Hur åker man säkrast med barn?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Hur åker man säkrast med små barn bak på sin hoj?
Nu tänker jag mig min minsta tös som är 7år.
Ska man ha en rem runt oss bägge eller är det helt befängt?
Ska hon sitta framför?
Jag har för mig att jag läst att upp till en viss ålder så räcker det med att barn som åker med på motorcykel har cykelhjälm på sig? Stämmer det?

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?
Jag har för mig att jag läst att upp till en viss ålder så räcker det med att barn som åker med på motorcykel har cykelhjälm på sig? Stämmer det?

Se till att ungen har alla skydd man kan ha..skinställ,integral,stövlar,handskar,ryggskydd.Sen finns det en sorts bälte du kan ha med handtag på:=)
Hon ska sitta bak.Jag vet inte om 7 år kanske är lite för ungt?

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?

Jag blir lika upprörd varje gång jag ser en vuxen med sitt lilla barn sittandes framför sig på ett tvåhjuligt fordon. Vem riskerar att ta den största smällen vid en incident?

Nä, hon ska sitta bakom. Mitt hojintresse föddes i den åldern när jag fick åka med en gammal granne på hans hoj så för ung e hon nog inte. Kör försiktigt bara så går det bra :tummenupp

Vet att det finns / fanns en särskild sele att köpa för detta ändamål. Minns bara inte vart jag såg det.

X-up skrev:
Vet att det finns / fanns en särskild sele att köpa för detta ändamål. Minns bara inte vart jag såg det.

Men inte att spänna fast ungen i va? det är väl en sån med handtag du menar?
Kan dom inte hålla i sig själva är dom väl inte redo att åka bakpå kanske?

Magge skrev:

MEN VAFFAN......cykelhjälm :va det fattar du väl själv att det INTE kan stämma.

På med hela utrustningen...rädda det som räddas kan om en olycka skulle vara framme.

//M

Skulle aldrig låta min son åka med om han inte kunde hålla i sig själv.
Tänk om du spände fast ditt barn tillsammans med dig och du hamnar överst vid en olycka...

Nääää fyfaan..skulle aldrig kunna leva med det..........

Madhonda skrev:
MEN VAFFAN......cykelhjälm :va det fattar du väl själv att det INTE kan stämma.

På med hela utrustningen...rädda det som räddas kan om en olycka skulle vara framme.

//M

Sjukt men de står faktist tillomed i körkortsboken att barn upp till en viss ålder endast behöver cykelhjälm....

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?

Var för tusan inte dumsnål o bara kör med cykelhjälm, även om det nu är "godkänt" så låt säkerheten komma i första rummet..tror aldrig man skulle förlåta sig själv om man kör ikull och det blir ansiktsskrap, och krossad cykelhjälm och huvud(30 km räcker för det) och man förstör sitt barn för livet, skulle du själv köra med det på dig??

Helkitta ungen med SÄKRA skydd, el strunta i det helt är mitt råd!!

Last edited:
Magge skrev:
Spelar det någon roll om det stämmer? Ville du inte veta hur man åker säkrast med barn?

Jag tycker:
- Barnet sitter bakpå!
- Barnet skall nå ner ordentligt till fotpinnarna, med båda fötterna (samtidigt).
- Barnet skall vara "moget" nog att förstå att man håller i sig, utan att behöva påminnas om det.
- Använd ett bälte runt magen på föraren (och endast föraren), med handtag på sidorna som barnet kan (ska) hålla i.
- Full skyddsutrustning är en självklarhet.
- Kör FÖRSIKTIGT, överdrivet defensivt och utan plötsliga/hastiga manövrar.

EDIT: "Fotvilarna"... jag har bott i Norge för länge.

Last edited:
Beror väl lite på hur långt man ska och på vilka vägar det gäller. Visst allt kan hända när som.
Jag har kört med mina 4-åriga döttrar här i byn. Längsta sträckan har dock varit ca 2 km. Glider fram i 30-50 och dom har suttit bakom mig med ett spännband emellan. Men faan vad dom håller i sig bra ändå. Har bara haft riktig hjälm på dom, Men ska nu i vinter leta reda på utrustning till dom.
Måste finnas cross skydd till småttingar va??
Eller vad rekomenderas?
Dom har ju bara åkt två gånger men vill kunna åka lite mer nästa år.

Last edited:
Spänna fast barnet? Det står i körkortsboken hur jävla livsfarligt det är... Cykelhjälm? Herrejävlar... Åk bil!

Men hela cykelhjälms grejen handlar ju om att det är svårt att få tag på en hjälm som är tillräckligt lätt för att nacken på barnen ska klara sig. Det är lite som att välja på att skrapa huvet i asfalten eller bryta nacken, vilket kommer bli följden av att åka med för tung hjälm... Därför finns det inget hjälmkrav på barn.

Magge skrev:
Ska hon sitta framför?
1. Barn åker säkrast om dom åker med i en sidovagn. Men det är kanske inte praktiskt för alla.
2. 7år är kanske lite ung...
3. Rem är en dålig idé då du kan orsaka mer skada till ditt barn. Kan dom inte hålla i är dom för unga för att åka med.
4. Hon ska sitta bakom dig. Hon ska kunna nå fotpinnarna (kan hon inte är hon för ung).
5. Cykelhjälm är för cyklister!!! Är hon för liten för en mc-hjälm är hon fortfarande för ung.
6. Barnet ska ha full skyddskläder (jacka, byxor, stövlar, handske) på sig.
7. Man ska köra VÄLDIGT mjukt!

Och tänk på att barn lätt somnar när dom åker i/på ett fordon. Det gör iaf min grabb när vi åker bil, hade ju inte vart någon höjdare om han somnat bakpå en mc.

Började åka med min dotter när hon va 7, Nu är hon 9...men jag köpte självklart full utrustning till henne...... jag använder ett bälte med handtag på..... men tänk på att barn är nyfikna o lätt tappar konsentarationen på annat, så jag brukar ofta påpeka det för dottern. Så hon konsentrerar sig. Det hände nån gång i början att hon lutade sig ut för att se frammåt....vilket inte alls är bra. Så tänk på sådana saker....

Jag passerade en hojåkare med barn bakpå, som sov!!!! :eek:
I samma ögonblick som jag skulle tuta, upptäckte föraren detta själv, sträckte bak armen och ryckte tag i barnet. :mad:
(Ungen hängde då halvägs ur sadlen på en PanEuropean)
Detta var en syn jag ALDRIG kommer att glömma.

Jag kommer aldrig att spänna fast mitt barn då detta är helt sinnessjukt.
Vare sig vid mig eller i hojen. Detta är absolut det farligaste vid vurpa.
:kocko :dummer :4skrika

:hördu
Om inte barnet är moget nog att själv förstå allvaret ska barnet inte få åka.
(då är han eller hon helt enkelt för ung för att åka)
Små barn har ju en tendens att somna efter en lite längre åktur.
:ajjabajja

Sen tycker jag att visst kan man ta med småttingen en runda runt kvarteret, FRAM på hojen MED hjälm.

Edit: Ok, lite många smilies kanske men det var ganska obehaglig incident

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm