Hur är Kawa ZXR750 '89-'91?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Sneglat lite på en sådan... Finns i tyskland i fungerande fräsht skick för 20 000.- . Är dom roliga? Bra förstahoj?

edit:
Var ju GANSKA längesedan jag skapade denna tråd! *se datum* Har ju hunnit köpa en 600a, förbruka, sälja och bestämma mig för ny hoj som snart köps under tiden denna har legat lååångt ner ingrävd i forumet ... :tungan

1 år och 4 månader gammal tråd rokkar :yoparty :näsblod
 
Last edited:
Finns i tyskland i fungerande fräsht skick för 20 000.-
Borde kunna få en lite nya cykel för dom pengarna i Tyskland
Jag köpte en 95 för knappt dubbla de penningarna
Är dom roliga?
I jämförelse med TT600 jag körde runt på tidigare så är den skoj, TT:n är underbart skoj att leka med den med. Ska du stunta är det inte rätt cykel, den är lite tung, det går men det är jobbigt, ska du köra på väg/bana är den ett stabilt kort, det finns både snabbare och lättare cyklar men min har funkat i ur och skur så jag är mycket nöjd.

Bra förstahoj?
Jag vill inte påstå att en plasträcer är en bra förstahoj för någon :)
Men den är ett bra val om du verkligen vill ha en sporthoj som första cykel. :tummenupp

//J
 
Låter strålande.. Tack :)
Jag skall främst åka landsväg, testa lite bankörning och slida runt på stan :squid

Då räcker dom nog till antar jag :D

Det finns för 16 000.- på mobile.de, men då lägger jag hellre lite till och får nåt som fungerar! Är det nån skilnad på exempelvis 89an och 92an?
 
Om du är en klippa på tyska föreslår jag att du kollar på www.zxr750.de , där har du en komplett modellhistoria från första början till den nyvarande ZX7R:en..
Lite andra kåpor på den nyare cykeln, -93 fick den ramair istället för dammsugarslangar, men den fina raggarvingen finns fortfarande kvar :)
Kolla med Maverik_750rr, han kan mer om dem än jag, vilket iofs inte säger mycket..

//J
 
Strypning

Passa dig bara för strypta exemplar. De har andra kamaxlar etc. så det är inte bara att "plocka brickan i insuget"...
 
Tyvärr är jag inte nån klippa på tyska...
Akta för strypta ex... Check.

Ni råkar inte ha lite prestandasiffor på maskinen?
 
ZXR:en är en riktigt rolig förstahoj :tummenupp

De prestandasiffror jag har i huvudet på 89:an är 107 hk och 0-100 på 3,0 enligt något gammalt test i bike. Årsmodell 90 har lite finjusteringar och några hästkrafter ytterligare.
91:an och framåt är en helt annan modell.

Ytterligare ett tips är att smyga in på forumet här:
http://www.ninjaclubsweden.com/

Som de nämnts tidigare är den inte en perfekt stunthoj, men den känns ruskigt stabil och trivs på bana.

001.jpg
 
Kryptonit: Prestanda som räcker och mer därtill med andra ord...
Tack för förslaget om forummet. Skall checka lite där...

ps
Snygg bild. :tummenupp
 
91-92 aer enligt manga snyggast. Dom har 100 haestar och aer inte strypta i tyskland sa vitt jag vet. -93 kom ram-air och effekten gick upp till 122 haestar. Jag har en sadan och har varit helnoejd. Som sagt, ingen stunthoj och man sitter ganska extremt men den aer snygg och vaelbalanserad, bra foer landsvaeg och bana och rakt fram lika snabb eller aningen snabbare aenn de senaste 600orna.
 
Ah okej... Ja det är endel snygga förändringar på 91-92 från föregångaren... Snyggare tail bland annat...

Nu har ni gjort mig helsugna på en sånhär.. har lämnat tankarna om en FZR 600 helt och hållet nu :D
 
Don Quixote skrev:
91-92 aer enligt manga snyggast. Dom har 100 haestar och aer inte strypta i tyskland sa vitt jag vet. -93 kom ram-air och effekten gick upp till 122 haestar. Jag har en sadan och har varit helnoejd. Som sagt, ingen stunthoj och man sitter ganska extremt men den aer snygg och vaelbalanserad, bra foer landsvaeg och bana och rakt fram lika snabb eller aningen snabbare aenn de senaste 600orna.

Det finns bara en färgkombination som är riktigt snygg, och du vet vilken. :hej
 
Big Kay.
Tänk dig lite för beroende på vad du ska göra med cykeln.

Ska du köra bana är den perfekt, ska du toura runt på stan, ICKE.

Sittställningen är extremt framåtlutad o du sitter på en sadel som är hård som en planka. Ska du köra längre sträckor så lär du inte komma långt i lagligt tempo om vi säger så. Armarna är slut efter några mil.

Så det beror lite på vad du ska göra med hojen. Välj cykel efter behov snarare än efter effekt o tuffa attiraljer. Då blir du nog mest nöjd.

ZXR är en fet cykel, men den är ruskigt extrem, även i dagens mått mätt...
 
CorbenDallas skrev:
Big Kay.
Tänk dig lite för beroende på vad du ska göra med cykeln.

Ska du köra bana är den perfekt, ska du toura runt på stan, ICKE.

Sittställningen är extremt framåtlutad o du sitter på en sadel som är hård som en planka. Ska du köra längre sträckor så lär du inte komma långt i lagligt tempo om vi säger så. Armarna är slut efter några mil.

Så det beror lite på vad du ska göra med hojen. Välj cykel efter behov snarare än efter effekt o tuffa attiraljer. Då blir du nog mest nöjd.

ZXR är en fet cykel, men den är ruskigt extrem, även i dagens mått mätt...

Jag ser det som en hobbie dethär med MC, och kommer inte ta den till att komma från A->B.. Jag tar ut hojen när jag skall ut och KÖRA hoj... Köra bana också (försöka).
 
Det kallas att köra hoj när man tourar på stan också, fråga alla posers... :D

Att KÖRA mc betyder för vissa att ställa sig vid kiosken, andra att dra 35 mil på kurvig 70 väg. Vissa ska tvunget köra på ett hjul och vissa drar iväg över helgen till Norge...

Det är svårt att hitta en cykel som passar till allt det (skulle va min då :D ) så man får se efter vad man egentligen ska göra med cykel o sen välja märke o modell efter det...
 
Pssst... Hoer du den lilla faageln som viskar i oerat? Han naemner nagot om att min -93 kanske skulle kunna vara till salu om nagra veckor? Kan det staemma? Vad kommer den kosta? Kanske man skulle skicka ett PM till DQ?

;)
 
Försök inte DQ ;)
Jag skall inte handla hoj förren sommaren nästa år... :hej
Kan dock vara kul att veta vad du vill ha för den, och hur långt den gått mm...
 
Jag hade en Zxr750-91 som första hoj. Jag var mycket nöjd med den och man fick mycket uppmärksamhet med den gamla "kultracern" :D .

91 kom den nya modellen, en tvåsitsig med 100 kusar (80 häst i Sverige, trottelstopp) och den ensistsiga ZXR750RR med 122. Hojen känns lite tungstyrd med dagens mått mätt men är riktigt kul på landsväg i fart. Som sagt är den ganska jobbig i stan då man hänger rätt mycket på armarna, men med lite fartvind är det inga problem.

93 kom ytterligare uppdateringar. 121 hästar ,dammsugar-slangarna togs bort,luffarrturbo kom till, förstärkt chassi och andra dekaler m.m(inte lika snygg enligt mig).Som sagt är det mycket dyrt att "ostrypa"hojen då det är många delar som behöver bytas (trottlar, kolvar och kamaxlar, i sverige var den strypt till 80 häst).


Snyfft jag saknar den gamle räser-kawwan :( . Fast vtr:en är ganska kul den med och folk hör när man kommer.. :)

//foggerty
 
Låter som en rolig hoj :D

Men hur är det med besiktning av 100hk versionen i sverige då?
 
BigKay skrev:
Låter som en rolig hoj :D

Men hur är det med besiktning av 100hk versionen i sverige då?

Min var importerad från Tyskland av tidigare ägare, det stod 100 häst i papprena så det var inga problem.

Jag gav 38 lax för min år 00 och fick 35 när jag bytte in den så jag förlora inte mycket på de två år jag hade den.

// fogerty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top