Hur åker man säkrast med barn?

Är inte bara småbarn som kan somna där bak. Min polare lyckades med den bedriften när vi låg på motorvägen :) . Behöver inte nämna hastigheten men det var lite läskigt när man plötsligt kände armarna släppa och dingla i luften.

Personligen tänker jag aldrig nånsin ta med mig min dotter bakpå.
Varför ska jag utsätta henne för ännu mera fara, det finns så mkt idioter i trafiken så det spelar ingen roll hur bra jag är som förare eller hur bra jag kör.
Händer en olycka så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv.

Nää, det räcker med all annan fara barn dagligen utsätts för, fortkörande fordon vid övergångställen, rattfyllon, trimmade mopeder på cykelbanorna o.s.v. , varför tillsätta ännu mera krydda själv?

Vid 16 år får hon istället själv ta körkort och börja om hon är intresserad :-)

/Nitrous

Nitrous skrev:
Personligen tänker jag aldrig nånsin ta med mig min dotter bakpå.
Varför ska jag utsätta henne för ännu mera fara, det finns så mkt idioter i trafiken så det spelar ingen roll hur bra jag är som förare eller hur bra jag kör.
Händer en olycka så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv.

Nää, det räcker med all annan fara barn dagligen utsätts för, fortkörande fordon vid övergångställen, rattfyllon, trimmade mopeder på cykelbanorna o.s.v. , varför tillsätta ännu mera krydda själv?

Vid 16 år får hon istället själv ta körkort och börja om hon är intresserad :-)

/Nitrous
Jasså.... Vänta till 16..... Inte av den här tråden att dömma :7peta :D http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61729

Magge skrev:
Hur åker man säkrast med små barn bak på sin hoj?
Nu tänker jag mig min minsta tös som är 7år.
Ska man ha en rem runt oss bägge eller är det helt befängt?
Ska hon sitta framför?
Jag har för mig att jag läst att upp till en viss ålder så räcker det med att barn som åker med på motorcykel har cykelhjälm på sig? Stämmer det?

Jag brukar hämta min son från dagis på hojen.. Han sitter då framför mej i gång hastighet och har cyckel hjälp på sej.. Han är 4 år och vi har ca 400meter till dagis. Att jag låter honom åka så är för jag har bedömt att han cyklar snabbare och vore farten farlig så kan jag ju lika gärna ta cykeln med samt olycksrisken är minimal på den sträckan.
Min älsta dotter 10år vill åka med lite på landsväg.. I år blir det inget men jag har tillgång till ett allväders ställ och intergralhjälm i hennes storlek som självklart ska på om vi ska åka. Min mellan dotter får vänta ett par år pga att jag bedömt att hon är för liten (8år) och jag har inte ekonomi eller tillgång till något som passar henne. har hämtat henne till och från kompisar på hojen med cykelhjälm kör så i låg fart ca20kmh.
Dessutom vill jag att barnen ska kunna hålla om mej så man har "kontakt" med dem när jag kör. att spänna fast dem på något sätt tycker jag låter som rent vansinne om man klotar så är ju risken stor att barnet gör sej mer illa än om de sitter löst.
Men att åka i trafik med cykelhjälm tycker jag låter illa.

Nej nej nej

Var inte så ansvarlös och kör med så ungt barn på hojen...snälla.

Ett barn är inte moget och kan helt plötsligt släppa taget och vad händer om det sker i en fartökning/inbormsning/kurva????

Skulle du klara av att leva med att haft ditt barn bakpå och händer något för han/hon släppte taget. Ni vet väl att 7 åringar inte har fullt utvecklad syn och har inte helt koll på det här med bilar och avstånd kontra hastigheter och bedömmningen där mellan.

Jag tycker nog att barn ska vara 16 år för åka bakpå, då får dom själva ta körkort. Sen kan det hända att barn själva vill köra innan. Men då är det full utrustning i den mån det går att få tag i skydd till barnen och på områden där inga andra kan utsättas för som och deras misstag. Typ Crossbanor och dyl.

Inget skärp/sele. Ska du vara extra tyngden liggandes på henne/honom den dag du rullar runt på asfalten ner i diket med henne?

Snälla, låt bli. Säg bestämt och klart ut att hon är för liten.

ojoj....16 år för att åka där bak.....shure.....vid 12-13 år börjar barn lära sig om saker i trafiken...så som avstånds, hastighetsbedömningar....då är dom "redo"

Annars kan man låta kidsen hålla i gashandtaget eller låta dom stå på växelföraren...daa

Med risk för att få på skallen....

Min 4åring åker bakpå ca 400m till dagis. Kör inte mer än 30 och det är inom ett bostadsområde på 30väg. Han har cykelhjälp (godkänd), i väntan på en riktig.

Skulle aldrig drömma om att köra med honom på "vanlig" väg.

Jag håller med om att det inte är det mest optimala, men det är förmodligen lika farligt att cykla på cykelväg. Enda skillnaden är att alla kids med moppar som far fram på cykelbanorna saknar körkort och trafikvett. Så det är nog hugget som stucket, bara man tar det lugnt och försiktigt.

Reb0

Det finns en stol,typ en barnbilsstol som är anpassad för hojåkning. En polare till mig har en sådan till sin grabb. Han sitter fastspänd i den tror jag och det är liksom sidoskydd å grejer har jag för mig.
Vet inte om det var på Duells eller Touringbutiken han köpte den. Ska ta reda på det.

Själv så låter jag största grabben 3,5 år åka med på enduron ibland. men då sitter han framför och håller i styret. kan tillägga att det enbart körs på skogs eller grusvägar i vääääldigt låg hastighet, typ krypkörning. Givetvis har han full mundering inkl. ryggskydd.
Han kör ju själv annars på sin JR 50. Som en tok kan tilläggas. :yoparty

Minstingen 1,5 år har åxå provat på att åka lite, han ville INTE kliva av sen, det blev ett jävla liv... :4skrika

Lobo Gixxer skrev:
... största grabben 3,5 år ... kör ju själv annars på sin JR 50. Som en tok kan tilläggas. :yoparty
3,5år och han kör mc?! :3freak Nästa Valentino kanske?

Barn där bak?

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?
Jag har för mig att jag läst att upp till en viss ålder så räcker det med att barn som åker med på motorcykel har cykelhjälm på sig? Stämmer det?

Jag spänner en lagom lång packrem runt midjan på "den lille", lägger den lösa änden på min sadel och sätter mig på den. Vill man så kan man ha en så pass lång rem att man dessutom kan dra den ett varv runt låret.
Vipps så kan inte arvingen ramla av men man sitter ändå inte ihop vid en eventuell (otänkbar) olycka.
Kör lungt! /heinz

Vi har hela tiden kört med full utrustning (Airoh Integralhjälm XXS, Ufo ryggskydd, fullt ställ och handskar) samt även barnsits som kan köpas från Touringbutiken.
Tidpunkten för den första turen styrdes av hjälmen. Mitt krav var heltäckande hjälm (dvs aldrig i livet en ytte-pyttig cykelhjälm. Det behövs ingen hastighet för att skada ansiktet när man trillar framlänges. :3freak ) och att hon skulle kunna klara av att bära den. Ett barn har svaga nackmuskler.

Vårt största problem har varit att hon, liksom andra barn i liten ålder, somnar lätt. Det innebar få och korta turer. Men jo, det var värt varenda dyr krona. Leksaken och upplevelsen blir vår och inte bara min!
Det är underbart att på vårkanten även höra hennes entusiasm över vårystra motorcyklister och längtan efter att själv få ta den första vårturen. :D

Man får inga cool-hetspoäng med barnsitsen på en Ducati men det skiter jag i.

mc+barn

Magge skrev:

I Sverige gäller hjälmkrav från 7 års ålder . :fakta

(Det är ganska stor skillnad mellan de olika Europeiska länderna)

Jag använder Arioh integralhjälm för barn (lägre vikt), samt ryggskydd, jofamaställ etc. Det finns dessutom relativt mycket begagnat att köpa.

Jag har vid något tillfälle testat skidhjälm (ex även vid gokartkörning) pga den lägre vikten. Dock känns det inte lika bra, då det är stor skillnad i dämpningen. (Jag har dessutom själv provat att dra i skallen rejält i skidbacken med skidhjälm = hjärnskakning)..

Den stora (9 år) har inga problem att hålla sig fast, eller att förstå vad det handlar om. Vid lite längre turer (30 mil) är det dock sömnen som är ett problem - då får vi stanna och fika eller bada oftare.

Den lille (4,5 år) somnar däremot mycket lätt, vilket innebär att det endast blir kortare turer 1-5 mil. där jag inte kan planera några tider, utan får vara beredd på att stanna och rasta/fika när som helst

På de flesta nyare sporthojar är det stor höjdskillnad mellan förar och passagerar dyna, och den lille sitter på min dyna, vilket gör att den lilla sitter som gjuten !! :tummenupp

Det sägs även funka bra på mindre vuxna damer vid agressiv körning, ex på bana :hihi

/ Micke

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?

Ojojoj, skulle inte ens komma på tanken att skjutsa nån i bara cykelhjälm å spec inte min unge!!
som sagt sätt på henne allt som bara finns å gasa inte alls... :tummenupp

Min äldsta grabb är 4,5år och det har inte varit några problem att ha honom där bak. Men man är ju ute och åker för att han skall tycka det är kul. Och säkerheten är ju a & o framför allt när det gäller ens barn. Så självklart är det full skyddsutrustning på och lugn körning som gäller.
Vi brukar alltid sitta och göra olika handtecken till varandra för att jag skall veta att han är vaken. Sen brukar jag stanna rätt så ofta för att kalla att allt är bra. Och vill han något så slår han mig i ryggen.
Minstingen på 2,5år blir galen för att han bara får åka cross än så länge, men han får nog vänta ett par år.

Nu väntar en lång vinter och lite mer mognad av barnen. Och man vet aldrig vad :tomten kommer med .

flykay76 skrev:
Jag passerade en hojåkare med barn bakpå, som sov!!!! :eek:
I samma ögonblick som jag skulle tuta, upptäckte föraren detta själv, sträckte bak armen...
När jag var ca 10 år och åkte med min pappa, somnade jag. :näsblod

Förövrigt borde väl en hockeyhjälm med galler vara ett bra allternativ?

ksann skrev:
3,5år och han kör mc?! :3freak Nästa Valentino kanske?

He he! Jo det stämmer å man kan ju alltid hoppas...
Men eftersom han är lite kort i rocken för hojen
så får man hålla lillhojen när han ska iväg, sen går det bra.
Likadant när han ska stanna, men då gör han som han gör med cyklen, han saktar in så att han iprincip står still sen lägger han hojen på sidan så den typ står på fotpinnen. Ibland har han även lyckats med att fälla ner stödet.
Men jag ska nu i veckan sätta stödhjul på den som kommer att vinklas uppåt för att han ska slippa lägga hojen utan bara kunna luta den åt sidan utan att den välter.
Alla medel är tillåtna. :D

Han fick hojen när han var två år föresten, födelsedagspresent. Sen gällde det bara att traggla. Det tog nog 4-5 månader innan han kunde köra helt själv men det var det värt när man ser flinet i hjälmen när han drar iväg.
Sen sitter det ju en fartspärr på hojen som är steglöst ställbar och den används...
Glömde det en gång då jag själv "varmkörde" den åt grabben... Gissa om han var lycklig då ända tills han krashade... :)
Men vi sa inget till hans mor... :fatta!

OJ OJ OJ här drog man igång en debatt! Kul!
Anledningen till att jag frågade är inte att jag ska ut och bränna runt med henne långa sträckor. Utan att jag ska köra henne 400m till skolan.
Det är 300m inne i ett område och 100m på en 50 väg.
Då känns det lite jobbigt med full utrustning som ska tas på och sen av i skolan. Det får nog bli en liten moped eller crosshjälm.
Jag tror hon ska klara att hålla i sig den sträckan.
Om vi däremot skulle åka långa sträckor så får jag skaffa hela kittet till henne.
Tack för alla svar!

Lobo Gixxer skrev:
Han fick hojen när han var två år föresten, födelsedagspresent. Sen gällde det bara att traggla. Det tog nog 4-5 månader innan han kunde köra helt själv men det var det värt när man ser flinet i hjälmen när han drar iväg.
Ballt! Du fick väl rätt bra kondis av att springa och hålla i hojen då, eller hade ni andra hjälpmedel? :)

Ok..

Jag kan ju bara svara för mig själv men det verkar som om många förståsigpåare här INTE har barn själv....

Naturligtvis...när barnen är riktigt små så finns inget annat än sidovagn....(min dotter började åka hoj vid 9 månaders ålder i vagnen).

Sen...efter ett antal år så fick hon sitta med på hojen, DOCK inte bakpå före 7 års ålder just pga det faktum att hon inte ORKADE/KUNDE hålla i sig i den åldern....

Så runt 8-10 års ålder fick hon sitta bak dock ALDRIG NÅNSIN utan en rem runt oss!!
Som sagt, dom som inte har ett barn själv har inte en aning om hur lätt o fort ett barn somnar!!
Det är överlägset större risk att ett barn runt 10 somnar o ramlar av en hoj än att man ska både krascha o sen ramla över barnet ifråga!

Så, OM du ska ha barnet med bakpå så skaffa ett bälte INNAN hon/han ramlar av!

(Jag har själv, med min dotter bakpå, sett hur min kompis pojke somnade o ramlade av när han satt bakpå utan en rem eller nåt...
Lyckligtvis så såg jag att pojken somnat så just när han ramlade av så hade jag fått fadern uppmärksam på det...så han hade lyckats i stort sett stanna.Som tur var hade han breda packväskor som gjorde att pojken inte ramlade i backen...men hade pappan haft en rem runt sig o pojken då hade inget hänt...).

Ha det

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...