen glida heller och den lägger sig inte. Samt att spännbanden kommer ut från kåporna så man inte skadar dem.

Vill man inte hålla på o snickra kan man köpa en sån här:

http://www.fridsalls.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=424
 
Har man bobbiner och Y-klykor på depåstödet är det mycket smidigt att använda det. Dels är det lätt att spänna fast hojen själv eftersom den står stadigt medan man jobbar men det håller också balansen på hojen under färd. Som du säger är det ett problem med de branta vinklarna, du kan dra gaffeln i botten och det är ändå lätt att vicka hojen i sidled.
 
Perfekt vore ju att ha en justerbar klyka att sätta mellan gafflarna på hojarna (se bild) så att de istället trycks isär. Då räcker det ju med att dra de båda inåt mot varandra!
 

Bifogat

  • 2_hoj_1_släp_klyka.jpg
    2_hoj_1_släp_klyka.jpg
    1.7 KB · Visningar: 1,125
Last edited:
Så här kan det se ut, trångt å gött...
T o R till Kemora ca 150mil:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0175 mini.jpg
    IMG_0175 mini.jpg
    92 KB · Visningar: 260
  • IMG_0174 mini.jpg
    IMG_0174 mini.jpg
    89.5 KB · Visningar: 234
Så som du ritat blir perfekt. Komplettera bara med remmar som stabiliserar i bakdelen.:tummenupp
 
Med två hoj på litet släp blir det inget bra utan cykelställ pga den branta vinkeln på spännbanden. Tyngden på draget blir dessutom onödigt mycket om man surrar längst fram.

Här en egen konstruktion, låna?
 

Bifogat

  • IMG_0028.jpg
    IMG_0028.jpg
    133.1 KB · Visningar: 125
  • IMG_0032.jpg
    IMG_0032.jpg
    137.5 KB · Visningar: 263
Med två hoj på litet släp blir det inget bra utan cykelställ pga den branta vinkeln på spännbanden. Tyngden på draget blir dessutom onödigt mycket om man surrar längst fram.

Här en egen konstruktion, låna?

Faktiskt sant det går bra att ha dom längst fram dock så är det bättre om tyngden är fördelad, iofs så väger mc inte så mkt.

Glömde tillägga att hjulklämmorna går att skruva fast i underlaget där man vill ha dom.

Ditt cykelställ ser bra ut enda jag kan tänka på är att olika mc är olika breda så det hade varit bättre att kunna justera mellanrummet mellan dom samt att det håller fälgen på 2 punkter medan hjulklämman på 3punkter(mer belastning på 2punkter innebär ökad risk för skev fälg vid felaktig fastspänning.

Annars bra svetsat :tummenupp
 
Med två hoj på litet släp blir det inget bra utan cykelställ pga den branta vinkeln på spännbanden. Tyngden på draget blir dessutom onödigt mycket om man surrar längst fram.

Här en egen konstruktion, låna?

Ser super ut..

Jag ska mäta och testa lite, känns det osäkert så lånar jag gärna om det inte krockar med dina transporter :).

Tack för erbjudandet! Det blir en räkmacka i sommar :tummenupp
 
Med två hoj på litet släp blir det inget bra utan cykelställ pga den branta vinkeln på spännbanden.

Satan vilket snyggt ställ du snickrat ihop. Själv har jag kört med en enklare variant tillverkat av fyrkantsrör och tattarsvetsar.
Har fungerat klockrent under 3 säsonger.
 

Bifogat

  • DSC_3109_small.jpg
    DSC_3109_small.jpg
    105.9 KB · Visningar: 270
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top