Hur öppnar börserna på måndag....?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur börsen slutar på måndag känns som en sekundär sak. Världen har gått igenom värre saker och börsen har återhämtat sig varje gång. Mina tankar går istället till de drabbade.

Om man tänker gå ur börsen skulle jag antagligen inte göra det i morgon om det visar sig att folk får panik. Risken är att det blir en överrekyl. Får börsen en kraftig rekyl neråt kan det istället vara ett bra tillfälle att gå in.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Försöker övertyga mitt barn om att sälja fonderna, eller åtminstone ta ut vinsten, så fort som möjligt vilket är imorgon. Precis fyllt myndig och det är alltså första gången det går att rädda några pengar. Pga av den ömma modern har det inte gått att samarbeta om att plocka hem vinst under resans gång, så det enda som sålts är det som denna moder genom bankens försumlighet och medhjälp stoppat i egen ficka = förlorade pengar. Tycker alldeles för stor andel av sparandet ligger i fonder och det finns varken aktivitet eller kunnande på det hållet iaf. Jag är väl mest försiktig men min gissning att nu bör man snabbt hämta hem vad man kan. Sätta på fasträntekonto utom moderns räckhåll när vi sett hur pass räntorna kommer stiga. Behöver ju inte pengarna i nuläget.

Nu gick det inte att göra idag, måste ha dosa eller göra det som kassatjänst. Man kan ju låta det insatta kapitalet stå kvar och se vad som händer. Vettigt? (Kort svar räcker).

Jag skulle lämnat pengarna på kontot, istället för panikåtgärder. Ge det några månader (i värsta fall) så lär dina/ditt barns fonder vara tillbaka på samma nivåer som innan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sju olika aktier?

Då vill jag i sådana fall slå ett slag för fonder. Förstår mig inte på att så många sitter med breda portföljer av aktier, förutom då möjligtvis för kuriosan att sitta med just aktier istället för fonder. Och för inlärningens skull möjligen.
Aktier researchar man annars stenhårt och satsar fokuserat.
Tycker jag i alla fall. Men vi har alla våra metoder, det får man inte glömma.

Jag förstår mig inte på folk som tror sig kunna researcha och analysera aktier så till den grad att dom ger andra råd trots att dom inte ens förstått värdet av riskspridning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Sju olika aktier?

Då vill jag i sådana fall slå ett slag för fonder. Förstår mig inte på att så många sitter med breda portföljer av aktier, förutom då möjligtvis för kuriosan att sitta med just aktier istället för fonder. Och för inlärningens skull möjligen.
Aktier researchar man annars stenhårt och satsar fokuserat.
Tycker jag i alla fall. Men vi har alla våra metoder, det får man inte glömma.

Det är faktiskt som du säger för inlärningens skull. För att få lite mer insikt i hur marknaden fungerar osv, därför har jag valt 7st olika varav alla är "högrisk" i stort sett och nu ser man ju hur det går :gnissla
Jag hade alla pengar i fonder tidigare men har sålt av allt och investerat en liten del av dem i aktier och resten sitter och väntar på att investeras i annat.
Men det troliga blir att det mesta går till renovering av hus och dylikt istället :död
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag skulle lämnat pengarna på kontot, istället för panikåtgärder.

Troligen det absolut bästa alternativet om det är långsiktigt och pengarna inte är "bokade" för något i närtid.

Jag kommer sitta kvar och fylla på om jag ser en signifikant nedgång.
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Var inte stora delar av fallet redan i fredags? Det återhämtar sig snabbt hursomhelst logik styr ju knappt rörelserna på börsen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skulle lämnat pengarna på kontot, istället för panikåtgärder. Ge det några månader (i värsta fall) så lär dina/ditt barns fonder vara tillbaka på samma nivåer som innan.

Troligen det absolut bästa alternativet om det är långsiktigt och pengarna inte är "bokade" för något i närtid.

Jag kommer sitta kvar och fylla på om jag ser en signifikant nedgång.

Långsiktigt och långsiktigt. När de inte har gett mer än 20% nåt under uppväxten för att man tvingas följa varenda svacka och uppgång, utan att kunna sälja när det är högt och köpa när det är lågt, är jag intresserad av att få hem den vinst som möjligen finns kvar och sätta in igen när det börjar vända upp igen. Kanske kört redan och då blir det ju att vänta. Tycker bara inte man måste följa med längst ner i varje bottenläge. Tyvärr har ju bankernas sketrans "isimagen"-tjafs varit rena skiten för oss småsparare.

Tack för era svar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fundera på eventuella skattekonsekvenser, courtage och avgifter. Finns fler skäl än bankernas rådgivning varför folk har "is" i magen. Har man hållit på ett tag inser man att det inte är lätt att gå in och ut i tid.

Om avkastningen endast varit 20% under senaste 10-15 åren (gissning) hade jag nog sett över sparandet oavsett världsläget. Risken är att ni valt dyra lågpresterande fonder.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top