Hur börja luta i kurvor?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Hej - är nu inne på min fjärde elev på ett par år. Killen har bilkörkort, är en bit över 30 och har kört moppe i yngre år.
Vi har kört ett par längre (2tim) lektioner på kurviga vägar och han har även kört på körskola.
Problemet är att han inte vågar luta hojen i kurvorna - svänger det lite på en 70-väg så är tempot snart nere i 55, tom 45 ibland. Har kört före honom, han säger att det känns bra men lutningen blir inte bättre.
Någon som har tips om hur man vänjer honom vid att luta - en stor rondell att köra flera varv i skulle kanske vara bra, men det faller på andra trafikanter. Träna på en stor parkering kanske, men svårt att hitta tomma sådana.
Eller är det bara att traggla vidare och låta honom vänja sig i eget tempo?

Med risk att upprepa mig från tidigare trådar i ämnet.

Boka en KNIX med din elev. Om det inte går, börja gå igenom och öva enligt sitta-titta-sväng. Blick och motstyrning kräver förankring, fötter långt bak på pinnar och kläm knä mot tank innan resten.

Bromsövningar kan hjälpa. Bromsa då till stillastående från successivt ökade hastigheter. Förankrar man inte rätt blir det stökigt med broms.

Lyft blicken och titta dit man vill. I kombination med att sitta fast med benen, spänna bålen och vara avslappnad i armarna bör säkerhetskänsla infinna sig och lutningen kommer av sig själv.

Öva på och få eleven att förstå motstyrning kan hjälpa om den är av analyserande typ. Kanske är det så att poletten trillat ner av sig själv och eleven hanterar riktningsförändringar ändå?

Last edited:
Som SwePace sa, Knix. Går inte att köra gokartbanor utan att luta, inte ens i den långsammaste gruppen.
Har han problem med att slappna av på hojen? Vad jag har sett av mina "elever" har det varit huvudproblemet, hoj känns jävligt otäckt när man spänner sig.
Sedan är såklart säkert blicken ett problem med, tittar han för nära går det långsamt och det går så långsamt att det inte blir nån lutning.

Som ovan nämnt. Tror inte alls spec mycket på Knix i detta fall, otippat va? :hihi

Han kämpar mot den naturliga instinkten att inte luta mer än 10-15 grader, Miggen känner väl igen sig :fakta

Snabbaste botemedlet? Miggen hamnade på bönpallen bakom en såndär skogstokig bombare som körde 45 graders lutning i dubbla och trippla hasitghetsgränsen :brinnerup

Därefter trillade polletten ner kvickt, vid minsta osäkerhet, luta mer :tummenupp

Har han åkt och lutat? Spjärnar emot?

Vågar du åka med honom?
Isf kan du ju klämma på armar för att kolla om han bara kör med styret och vita knogar. Att han får testa med att bara hålla med tumme och pekfinger, gärna bara höger sida i vänstersvängar. Du ser också och kan påminna om gas och blick, även ”tynga” lite mha din egen kropp.

Rätt vad det är släpper den mentala spärren…eller inte.

Och sätt honom på din bönpall och kör kurvig väg i hyfsat tempo så han får en känsla för hur det känns. Gjorde nytta för en polare jag övningskörde med för en massa år sedan.
Funderar på det, för att känna just om han spjärnar emot. Åka med honom gör jag inte - hans hoj är för liten (GSR600) för oss båda 190cm-gubbar (egentligen är den något för liten för honom, men det kan jag inte göra något åt)

Med risk att upprepa mig från tidigare trådar i ämnet.

Boka en KNIX med din elev. Om det inte går, börja gå igenom och öva enligt sitta-titta-sväng. Blick och motstyrning kräver förankring, fötter långt bak på pinnar och kläm knä mot tank innan resten.

Bromsövningar kan hjälpa. Bromsa då till stillastående från successivt ökade hastigheter. Förankrar man inte rätt blir det stökigt med broms.

Lyft blicken och titta dit man vill. I kombination med att sitta fast med benen, spänna bålen och vara avslappnad i armarna bör säkerhetskänsla infinna sig och lutningen kommer av sig själv.

Öva på och få eleven att förstå motstyrning kan hjälpa om den är av analyserande typ. Kanske är det så att poletten trillat ner av sig själv och eleven hanterar riktningsförändringar ändå?
Har pratat just motstyrning, var blicken skall vara osv men jag får en stark känsla av att han tittar tre meter framför hojen för att upptäcka grus o annat. Har försökt förklara att det inte är någon vits att vara livrädd för grus, det är ändå försent att undvika om man ser det så nära inpå. Men.... får hoppas att körskoleövningarna får det att gå bättre - han har bokat ganska många kommande veckor

Funderar på det, för att känna just om han spjärnar emot. Åka med honom gör jag inte - hans hoj är för liten (GSR600) för oss båda 190cm-gubbar (egentligen är den något för liten för honom, men det kan jag inte göra något åt)
Jag kan förstå din motvilja men hojen är för liten hur?
Motormässigt? Krävs ju inga hastigheter för det vi talar om. Är den mindre i mått än t ex bandit 600/1200 som väl väger lika och har samma mått?
Edit; Jag menar att banditerna ligger i samma spann vikt/mått, inte effekt. Ok, GSR något nättare.

Kör en ”Dum, dummare.” Filma helst eventet, så vi kan komma med adekvata tips!

Last edited:
Jag kan förstå din motvilja men hojen är för liten hur?
Motormässigt? Krävs ju inga hastigheter för det vi talar om. Är den mindre i mått än t ex bandit 600/1200 som väl väger lika och har samma mått?
Edit; Jag menar att banditerna ligger i samma spann vikt/mått, inte effekt. Ok, GSR något nättare.

Kör en ”Dum, dummare.” Filma helst eventet, så vi kan komma med adekvata tips!
Han sa att den kändes lite skum när vi körde på ojämnt asfalterad väg så jag provkörde - inget fel på hojen, men för mig som sitter bra på mina hojar kändes den ganska liten - svårt att peka ut något särskilt, men sitthöjden är markant låg och styret (standardstyre) mer nära mina knän. Dvs låg sittposition, och kort mellan sadel o styre. Min Aprilia är ingen jättestor hoj, men om du tittar på min profilbild så är armarna mer framåt än på hans GSR

Vad tror du om att skicka ut hen i en kurva med mycket grus i?
Lutning bör komma automatiskt då bara det finns lite mer än styrfart :näsblod:rofl

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back