Hur övertygar jag min kompis

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Äntligen håller min bästa kompis på att mc-kort och det ska blir riktigt roligt att ha någon att åka med. Problemet är dock att han verkar helt såld på att köpa en Honda Shadow 750. Detta utan att ha kort än och ens att provköra åbjäket. Det enda han går på är utseendet och han verkar knappt ens veta något om hojen.

Hur f*n ska man få honom att inse att man inte kan åka runt på en kromsläde och istället köpa något som man kan svänga med. Ju mer jag gnäller och trackar på honom detså mer bestämd verkar han dessutom bli.

Har ingen vidare koll på glidare men är inte Honda Shadow lite av en tjejhoj?

Jag har en kompis som körde en 750 Shadow som nybliven mc-förare.
Lät honom testa min burk och efter det så köpte han en ny hoj i sportigare utförande.

Inte för att min mc är så jävla fet men den är lite sportigare än 750´n i alla fall.

Citat:
"Jag vill inte köra min hoj längre"

Jag har en kompis som körde en 750 Shadow som nybliven mc-förare.
Lät honom testa min burk och efter det så köpte han en ny hoj i sportigare utförande.

Inte för att min mc är så jävla fet men den är lite sportigare än 750´n i alla fall.

Citat:
"Jag vill inte köra min hoj längre"

Jag har ju inte heller något effektmonster men det lär ju inte bli så kul om jag vill köra grusväg och han vill glida runt i stan i sakta mak. Förhoppningsvis köper han ingen innan intensivkursen som han ska gå i Västerås, för där har dom ju Kawazaki Z750 som övningshojar vilket kanske kan få honom på andra tankar. :)

Låt honom köpa en Shadow!

På tal om övertyga, funderar jag över allt MC-folk som försöker övertala sina icke hojåkande vänner och anhöriga att börja köra hoj(trode först att det var ämnet här oxå).
Varför? Tänk om personen kör ihjäl sig eller skadar sig allvarligt efter att ni har övertalat dom? Själv vill jag inte riskera att nåt sånt händer.
Dessutom så har de flesta gånger jag sett personer icke lämpade för MC-åkning så har det varit just sådana personer som blivit övertalade. Med icke lämpliga menar jag bla brist på koordination och allmän förmåga att bedömma trafiksituationer.

Så vill någon glida runt på en Shadow så varför övertyga personen att skaffa en maskin som man bara har nöje av när man piskar den och därmed starkt ökar sin risknivå?

Hur f*n ska man få honom att inse att man inte kan åka runt på en kromsläde och istället köpa något som man kan svänga med. Ju mer jag gnäller och trackar på honom detså mer bestämd verkar han dessutom bli.

Kanske körningen på en glidare passar honom bättre? Det jag dock har hört av alla jag känner som kör glidare och som startat med en "mindre" (under 1000cc) hoj är att de alla önskat att de hade köpt en större redan från start.

Låt honom köpa en Shadow!

På tal om övertyga, funderar jag över allt MC-folk som försöker övertala sina icke hojåkande vänner och anhöriga att börja köra hoj(trode först att det var ämnet här oxå).
Varför? Tänk om personen kör ihjäl sig eller skadar sig allvarligt efter att ni har övertalat dom? Själv vill jag inte riskera att nåt sånt händer.
Dessutom så har de flesta gånger jag sett personer icke lämpade för MC-åkning så har det varit just sådana personer som blivit övertalade. Med icke lämpliga menar jag bla brist på koordination och allmän förmåga att bedömma trafiksituationer.

Så vill någon glida runt på en Shadow så varför övertyga personen att skaffa en maskin som man bara har nöje av när man piskar den och därmed starkt ökar sin risknivå?
Nä han får nog hållas, verkar vara helt ostoppbar.:mad:

Varför är det så!?!? :4skrika

Att honda shadow har nått rykte om sig att vara den perfekta nybörjarhojen? :va Jag vet flera hemma som köpte en sån, tillomed en 400cc!
"nä men den e bra att ha i början , blablabla"

Fan man lär ju bli avtänd från hela mcgrejen om man går o köper en Honda jävla-shadow! :mattias

Byt kompis. Min polare har aldrig suttit på en hoj, Jag brjöd med honom på mc-mässan och nu äger han en snorgrön zx9:a och skriver i morgon!

Kanske körningen på en glidare passar honom bättre? Det jag dock har hört av alla jag känner som kör glidare och som startat med en "mindre" (under 1000cc) hoj är att de alla önskat att de hade köpt en större redan från start.

Kanske det.. Men problemet är att han knappt kört hoj överhuvudtaget så han verkar bara gå på utseendet.

Frugan min var helt såld på en marauder ( glidaremoppe ) men efter hon åkt och även fått provköra min moppe så ändrade hon sig..

Var mycket känslan av att köra sportmoppe som fick henne att ändra sig, plus att det var roligare att åka " sportigt " än att bara glida runt...

Kanske det.. Men problemet är att han knappt kört hoj överhuvudtaget så han verkar bara gå på utseendet.
Ah ok. Då ska han nog inte puttas i nån riktning alls, utan det gäller nog som sagt att att få honom att provköra lite olika modeller så att han inte köper något han är less på efter två månader, vare sig det nu är en sporthoj eller en glidare.

Jag började själv på en Honda Black Widow.. Jag skulle inte kalla den kromsläde direkt.. ett mellanting med lite mer lutning åt kråmslädehållet dock.

Tycker det är helt ok att börja med en sån hoj och trivs han inte så får han byta upp sig..
Kanj u vara bra att få trafikerfarenheter av att köra en sån hoj ett tag.. innan han köper sportmaskin.

Visst.. jag bytade efetr en säsong till en R6:a,, och efter den säsongen en ZX6R som jag har nu.. men alla är inte som jag, eller ni.

Låt de själva avgöra vad som passar dem bäst.. det är inte upp till någon annan att avgöra.
Tycker det är totalt omoget att bete sig så.. "jag kör sporthoj och gillar det, nu åste jag övertyga min polare att med köpa en sån".

Låt han själv skapa sig en uppfattning och erfarenheter.

Sen när skulle jag bära ansvar för andra människors handlande?
Oavsett hur mycket folk blir övertalade kan du inte komma ifrån att dem gör sina egna val här i livet och dem får man själv ta ansvar för.

Förstår ditt tankesätt och det funkar på "Langa inte sprit, tänk om den du langar till bla bla bla" men nu snackar vi vuxna människor.

Äntligen håller min bästa kompis på att mc-kort och det ska blir riktigt roligt att ha någon att åka med. Problemet är dock att han verkar helt såld på att köpa en Honda Shadow 750. Detta utan att ha kort än och ens att provköra åbjäket. Det enda han går på är utseendet och han verkar knappt ens veta något om hojen.

Men för helvete, alla kan ju inte tycka att det är roligt att ratta jordfräs.
Om inte din kompis vill ha en förvuxen crossmoped så får väl du byta då?

Personligen skulle jag nog heldre ha en Shadow än en DR, speciellt när man stannar för att pissa efter att ha åkt 20 mil och man fortfarande har 10 mil hem.

Oavsett hur mycket folk blir övertalade kan du inte komma ifrån att dem gör sina egna val här i livet och dem får man själv ta ansvar för.

Förstår ditt tankesätt och det funkar på "Langa inte sprit, tänk om den du langar till bla bla bla" men nu snackar vi vuxna människor.

Bara för att man är över 20 år är man inte vuxen..
Tro mig.. jag vet :)

Han syftade nog på hur han själv skulle må..
Eller du menar att du inte skulle må piss om du övertygat din polare att köra sporthoj.. och sen körde ihjäl sig?

Självklart skulle man må piss oavsett.. men jag är övertygad om att man defenitivt skulle ta åt sig mer..

Det är inte ditt ansvar heller! Men om du övertalar din bästis att börja köra hoj och bästisen hamnar under en Scania med hojen samma sommar! Hur skulle du då tänka? Eller tänk om det var din nya flickvän? Bror? Syster? Eller din myndige son?

Jag skulle aldrig försöka övertyga en vuxen nykterist att börja dricka alkohol heller!

Ja, alla gör sina val och det bör man respektera.

Sluta tjata på han. Vissa människor blir som du själv säger bara mer bestämda på att hålla vad de har sagt om man tjatar på de.
Så låt han tjöpa sin Shadow du. Han kan ju alltid byta hoj senare om han blir missnöjd. Ja OM, för tänk om han faktiskt kanske föredrar en glidare isft sporthoj...Vissa gör ju faktiskt det :P

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back