Hur övertygar jag min kompis

Sen när skulle jag bära ansvar för andra människors handlande?
Oavsett hur mycket folk blir övertalade kan du inte komma ifrån att dem gör sina egna val här i livet och dem får man själv ta ansvar för.

Förstår ditt tankesätt och det funkar på "Langa inte sprit, tänk om den du langar till bla bla bla" men nu snackar vi vuxna människor.

Vart har du läst att du ska bära ansvaret?
Det handlar om något helt annat..

jag började min karriär på en dt50r -92, vidare till en dt125r -03, till en suzuki gsx600f -88, till en szr660 -98 & är 19år..
det jag menar är att låt karl testa lite hojjar snart hittar man något man gillar. visst jag älskar att åka fort, t.o.m. lite fortare än fort & ändå äger jag en hoj med 48hästar :va
men man lär väga för-/nackdelar & testa lite innom hojvärlden, det går jue alltid att sälja den där trötta "skuggan" om nått år, månader eller kanske veckor.

I vilket fall kan vi bli ett grymt sevärt par. En kille på en gammal smutsig "jordfräs" och en annan på en kromsläde med en vändradie som en finlands färja. :D

Reagerade mest på att han skulle köpa en hoj som han inte visste ett jota om mer än att han tyckte den var snygg. Men när jag sökte lite på google och hittade en del tester(bl a http://expressen.se/motor/tester/2.469/1.103758) på hojen så tror jag han lugnade ner sig lite. :-)

Last edited:
Be han kolla på Black Widowen ist.. den är till och med sexigt i rätt ljus ;)

I vilket fall kan vi bli ett grymt sevärt par. En kille på en gammal smutsig "jordfräs" och en annan på en kromsläde med en vändradie som en finlands färja. :D

Vilken tror du är bäst brudmagnet? en smutsig jordfräs eller en kromglidare?
Hur många köper inte en sporthoj bara för att impa på brudarna?

Låt polaren köpa kromsläden och lära sig köra en säsong i lugn o ro. De kan vara roliga på grusväg, de också.

Be han kolla på Black Widowen ist.. den är till och med sexigt i rätt ljus ;)

O när han sen säljer den o köper sporthoj så är det jävligt skönt att kunna säga : VAD VAR DET JAG SA ????????:D

Äntligen håller min bästa kompis på att mc-kort och det ska blir riktigt roligt att ha någon att åka med. Problemet är dock att han verkar helt såld på att köpa en Honda Shadow 750. Detta utan att ha kort än och ens att provköra åbjäket. Det enda han går på är utseendet och han verkar knappt ens veta något om hojen.

Hur f*n ska man få honom att inse att man inte kan åka runt på en kromsläde och istället köpa något som man kan svänga med. Ju mer jag gnäller och trackar på honom detså mer bestämd verkar han dessutom bli.

Har ingen vidare koll på glidare men är inte Honda Shadow lite av en tjejhoj?

glidar-prylar tycker jag hör till hemmet för okristliga aktiviteter efter midnatt (eller före), silicone etc.

du får helt enkelt ta i med hårdhandskarna, eller berätta om vad väg-piraterna kommer göra med han när de får tag i han, om han åker slö honda-glidare, kommer ju inte kunna sticka ifrån vägpiraterna på streetfighters. utan få tvångs-ställa-upp på en sån här grej:

(och så letar du fram en bild på en man som blir påsmackad i rajjan av en brud med strapon, samtidigt som han tvingas suga en polis-penis vid ett shaskigt vägmotell. + att du klistrat in hans ansikte på stackars snubben i mitten)

(tyvärr hade jag ingen sån bild att bifoga i tråden heller..)

vill din polare hamna i sån situation kanske?

Äntligen håller min bästa kompis på att mc-kort och det ska blir riktigt roligt att ha någon att åka med. Problemet är dock att han verkar helt såld på att köpa en Honda Shadow 750. Detta utan att ha kort än och ens att provköra åbjäket. Det enda han går på är utseendet och han verkar knappt ens veta något om hojen.

Hur f*n ska man få honom att inse att man inte kan åka runt på en kromsläde och istället köpa något som man kan svänga med. Ju mer jag gnäller och trackar på honom detså mer bestämd verkar han dessutom bli.

Dra upp det ekonomiska, det funkar...

Och då menar jag inte försäkringen för den tänker få nyblivna förare på... ;)

Säg till honom att när han tröttnar om tre månader och vill byta hoj så förlorar han förmodligen ett par tusenlappar i bytet och om han då tröttnar på nästa hoj lika fort, ja då är det mer pengar i sjön. Dra helt enkelt med honom ut på en roadshow - det brukar vara ett gäng såna om året - när han tagit kortet så han får provköra ett gäng. Tjata inte om glidare och sånt utan säg bara till honom att inte köpa nånting han inte har provkört. Det blir sällan bra.

Om det inte fanns sporthojar skulle jag nog läga ned det här med mc eller köpa cross. Att bara lungt glida runt är ju inte så där överdrivet kul.
Men många säger ju att man växer ifrån det men jag tvivlar.

Ouppfyllda drömmar dör aldrig, medan uppfyllda drömmar tynar bort rätt kvickt. Så om du nu forcerar honom till att köpa en sporthoj så kommer han inte bli lika lycklig med den som han varit om han valt själv. Då kanske han byter till glidare sen efter ett halvår. Efter en veckas skrapande med fotplattorna i asfalten så kommer han ångra att han slängde ut alla slantar på den där glidaren. Han kommer att bli mycket olycklig, få självmordstankar och djupaste ångest (se Munch's tavla "Skriet").

Vidare får han söka terapi, tvingas till bläckplumpstester där han kommer se sporthojar och en massa onämnbart i bläcket, innan han slutligen lyckas skrapa ihop slantarna till det absolut värsta i sporthojsväg. För NU, nu ska det kompenseras för all ångest och för liten snopp och allt vad det nu kan vara, och nu ska han också visa kompisen (främst DIG) vad en sporthoj är. Du kommer först och främst att bli frånåkt, och sen kommer han köra ihjäl sig i nästa kurva. :D

Nä, bespara dig och kompisen det där eländet. Bättre att han får köpa sig sina drömmars Shadow, köra av sig det första ruset, inse fakta på egen hand och sedan gå och köpa rätt hoj nästa gång. För seriöst, jag hävdar att det är så! Man vet inte vad man vill ha förrän man kört ett tag. Så låt karln göra som han vill!

Last edited:
Äh.

Glidare är mysiga, bara de har vridmoment som en traktor.
Polarn har en Shadow 750 och det absolut sunkigaste med den är att styret är typ 150cm brett. Det tar i tanken när man svänger fullt.

Yamahas Dragstar eller Warrior är i så fall betydigt roligare, de går till och med att "åka fort" på (kanske inte med mätinstrument men i upplevelse).

Dessutom är 9 av 10 sålda MC glidare så att försöka säga att det är fel är ungefär som att säga att Apples iPod är kass.
Alla som fattar nåt vet att det är sant men man kan inte påverka en förvirrad massa.

Vem sa att det inte går att smiska grus med en glidare och glida med en offroadare?:va
TRäffa grann-gubben på en liten stig ute i skogen förra sommaren, han kör en yamaha wildstar( Eller nått liknande glidare-böle på +200 kg). Inga problems sa han:D , sen att han är lite som han är kan väll inte hjälpas.
Låt han prova lite olika hojar och vill han fortfarande ha en shadow oavsett varför, låt han köpa en. Det här snacket om att "byta kompis" låter bara idiotiskt, det är typ som "byt mamma/flickvän om hon inte vill att du kör hoj"
Vänner är väll viktigare än att hela tiden få köra precis som du vill?

Ja har nu haft min CBR600F i lite øver en vecka nu. Jag ångrar inte direkt køpet men skulle inte ha emot en lite lite mer sportigare. R-modellen t.ex.
Provsatt en ny CBR600RR -07 før nåra dagar sedan och den kændes mkt roligare æn min =)
Blir denna hojen ændå sæsongen ut, sedan får jag se vad næsta køp blir.

Låt polaren køpa hojen och sedan får han ångra sig nær han fått prova en sportigare =)

Ja och nej. VT600 kan väl räknas in i den kategorin men rätt tilltuffad så duger den åt många killar också. En VT750 är definitivt inte en utpräglad tjejhoj. Den är riktigt mysig att glida runt på. Måste vara en av dom tystaste och lenaste mc-motorer som någonsin byggts. Vill din kompis ha en sån tycker jag inte du ska hindra honom. En del vill ha glidare, vad är det för fel med det? Skulle du skämmas över att visa dig ute med honom så är du ingen riktig kompis... Stötta honom, låt han komma fram till vad som är bäst för honom själv. Han lär inte förlora några pengar på att köpa en sådan heller, så det är lätt att byta senare om det skulle visa sig att han vill.

Tror inte du bejöver oroa dig. När han väl fått köra nåra cycklar kommer det att ordna sig. Brorsan var insnöad på glidare, men ju mer han övningssörde började han luta sig frammåt. Det sluta med att han köpte en Blackbird:yoparty

Äh, låt honom köpa vad han vill ffs. Han har rätt till sin åsikt, ångrar han sig så är det ju bara att byta till nåt sportigare...

Visste att han skulle köpa första hojen han kollade och idag var vi iväg och kollade på en Duke2 och den blev det.:tummenupp Han verkar dessutom helnöjd även om han inte kört på den än.

Slutet gott allting gott. :D

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back