Hur är smidigaste sättet att ladda ett MC-batteri?

Det stora problemet ligger i att det inte finns vägguttag i närheten av hojen när man parkerar i varmgarage. Jag fick senast i helgen riva halva hojen för att få bort batteriet så att jag kunde ta med det in i lägenheten för att ladda. Men hade jag haft eluttag vid hojen så var polerna lätt åtkomliga för att använda krokodilklämmor eller liknande. :huvet
 
Det stora problemet ligger i att det inte finns vägguttag i närheten av hojen när man parkerar i varmgarage. Jag fick senast i helgen riva halva hojen för att få bort batteriet så att jag kunde ta med det in i lägenheten för att ladda. Men hade jag haft eluttag vid hojen så var polerna lätt åtkomliga för att använda krokodilklämmor eller liknande. :huvet

Skarvsladd! :mattias
 
Det finns förlängningssladdar till Ctec. Klipp den och sätt rätt ända på hojen och anslut andra ändan till den batteriladdare du har. Då får du en bra vattenskyddad kontakt på hojen. Dessutom blir hojen kompatibel med väldigt många här på sporthoj.
 
Jag har en CTek snabbkoppling på batteriet som ligger dragen upp till under passagerarsadeln.
Finns till och med sådana snabbkopplingar med dioder som säger om batteriet har bra spänning, och en sådan hade jag dragen till instrumenteringen på min racehoj utan generator. :hihi

De där är värdelösa, visar rött efter några dagar trots att man knappt hinner dit med laddaren innan den visar full laddning. Stressande mest. Har fastmonterade C-Tekkontakter på mina hojar med, funkar kalas som flera andra sagt tidigare.
 
Socket.jpg
Finns på t.ex. Mekonomen.
Standard 12 mm, sitter på t.ex. alla BMW.
Säkra med t.ex. 5A och vips har du både ett INTAG för laddning och ett UTTAG för anslutning av annat.

Se bara till att använda BRA stickproppar:
bra.jpg

Det finns även rent usla nämligen...:
ej lika bra från jula.jpg


Alternativ:
Dra ut externa batteripoler (remote battery terminal).
Dra ut kraftiga osäkrade kablar, då kan du köra startkablar där också.
remote battery terminal.jpg

Ciguttag?
Borde förbjudas på MC.
Tål varken vibrationer eller fukt.
En stenålderskonstruktion.
Använd den inte.
Punkt.
 
De där är värdelösa, visar rött efter några dagar trots att man knappt hinner dit med laddaren innan den visar full laddning. Stressande mest. Har fastmonterade C-Tekkontakter på mina hojar med, funkar kalas som flera andra sagt tidigare.

Den jag hade funkade utmärkt, visade oftast gult, när batteriet var nyladdat var den grön, och drog aldrig ur batteriet så den visade rött.
Antar det hänger på batteriet, då den bara lär använda polspänning för att välja färg.
 
Blev nyfiken på detta. Och kunde inte riktigt hålla mig för skratt när batteriexpressen rekommenderar att ladda batteriet varje månad! Så mycket för Batterinirvana
http://www.batteriexpressen.se/mobile/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/10-ah

det där var ju rena skiten- 10Ah batteri och max uttag på 30Ah:va!!, nää- rediga kvalitetsbatterier (Shorai Bla) är det som man skall titta efter- inte nåt jävla epa skit som kostar skjortan utan att prestera, 3 år utan att mitt batteri varit i närheten av en laddare!! bara en vettig laddregulator monterad på moppen, cellspänningen har inte driftat ett dugg över dessa 3 år- så där är skillnad på skit o äggakaga! till andra busmoppen som är under uppbyggnad kommer det definift att bli LiFeP04 batteri oxo (vem fan behöver kånka runt på 10 kg skräp!!:7peta)

//jj
 
Nu har ja inte läst hela tråden, men ctek har små sladdstumpar man kan ansluta till batteriet.:glömdet
 

Om du har en på 200 m som jag kan dra från lägenheten över hela innergården och sedan till garaget så är jag intresserad :tungan

Men annars är det som du säger, mycket smartare att förlänga 230 V kabeln till laddaren än att förlänga utgången från laddaren till hojen. Eftersom en förlängning av 12 V kabeln kommer generera ett större spänningsfall till batteriet och laddaren kommer då mäta fel på batteriet och ge sämre laddning.
 
Det stora problemet ligger i att det inte finns vägguttag i närheten av hojen när man parkerar i varmgarage. Jag fick senast i helgen riva halva hojen för att få bort batteriet så att jag kunde ta med det in i lägenheten för att ladda. Men hade jag haft eluttag vid hojen så var polerna lätt åtkomliga för att använda krokodilklämmor eller liknande. :huvet

Eget garage :mattias
 
Kan du inte köpa ett billigt bilbatteri på Biltema och ha som buffer till hojen i garaget?

Enkelt att bära upp till lägenheten och ladda vid behov.
 
Och varför ska batteriet laddas jämt och ständigt med sladdladdare.Är det dåligt och hojen inte vinner hålla det vid liv så byt där den på vinterförvaring får batteriet bortmonterat istället och förvarat inomhus med en laddning innan uppstart.Har fungerat bra för egen del och begriper inte det här knasiga underhållsladdandet i tid och otid när hojen inte körs.
 
Och varför ska batteriet laddas jämt och ständigt med sladdladdare.Är det dåligt och hojen inte vinner hålla det vid liv så byt där den på vinterförvaring får batteriet bortmonterat istället och förvarat inomhus med en laddning innan uppstart.Har fungerat bra för egen del och begriper inte det här knasiga underhållsladdandet i tid och otid när hojen inte körs.

Båda alternativen fungerar ju utmärkt. Saknas förutsättningar för eluttag är det ju bara att ta ut batteriet på hösten vid avställning och ta hem batteriet.

Jag brukade ta ur batteriet från hojen varje höst under många år för att låga laddaren köra en cykel på det för att försäkra mig om att det var fullt. Sedan kanske testa samma procedur en gång under vintern för att sedan köra en sista runda innan batteriet återinstalleras inför användning på våren. Det batteriet hänger fortfarande med efter 13- 14 år. Numera har jag en snabbkontakt på båda motorcyklarna. Smidigt att kunna flytta laddaren mellan två motorcyklar och en bil. Oftast står bilen som vinterförvaras underhållsladdningen via cigarettuttaget. Har en förlängningssladd så att man kan flytta laddaren till rätt position i garaget. Tar max 1 minut.
 
Jag har en CTek snabbkoppling på batteriet som ligger dragen upp till under passagerarsadeln.
Finns till och med sådana snabbkopplingar med dioder som säger om batteriet har bra spänning, och en sådan hade jag dragen till instrumenteringen på min racehoj utan generator. :hihi
Har en sådan Ctek med dioder = kanon!!
 
Nu har jag i vart fall lyckats komma åt batteriet och lyckats ladda det och startat igång hojen och trots att den stått i kallgarage så startade den på direkten. Full choke och den hoppade igång på mindre än 1 - 2 sekunder. Förvisso med en 10 liters dunk ny fräsch soppa i tanken. Nu gäller det bara att skruva ihop den igen så ska jag ta en första tur ut på den öländska småvägarna idag. Det ser ut att bli TOTALT VINDSTILLA! Kalmarsund ligger som en spegel och SMHI snackar om temperaturer uppåt 15 grader framåt eftermiddagen. Inget man är bortskämd med på Öland - Solen och Vindarnas Ö. :D

Nu har ja inte läst hela tråden, men ctek har små sladdstumpar man kan ansluta till batteriet.:glömdet
Exakt, något i den stilen söker jag. Har en gammal 4A billaddare från Biltema som jag köpte i mitten av 70-talet som hängt med alla år. Men eftersom MC-batteriet endast är på 12Ah så vågar jag inte köra på 4A på detta lilla batteri utan jag har en liten "Biltemaladdare" (MC-laddare) som enbart laddar 0,5A och som istället får ligga på i ett dygn. Gammal regel säger att ett batteri endast ska laddas med högst 10% av sin Ah.

37-707_xl_1.jpg


Batteriladdare 6/12 V, 400/500 mA

Eftersom jag inte har för planer på att köpa en ny batteriladdare (eftersom jag redan har två) så vore det ju bra att kunna hitta detta "små sladdstumpar" du nämner om.
 
Har en sådan Ctek med dioder = kanon!!
Kruxet är att polspänningen per cell kan variera mellan 2,07 till 2,17 Volt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator
motsvarande med 6 celler 12,42 Volt till 13,02 Volt enligt wikipedia.
Hur hög syra halten är i Biltemas underhållsfria som lätt håller 13,1 Volt nya och fulladdade, gissa ?
Det här betyder att har du fel syra koncentration, fel legeringsmetall i blyet (tex kalcium, antimon eller selen)
så visar den lille från Ctek fel. Men den lille med dioderna från Ctek säljer bra !
Har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
klippt av klämmorna och kopplat till batteriet med säkring i + plussladden.
Till laddning av batteriet och för att ladda mobil / GPS
 
Last edited:
Har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
klippt av klämmorna och kopplat till batteriet med säkring i + plussladden.
Till laddning av batteriet och för att ladda mobil / GPS
Någonting i den stilen skulle jag kunna tänka mig fast med fast anslutning till batteriet och så lägga cigarrettändaruttaget under sadeln när jag behöver ladda batteriet.

Någon skrev ovan att ciguttagen skakar sönder. :va Är det verkligen så stor risk om man lägger in ciguttaget i ex lite Gullfiber eller lite skumgummi så att det inte ligger och vibrerar hela tiden?
 
Kruxet är att polspänningen per cell kan variera mellan 2,07 till 2,17 Volt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator
motsvarande med 6 celler 12,42 Volt till 13,02 Volt enligt wikipedia.
Hur hög syra halten är i Biltemas underhållsfria som lätt håller 13,1 Volt nya och fulladdade, gissa ?
Det här betyder att har du fel syra koncentration, fel legeringsmetall i blyet (tex kalcium, antimon eller selen)
så visar den lille från Ctek fel. Men den lille med dioderna från Ctek säljer bra !
Har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
klippt av klämmorna och kopplat till batteriet med säkring i + plussladden.
Till laddning av batteriet och för att ladda mobil / GPS
Biltema?
Nä...skaffa ett riktigt batteri. Och en riktig laddare. Snåla inte in på kvalitén. Man blir bara less på skräp, då det leder till massa strul.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top