Hur är det möjligt? 2a raset för i år.. hjälp!

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Så var man inne på andra rastet för i år.

Hade tagit oss hela vägen till anderstorp för våran första gång på bana.
Kom dit halv 5 på morgonen så fick inte allt för mycket sömn.
Lyrisk efter de 2 första passen så försvinner kraften ut på långa rakan
och dagen e förstörd.. samma fenomen som förra gången.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=77767
Var dock så att en ventil gått av.

Och detta var även fallet denna gång.

Hur i helvete kan en ventil gå av?! 2 ggr?! på olika cylindrar. :huvet

Jag har inte blandat ihop olika delar från olika ventiler.
Jag har kollat ventilspel både 1, 2 och 3 ggr.
Allt draget med moment efter alla regler.
Motorn går klockrent tills utan förvarning detta händer.

Vad är problemet?
 
Last edited:
freddexwing skrev:
Feljusterad kam?

/fredde


Nej har kört ett antal mil med hojjen efter rep och då borde flera ventiler
vara sönder eftersom hela kammen förskjuts.
Detta händer bara på en ventil.

Kollar även inställningen efter raset för att vara säker på att det inte är så.
 
Materialfel på ventilerna från fabrik ?
En stor dos otur ?
 
Om kammen står fel borde det finnas ventimärken i kolvtoppen på andra cyllar.
Fler kan ju vara stukade men nån måste ju brista först.

Har du koll på ventilfjädrarnas kondition och inspända längd ?
Så att ventilerna har 'lagom' fjädertryck.

För höga varv kan säkert oxå knäcka ventiler.
/u
 
Nu gissar jag lite tills de som verkligen kan kommer med mer sanning.

Att du knäcker en ventil är inte alls konstig egentligen. Det finns ju många sätt att bränna pengar och det enda självklara sättet att rensa alla verntiler på en gång är ju felaktigt monterad kam eller rasad kamdrift/kedjebrott.

Min gissning är att dina ventiler blir överhettade av någon anledning. Den som först blir varm nog för att börja tröga i styrningen krockar med kolven.

Orsak till överhettning? Fortsätter gissa vilt.
För tunn bränsleblandning. Soppa har ju även som funktion att kyla bla ventiler.
Har du sportfilter och rejsigt avgasrör? Har du mappat om med PC el dyl?

Jag tror absolut att det är dax att verkligen hitta orsaken till rasen innan du lagar den igen.
 
En kul grej som jag inte visste men fick veta i samma veva som jag rensade min Gixxer750 är att ventiler töjs och blir längre.

De ska tydligen kontrollmätas noga som satiken....
 
Hade ej sportfilter eller slipon vid detta tillfälle då ventilen gick av.

Det som var gjort var att klippa kabeln till styrboxen så man får full effekt.
Det är en importerad hoj.
Samt att insugen efter spjällhusen är åtgärdade med dremmel för fint flöde.
 
Du får nog bita i det sura äpplet och höra med experter som har betalat för att lösa sånt där. Att annars börja greja kan vara svårt. Glapp i spridare, fel blandning, skadade styrningar osv osv... eller så kanske det är något helt annat.

Innan du börjar renovera för mycket så kom ihåg att kolla med skrotarna. Inte omöjligt att en ny beggad motor är ett bra alternativ...
 
Tyckte så synd om dig. Du verkade vara den som hade roligast av alla!
 
Chrille skrev:
En kul grej som jag inte visste men fick veta i samma veva som jag rensade min Gixxer750 är att ventiler töjs och blir längre.

De ska tydligen kontrollmätas noga som satiken....
Speciellt när man kör ERF, det sliter på materialet, vi får ställa ventilerna efter varje långlopp på din gamla harv, dock ska det i en ny 1000 morot i sommar och den ska va helt orginal och otrimmad, jag tror att en sådan håller bättre än den gamla fultrimmade 750 moroten :pannkyss
 
Don Quixote skrev:
Tyckte så synd om dig. Du verkade vara den som hade roligast av alla!


Tack för sympatin och en superdag för övrigt om man bortser från hojjen :tummenupp
Jag har aldrig haft så roligt som på bana.

Var jag inte såld innan på mc så är det nu helt kört.
Letar för tillfället efter en lämplig banhoj för att börja träna/tävla.
Har nog hittat mitt kall till slut.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top