Hur är smidigaste sättet att ladda ett MC-batteri?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har det fastsatt med buntband i kåpfäste vid strålkastaren. På Triumphen. Sedan 2011 utan problem. Lindat innerslang från cykeldäck runt cigguttaget och runt stålröret som håller kåpan. För att få det sitta lite bättre med gummi-gummifriktion. Inte med metall-plastfriktion. Och sedan buntband för att dra ihop cigguttag och kåphållarröret.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
Har haft en annan typ också från Biltema på SV650S. Inte heller några problem.
Så det beror väl på vilket cigaretttändaruttag, var det är placerat, mina har ju varit skyddade av kåpan mot regn. Och hur mycket hojen vibrerar, på Suzuki SV650S och Triumph Sprint RS , inga problem.
Fotot visar en voltmeter monterad i cigguttaget på Triumphen. Cigguttaget från biltemalänken ovan sitter direkt till höger om voltmeter. Fastsatt med buntband. Körde med Voltmeter ett tag efter jag monterat strålkastarreläer och dragit 2,5mm2 kabel direkt från batteriet via reläer till hel och halvljus. För att kolla att allt funkade som det skulle.
Kjell-Co-Voltmeter.jpg
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Någonting i den stilen skulle jag kunna tänka mig fast med fast anslutning till batteriet och så lägga cigarrettändaruttaget under sadeln när jag behöver ladda batteriet.

Någon skrev ovan att ciguttagen skakar sönder. :va Är det verkligen så stor risk om man lägger in ciguttaget i ex lite Gullfiber eller lite skumgummi så att det inte ligger och vibrerar hela tiden?

Hej

Nu har jag inte läst hela tråden men skumgummi suger upp fukt (då kan du kortsluta hojens el system mm då blir det mer att meka med :7peta)


Gör det enkelt fäst 2 kablar till batteriet som du sedan kan ansluta till din så kallade laddare, Nu fram går det inte vad det är för mc :)


Vill du nu köra med vägg timer för att stänga av strömen till laddaren så finns det ju billiga för 20 kr (används till div lampor i legenheter och hus :rofl )

Har du funderat på silver tejp och ett gummi (ironi) :tungan LOL

Men lycka till :D

//Robin
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Har kollat runt hos olika tillbehörsföretag om dessa CTEK tillbehörskopplingar och köpte istället dessa via Ebay för ungefär samma summa dvs i runda slängar 150 kronor. Då fick jag dessutom en enkel "skitladdare" på köpet. Får se vad som dyker upp på posten om några veckor.

Här kommer ett långt bildkollage. :tungan Kommentarer välkomnas. :)

batteriladdare4.png

batteriladdare1.jpg

batteriladdare2.jpg

batteriladdare3.jpg
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top