Hur banda 2 hojar på 1 släp???

Satan vilket snyggt ställ du snickrat ihop. Själv har jag kört med en enklare variant tillverkat av fyrkantsrör och tattarsvetsar.
Har fungerat klockrent under 3 säsonger.

Där är det!

I mina ögon trycks hojarna nästa bara nedåt, och hålls knappt sidledes alls.. Där känns det som att de kan börja flexa åt sidorna och kunna rasa pga det. Står det verkligen stabilt sådär?

Satan vilket snyggt ställ du snickrat ihop. Själv har jag kört med en enklare variant tillverkat av fyrkantsrör och tattarsvetsar.
Har fungerat klockrent under 3 säsonger.
Nja, bilderna ljuger lite, var lite knepig svets att få ihop 1,2mm rör med 4mm plattjärn, tveksamt om de skulle klara en röntgen. Hade jag själv hållt i handtaget hade det garanterat blivit bom.
Men du glömmer berätta om din emminenta motviktskoffert...

Står det verkligen stabilt sådär?
Skämtar du? :)
Det står stadigt som berget. För att undvika en eventuell fadäs med ett spännband som hoppar bort el liknande så har jag kompletterat med ett par mindre band i aktern. Då finns det dessutom ingen risk att bakdelen kan hoppa i sidled. Overkill kan tyckas, men hellre det än en tippad hoj.

Kultrycket på mitt ekipage är åt helsike så jag har en "likkista" längst bak som motvikt. Där kan man stuva undan depåstöd, bensindunkar, elverk o dyl.

Jag instämmer med föregånde skribent. Ibland drar jag även en rem runt bakfälgen, rakt bakåt för att undvika att bakdelen "slinter åt sidan" om det skumpar mycket eller regnar så att underlaget blir halt!

\m/

Jag surrar ett spännband tvärsöver båda sadlarna med en handuk som skydd och sen ett snabbband från typ fotpinne fästet eller nåt ut till nån låg punkt på vardera sida och ett imellan hojarna i samma punkt ca,funkar både med och utan depåstöd och oavs släp eller buss.
kör mellan 500-700 mil om året och aldrig vält nån hoj

Men hur få ni till spännpunkten från de yttre styrändarna?

Bandet går ju i stort sett rakt ner och då känns det som att de kan ramla inåt för minsta lilla.

Du kan spänna i undre gaffelkronan istället. Då hamnar du både längre in, samt lägre ner, vilket ändrar vinkeln på bandet. '

Det då går till och med att ställa hojen så nära ytterkanten att kåpan hänger ut om det skulle behövas..

Dessutom stöttar ju även det bakre spännbandet en hel del i sida, vilket flera redan nämt..

/ Micke

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back