Hur öppnar börserna på måndag....?

Om avkastningen endast varit 20% under senaste 10-15 åren (gissning) hade jag nog sett över sparandet oavsett världsläget. Risken är att ni valt dyra lågpresterande fonder.

Gissning? Det är ju det jag beskrivit. Det finns dock fler parametrar men detta är inte tråden för den sortens utvikningar. Saken är den att "barnet" nu blivit vuxet i juridisk mening och vi kan för första gången agera.

Hur börsen slutar på måndag känns som en sekundär sak. Världen har gått igenom värre saker och börsen har återhämtat sig varje gång. Mina tankar går istället till de drabbade.

Om man tänker gå ur börsen skulle jag antagligen inte göra det i morgon om det visar sig att folk får panik. Risken är att det blir en överrekyl. Får börsen en kraftig rekyl neråt kan det istället vara ett bra tillfälle att gå in.

Om man lyckas rädda hem lite flis som annars bara försvinner i värdeminskning, vad hindrar att man använder en del till att stötta hjälpinsatser. Det låter ädelt som du skriver, men är det konstruktivt?

Last edited:
Även om det inte rör sig om särskilt stora pengar så är jag ganska nöjd med att ha sålt av allt innehav och blivit 100% likvid i tisdags :)

Om man vill börja handla lite med aktier, hur gör man?
Antar att jag måste starta ett konto nånstans?
Var hittar jag bra information?

Kan man överhuvudtaget köpa ett gäng bottenlåga aktier (tex japanaktier nu) för att om några år sälja för dubbla insatsen? Antagligen inte för då skulle varenda normalbegåvad människa göra så..

:90talist

Avanza.se, börja med ett minikonto om du bara vill "prova dig fram". Gratis att öppna och courtage på 9kr. Det gjorde jag i alla fall och lärde mig utifrån det och google. Har nu en kapitalförsäkring hos dem.

Den psykologiska effekten skapar säkert lite minus i början på dagen.

Men kan någon ge en rationell föklaring till varför någon annan börs än den japanska ska rasa?

Det enda logiska jag resonerar mig fram till är den enes bröd den andres död. dvs resten av världen gynnas nog mest av katastrofen i japan. Om japsarna inte kan leverera bilar, motorcyklar, mobiltelefoner osv så kommer andra delar av världen få sälja lite mer istället. Sen ska allt trasigt i japan ersättas med nya prylar vilket sätter ytterligare snurr på hjulen.

Japanerna har förvisso endel kapital placerat i övriga världen varav endel kanske kommer dras hem pga kostnader. Men största smällen landar väl på försäkringsbolagen som i sin tur brukar vara återförsäkrade hos andra bolag så viss spridning till resten av världen får vi väl där.

Jag gissar att omx30 åker ner dit den bottnat tidigare runt 1080 dvs -2% och därefter kommer börsen fortsätta tugga sig uppåt i sakta mak.

+1

I tisdags? fan är du synsk eller?

Det är nog dumt att sälja allt man har i ren panik imorgon, om inte pengarna behövs akut.
Börsen kommer svaja rejält, men det är ju inte jordens undergång....

Nej, börsen kommer inte svaja rejält... finns säkert några få köpvärda aktier pga katastrofen, men ingen idé att börja sälja av sitt innehav, om man nu inte har investerat allt i Japan :krama

Övriga börser har ju gått precis som vanligt idag.

om man nu inte har investerat allt i Japan :krama

Övriga börser har ju gått precis som vanligt idag.

Japan has a debt load almost twice the size of its total GDP. This is the worst of all rich countries. The International Monetary Fund says that in four years, Japan’s debt will equal 250% of GDP. That’s before this earthquake, which will add tens of billions of dollars to the debt.

http://globalpublicsquare.blogs.cnn...t-the-devastation-in-japan-teaches-us/?hpt=C2

Japan has a debt load almost twice the size of its total GDP. This is the worst of all rich countries. The International Monetary Fund says that in four years, Japan’s debt will equal 250% of GDP. That’s before this earthquake, which will add tens of billions of dollars to the debt.

http://globalpublicsquare.blogs.cnn...t-the-devastation-in-japan-teaches-us/?hpt=C2

Förstår inte riktigt vad det hade med mitt inlägg att göra men :rolleyes:

Ett stort debt load är nog inte hela världen, finns många som klarat sig ur värre situationer och Japan är ett rikt och civiliserat land som tjänar pengar. Dessutom tror jag att man har hyfsad uppbackning av USA... visserligen kanske inte den mest problemfria ekonomin, deras debt load är väl också ganska ofantligt.

Men man kan fortfarande investera i de här länderna :)

Tillåt mig att säga: SATAN!!! :död

Nu skulle man haft pengar :näsblod

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg