Totalras 200 mil efter renovering

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Jaha..

Gixxern hade aldrig gått så bra som den gjorde och man var överlycklig
efter den nygenomförda renoveringen som man gjort.
Fanns inget att klaga på i motorn. Den gick som ett atomur.

Man hade även lagt ca 200 mil bakom sig denna sesong och började
känna sig varm i kläderna igen efter vinterdvalan.
Så åker man ut en sen kväll för att kolla på lite streetracing och blir återigen
påmind om hur roligt det är att ha hoj istallet för att rejsa runt i en bil.

Sen vi ett rödlyse så tar man i lite extra på gasen och framhjulet lättar
och man känner hur leendet växer och sen.. rasselskrammelkrunchblööööö..

Motorn dör och jag kommer aldrig glömma ljudet och känslan när ventil möter kolv, det dova
dunket tillsammans med rasslet av kamkedjan, leendet försvann
lika fort som det kom fram.

Den nya fina blåeloxerade kamspännaren har antingen släppt eller så har jag
lyckats spänna den för hårt så kamkedjan har gått av.
Duktig pojke. :gnissla

Jaja, det var kul så länge det varade och lesson learned.
Synd bara att det alltid måste vara the hard way.

Undrar då förstås om det är någon som har en 750 motor med liggande?
1000 är oxå intressant om man får in den i samma ram.
Det vore intressant om någon visste detta med säkerhet och vilka årsmodeller
som passar in i 98ans ram.

Vad ska man nu göra med all fritid när man inte kan åka hoj?
 
Last edited:
divez skrev:
Jaha..

Gixxern hade aldrig gått så bra som den gjorde och man var överlycklig
efter den nygenomförda renoveringen som man gjort.
Fanns inget att klaga på i motorn. Den gick som ett atomur.

Man hade även lagt ca 200 mil bakom sig denna sesong och började
känna sig varm i kläderna igen efter vinterdvalan.
Så åker man ut en sen kväll för att kolla på lite streetracing och blir återigen
påmind om hur roligt det är att ha hoj istallet för att rejsa runt i en bil.

Sen vi ett rödlyse så tar man i lite extra på gasen och framhjulet lättar
och man känner hur leendet växer och sen.. rasselskrammelkrunchblööööö..

Motorn dör och jag kommer aldrig glömma ljudet och känslan när ventil möter kolv, det dova
dunket tillsammans med rasslet av kamkedjan, leendet försvann
lika fort som det kom fram.

Den nya fina blåeloxerade kamspännaren har antingen släppt eller så har jag
lyckats spänna den för hårt så kamkedjan har gått av.
Duktig pojke.. :gnissla

Jaja, det var kul så länge det varade och lesson learned.
Synd bara att det alltid måste vara the hard way.

Undrar då oxå förstås om det är någon som har en 750 motor med liggande?
1000 är oxå intressant om man får in den i samma ram.
Det vore intressant om någon visste detta med säkerhet.

Vad ska man nu göra med all fritid när man inte kan åka hoj?



Fy fan hårt sånt där!! hoppas det löser sig!!
 
lider med dig.. verkligen.. fick själv 5 motorras i somras.. :huvet (också självförvållade!!.. )
 
philsson skrev:
lider med dig.. verkligen.. fick själv 5 motorras i somras.. :huvet (också självförvållade!!.. )


5!!! du grabben du gör nåt fel! :hihi
 
mitt ras känns nu plötsligt obetydligt..

Men det skulle vara mycket intressant att veta vad felet var.
 
divez skrev:
mitt ras känns nu plötsligt obetydligt..

Men det skulle vara mycket intressant att veta vad felet var.
Ras på 4t är jobbigt.. :mattias Så jag lider med dig .. mycket pill.. hoppas det är något enkelt.. surt om du skulle ha spänt kedjan för hårt.. :4skrika
 
På tal om det, jag kan väldigt lite om motorer. Och har aldrig riktigt fått kläm på vad kamkedjesträckare är. Samt vad kan hända om denna är dålig!?


M.V.H//Gabbe
 
TurboTorsk skrev:
På tal om det, jag kan väldigt lite om motorer. Och har aldrig riktigt fått kläm på vad kamkedjesträckare är. Samt vad kan hända om denna är dålig!?


M.V.H//Gabbe

den ser till så att den inte kamkejan blir slapp..
kamkedjan drar ju runt kamaxlarna som styr när å hur mkt ventilerna öppnar sig föratt släppa in soppa å ut med avgaser.
om kamkedjan inte är tillräckligt spänd så kan den hoppa över en kugge eller 2 på nått av kamhjulen som sitter på kamaxeln, med följd att ventilerna inte öppnas när de ska & har man otur så tar ventilerna i kolvarna när dessa åker upp.. å då blir de s.k. ventilsallad

bild 1: kamaxel kugghjul (kommer inte ihåg vad de heter,kuggremshjul på volvo iaf :P) och kamkedja

ähvafan.. bläddra ner lite på denna sidan så ser du lite vad en slapp kamkedja kan göra : http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/camchain_parts/
 

Bifogat

  • c_chn_3[1].jpg
    c_chn_3[1].jpg
    11.1 KB · Visningar: 89
  • cc_wear[1].jpg
    cc_wear[1].jpg
    25.3 KB · Visningar: 73
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top