Hur är zx12an

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
ZX10R
Hej funderar på en ninja 12a har kollat försäkringar det verkar ok.
Undrar lite om krångel å vad de kostar med service har hört att vent just ska va dyrt.
Något att tänka på vid köp annars?
modellen ifråga är en 01a har haft den gamla zx10an tidigare å den va ja grymt nöjd med.
Antar att en 12a käkar bakdäck till frukost gör iofs allt me lite kus :banana

Tja..jag fick ut 2800mil på min -00 innan den for till hojhimlen i ett gnistregn pga ett schyrre knäskarp som avslutades med en sträng rullgrus :rolleyes:

Snabbguide:

På plusidan:
- Snabb som bara :3freak rakt fram, min gick mätaren ut (340) med lite modds ala Muzzy helsystem, K&N mm

- Bra körkomfort, inga probs att lägga en 75 mils dagsetapp på semestern, dock ett DB-glas är att föredra om man är över 180cm

- Glädjegrinet när den bara MATAR på och mätaren passerar 300km/h!! :Bugar :Bugar

Minussidan:

- Service! Bara tändstiften kostar en 400kr/st!! (kanske billigare nu?)
Krånglig att meka med, så fort man ska göra nått så måste man "hänga" ner motorn pga ramkonstruk.= kosta flis på verkstad

- Kopplingen, orginal så får lamellerna för lite olja samt att fjädarna är för klena, jag körde med Muzzys koppling= tjockare lameller, borrad korg, starkare fjädrar= :yoparty
Från -02 tror jag att Kwak fixat till problemen..

- Växellådan, men som oftast så är det handhavandefel, dock så är inte lådan lika stryktålig som Busans + att växla ordentligt är ett måste

- Bromsledningarna fram..byt till stålspunnet ASAP, dom mattas FORT

- Svänga med..visst, jag tycker den svänger bättre än Busan, men nog är dess rätta element större vägar typ E4, dock så är ju det ingen omöjlighet att lägga ett å annat knäskrap åxå :tummenupp
Fick aldrig möjlighet att ta ut min på banan så man kunde jämföra...

Förövrigt bara tanka å gasa allt vad det bara går!!
Dom milen jag hann få ut vara bara ren fröjd..hade jag inte upptäck glädjen att svänga i böjarna och "bromsa sent och luta mycket" hade det nog blitt en Panzar12 igen.... :banana :banana

Snigel skrev:
Undrar lite om krångel å vad de kostar med service har hört att vent just ska va dyrt.
modellen ifråga är en 01a har haft den gamla zx10an tidigare å den va ja grymt nöjd med.
Antar att en 12a käkar bakdäck till frukost gör iofs allt me lite kus :banana

Kolla in på:

http://www.ninjaclubsweden.com/

Snigel skrev:
Sålde min i sommras!,var relativt nöjd med den.Men kan dock inte riktigt hålla med om att det är ng vidare bra touringhoj.Själv så fick jag ordentligt ont i ryggen å röva efter bara 30mil så njae! Tyckte att man satt för högt liksom lite på tanken aja kanske är jag :kocko
Dyr som satan att serva,Unik ram därför avsevärt dyrare!
Inge vidare kul att svänga med! Visst finns det säkert dom som e duktiga på det med den också men jag upplevde det som att den är hög,därav att man/jag blir tvungen att bryta ner den i svängarna :död
Annars tycker jag att det är en riktigt snygg hoj och om valet står mellan den och busan så är det bara att go green! Busan= :zpy
Steker (nästan) allt vid rödlysena,gärna på ett hjul och det är där iaf jag tycker att den hör hemma! :yoparty

jag kan bara säga.. KÖP.. den är helt underbar.. och det går att köra fort när det svänger med den.. min är bromsad till 177 på bakhjulet och det är lika roligt varje gång man släpper loss dom

Mike skrev:
Tja..jag fick ut 2800mil på min -00 innan den for till hojhimlen i ett gnistregn pga ett schyrre knäskarp som avslutades med en sträng rullgrus :rolleyes:

Snabbguide:

På plusidan:
- Snabb som bara :3freak rakt fram, min gick mätaren ut (340) med lite modds ala Muzzy helsystem, K&N mm

- Bra körkomfort, inga probs att lägga en 75 mils dagsetapp på semestern, dock ett DB-glas är att föredra om man är över 180cm

- Glädjegrinet när den bara MATAR på och mätaren passerar 300km/h!! :Bugar :Bugar

Minussidan:

- Service! Bara tändstiften kostar en 400kr/st!! (kanske billigare nu?)
Krånglig att meka med, så fort man ska göra nått så måste man "hänga" ner motorn pga ramkonstruk.= kosta flis på verkstad

- Kopplingen, orginal så får lamellerna för lite olja samt att fjädarna är för klena, jag körde med Muzzys koppling= tjockare lameller, borrad korg, starkare fjädrar= :yoparty
Från -02 tror jag att Kwak fixat till problemen..

- Växellådan, men som oftast så är det handhavandefel, dock så är inte lådan lika stryktålig som Busans + att växla ordentligt är ett måste

- Bromsledningarna fram..byt till stålspunnet ASAP, dom mattas FORT

- Svänga med..visst, jag tycker den svänger bättre än Busan, men nog är dess rätta element större vägar typ E4, dock så är ju det ingen omöjlighet att lägga ett å annat knäskrap åxå :tummenupp
Fick aldrig möjlighet att ta ut min på banan så man kunde jämföra...

Förövrigt bara tanka å gasa allt vad det bara går!!
Dom milen jag hann få ut vara bara ren fröjd..hade jag inte upptäck glädjen att svänga i böjarna och "bromsa sent och luta mycket" hade det nog blitt en Panzar12 igen.... :banana :banana

Tokbra resumé av hojen ! Hade en -00:a Man sitter grymt bra på den
om man är lång (196 cm) Det är bara och ställa in siktet och vrida, kommer ihåg en tur med 335 på mätaren (kanske 290 verkligt) men det räckte bra ändå 285 på fyran och då matar den bra fortfarande :-) Har Gixxer 03 nu och
det matar bra + att man kan svänga men zx12 är ju lite av en sporttourer..
Prova en säsong, det va sköj och man kom ju iaf 180 mil på ett bakdäck :tungan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...